شناسهٔ خبر: 35307636 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

حباب مسکن در حال ترکیدن

اشاره: جهش قیمت مسکن در سال97 متاثر از نوسانات ارزی به گونه ای بود که قیمت زمین و مسکن به طور غیرواقعی افزایش پیدا کرد. اتفاقی که دیگر افراد قادر نبودند اقدام به خرید خانه کنند. این رشد حباب گونه باعث شده تا در ماه های گذشته، قیمت زمین و مسکن از یک سو با رکود مواجه شده و از سوی دیگر به دلیل این که قیمت ها کماکان بالاست، معاملات مسکن دچار رکود شده است. افت ۷۳ درصدی معاملات و ریزش بی‌سابقه قیمت اوراق تسهیلات مسکن از جمله تبعات افزایش بی رویه قیمت مسکن بوده است. دولت در طرح اقدام ملی تصمیم دارد 400 هزار واحد مسکونی را برای افرادی که تاکنون از امتیازات دولتی استفاده نکرده‌اند، به‌صورت مسکن انبوه بسازد و تحویل نیازمندان واقعی بدهد. تاکنون برای 29 هزار واحد مسکونی در حوزه انتظامی و برخی شهرستان‌ها مانند بافت و کرمانشاه زمین اختصاص داده‌شده است. اما افراد بی خانه نگران‌اند که این مسکن‌ها نیز مانند مسکن مهر غیرقابل‌سکونت یا در حاشیه شهرها باشد. دراین‌ارتباط رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه کاهش 35 تا 50 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی برای بخش مسکن در آینده خوشایند نیست، در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: «در حال حاضر وضعیت ساخت‌وساز به‌گونه‌ای شده که مسکن آماده ارزان‌تر از ساخت یک واحد مسکونی برای سازنده خواهد بود.» گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

روند نزولی  قیمت مسکن
جمشید برزگر  با اشاره به اینکه علی‌رغم افزایش قیمت مصالح ساختمانی و کاهش ارزش پول ملی، تولیدکنندگان واقعی مسکن به صنف خود وفادار هستند و ساخت‌وساز را انجام می‌دهند، گفت: «به نظر می‌رسد سال آینده نیز برای بخش مسکن اتفاق خاصی رخ ندهد، درحالی‌که قیمت مسکن تا حدودی روند نزولی پیداکرده، این سازندگان واقعی بازهم پیش‌فروش مسکن را انجام می‌دهند.»وی بابیان اینکه به‌هرحال در ماه‌های گذشته قیمت مسکن به شکل حباب افزایش‌یافته بود و حال این حباب تا حدودی ترکیده و تا حدودی در برخی مناطق شاهد کاهش قیمت مسکن هستیم، اظهار داشت: به دلیل رشد قیمت نهاده‌های مسکن، سازندگان کوچک اگر مسکن آماده خریداری کنند، ارزان‌تر از ساخت یک واحد مسکونی برای آن‌ها تمام خواهد شد. 

 انبوه‌سازان تجربه تلخ گذشته
 را تکرار نمی‌کنند
وی با تأکید بر اینکه برخی سازندگان تا زمانی که واحد مسکونی آن‌ها به مرحله 70 درصد پیشرفت نرسد پیش‌فروش نمی‌کنند، گفت:‌ این سازنده‌ها قصد ندارند تجربه تلخ سال‌های قبل را مجدداً تجربه کنند.‌ اگر دولت می‌خواهد فاصله زیادی میان عرضه و تقاضا ایجاد نشود، باید سمت عرضه مسکن را تحریک کند و از سازندگان به‌نوعی حمایت و پشتیبانی کند، چراکه سال‌هاست تقاضا از عرضه پیشی گرفته و این‌یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در سنوات قبل بوده است. 
 هر متر مسکن 2 میلیون 
و 200 هزار تومان
وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر قیمت متوسط ساخت مسکن به چه شکل است، گفت:‌ قیمت تمام‌شده مسکن طبق آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار افزایش‌یافته است، چراکه تا سه سال پیش متوسط قیمت تمام‌شده هر متر مسکن 800هزار تومان بود، اما هم‌اکنون این عدد به 2 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است، پس بنابراین رشد قیمت تمام‌شده مسکن در قیمت نهایی یک واحد مسکونی تأثیرگذار است. 

ریزش قیمت اوراق مسکن
به گزارش ایسنا، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مردادماه ۱۳۹۸ به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید که البته نسبت به ماه قبل ۲.۴ درصد کاهش یافت اما نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش نشان داد. باوجودی که بازار به حد اشباع قیمت رسیده و انتظار می‌رود برای سه تا چهار سال مسیر ثبات را در پیش بگیرد، افت توان خرید متقاضیان ازیک‌طرف و عدم همخوانی سقف تسهیلات باقیمت روز مسکن، به کاهش شدید تقاضا برای دریافت وام منجر شده است. مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفته است، شرایط فعلی به لحاظ قیمت اوراق تسهیلات مسکن، بی‌سابقه بوده است و تاکنون قیمت اوراق به این میزان ریزش نداشته است. محمدحسن مرادی البته مقطع زمانی حاضر را بهترین فرصت برای خرید اوراق به‌منظور دریافت تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان مصرفی عنوان کرده است. بااین‌وجود، کارشناسان معتقدند اگرچه قیمت خرید اوراق تسهیلات مسکن (آزمودن) کاهش‌یافته اما متقاضیان واقعی، قدرت خرید خانه را ندارند. قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ماه قبل بیش از ۴۴ هزار تومان قیمت داشت اما در روزهای اخیر نوسان چندانی نداشته و حدود قیمت آن ۴۲ هزار تومان است که زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن و جعاله باید حدود ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان هزینه کنند. در این روزها کفِ قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن حدود قیمت ۴۱ هزار تومان است. این اوراق بسته به اینکه در چه تاریخی منتشرشده تا بیش از ۴۲ هزار تومان هم دادوستد می‌شوند. 

وام مسکن ۲۲ درصد قیمت یک
 کاشانه ۵۵ متری است
با توجه به میانگین قیمت مسکن شهر تهران هم‌اکنون یک کاشانه ۷۵ متری که به‌عنوان میانگین الگوی مصرف عنوان می‌شود ۹۷۷ میلیون تومان قیمت دارد. وام ۱۶۰ میلیون تومانی، تنها ۲۲ درصد قیمت یک کاشانه ۵۵ متری در پایتخت را پوشش می‌دهد.

تقاضا برای مسکن هست، پول نیست
فرشید پور حاجت، کارشناس بازار مسکن بابیان این‌که مهاجرت از کلان‌شهرها به شهرهای اطراف نشان می‌دهد تقاضا برای مسکن وجود دارد اما مردم نقدینگی ندارند، گفت: مهم‌ترین عامل ایجاد رکود در بخش مسکن، نبود نقدینگی در بخش تقاضا است، یک نقدینگی در دست دولت است که باعث ایجاد تورم در سال گذشته شد. از طرف دیگر نقدینگی دست مردم نیست که بتواند به رونق در سطوح اقتصاد ازجمله بازار مسکن کمک کند. هنوز مردم در تلاش هستند که مسکن مناسب خود را خریداری کنند. ازجمله دلایل پایین آمدن تعداد معاملات به امتناع فروشندگان برمی‌گردد. 

برچسب‌ها:

نظر شما