شناسهٔ خبر: 35317925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات رژیم صهیونیستی همچنان در دستان لیبرمن

تهران- ایرنا- انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی این هفته در حالی برگزار می شود که نظرسنجی ها تعداد کرسی های دو حزب رقیب "لیکود" و "آبی سفید" را برابر ارزیابی کرده و اویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی همچنان عامل تعیین کننده برای انتخاب نخست وزیر می باشد.

صاحب‌خبر -

انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی سه شنبه این هفته پس از شکست انتخابات زودهنگام در ۲۰ فروردین ماه دوباره برگزار خواهد شد. پس از برگزاری این انتخابات در اوایل سال جاری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب "لیکود" مامور تشکیل کابینه شد، اما با وجود اختلافات بسیار در میان احزاب راست افراطی در امر تشکیل کابینه ناکام ماند.

اکنون سه روز مانده به برگزاری مجدد انتخابات زودهنگام، نظرسنجی ها در سرزمین اشغالی نشان می دهد که احزاب "لیکود" و "آبی سفید" در صورت برگزاری انتخابات تعداد کرسی های برابر را به دست می آورند. براساس نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی حزب نتانیاهو و حزب متحد "آبی سفید" هر کدام در این انتخابات تعداد ۳۲ کرسی را به دست خواهند آورد و "اسرائیل خانه ما" که رهبری آن را لیبرمن بر عهده دارد، ۹ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی را کسب می کند.

به نوشته روز شنبه تارنمای روزنامه جروزالم پست، یک نظرسنجی دیگر از موسسه "پژوهش اسمیت" نشان می دهد که در صورت برگزاری انتخابات، حزب لیکود صاحب ۳۳ کرسی و یک کرسی بیشتر از حزب میانه رو "آبی سفید" با رهبری "بنی گانتس" خواهد شد. براساس این نظرسنجی بلوک راست مجموعا ۵۷ کرسی و بلوک چپ و میانه رو ۵۵ کرسی را از آن خود می کنند.

رهبران حزب متحد "آبی سفید" بنی گانتس رییس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در میان رهبران حزب متحد "آبی سفید"

تمامی این آمار و ارقام حاکی از آن است که بلوک راست همچنان به کرسی های حزب لیبرمن برای تشکیل ائتلاف حداکثری در پارلمان رژیم اسرائیل نیاز دارد. اما به گزارش روزنامه جروزالم پست حزب "اسرائیل خانه ما" که هنوز موضع روشنی برای انتخاب فرد تشکیل دهنده کابینه اسرائیل ندارد، اشاره کرده که گانتس رهبر حزب "آبی سفید" را برای تشکیل کابینه پیشنهاد خواهد کرد.

این اقدام حزب لیبرمن موجب می شود تا کرسی های بلوک چپ و میانه رو به بیش از ۶۰ کرسی برسد و گانتس مامور تشکیل کابینه شود. در پارلمان رژیم صهیونیستی حزب کسب کننده اکثریت آرا باید با تشکیل ائتلاف با احزاب همسو تعداد کرسی ها را به حداقل ۶۱ کرسی افزایش دهد. معمولا در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی حزب پیروز انتخابات نمی تواند حد نصاب ۶۱ کرسی را برای آغاز کار پارلمان کسب کند و مجبور به تشکیل ائتلاف با احزاب دیگر است.

سال گذشته لیبرمن وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی با توجه به اتفاقات رخ داده در غزه و اعلام آتش بس از سمت خود استعفا کرد. وی مخالف سازش با مردم فلسطین در غزه می باشد و خواهان جنگ و کشتار فلسطینی ها در این منطقه است. علاوه بر این وی بر سر موضوع سربازی اجباری دانشجویان علوم یهود با احزاب راست افراطی دچار اختلاف شده و مخالف معافیت آنان از خدمت سربازی بود.

استعفای لیبرمن و خروج از ائتلاف بلوک راست در پارلمان رژیم صهیونیستی، حزب ائتلافی در پارلمان را شکننده کرد و پارلمان تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین اشغالی گرفت. پس از برگزاری انتخابات زودهنگام فروردین ماه این اختلافات ادامه دار مانع از تشکیل ائتلاف حداکثری در پارلمان شد و نتانیاهو را در تشکیل کابینه و ائتلاف با بیش از ۶۰ کرسی در پارلمان ناکام گذاشت.

رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" که تا حدودی به جبهه مخالف احزاب راست افراطی پیوسته و مخالف سر سخت شخص نتانیاهو است، با تعداد کرسی های خود در پارلمان به نوعی سرنوشت این انتخابات را تعیین می کند. لیبرمن صراحتا گفته که از نتانیاهو حمایت نخواهد کرد.

در همین راستا "مجدی حلبی" روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی به شبکه خبری الجزیره گفت: "ائتلاف راستگرا قادر به کسب بیش از حدود ۵۶ کرسی نخواهد بود مگر اینکه لیبرمن به آنها بپیوندد. به همین دلیل است که لیبرمن تصمیم گیرنده خواهد بود."  

حزب "اسرائیل خانه ما" در ماههای اخیر توانسته نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۵ و انتخابات زودهنگام در سال جاری، به تعداد کرسی های خود بیافزاید و یک قدرت نسبی در پارلمان را به دست آورد. حالا با توجه به نظرسنجی های انجام شده باید منتظر تصمیم حزب لیبرمن برای انتخاب فرد تشکیل دهنده کابینه و در نهایت نخست وزیر رژیم اشغالگر ماند.  

نظر شما