شناسهٔ خبر: 35307097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

محکومیت جهانی اظهارات توسعه‌طلبانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس با صدور بیانیه ای مشترک، اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق «دره اردن» و مناطقی در کرانه باختری به سرزمین های اشغالی را محکوم کردند.

در بیانیه مشترک این پنج کشور اروپایی آمده است که الحاق دره اردن و مناطقی در کرانه باختری به اراضی اشغالی نقض صریح قوانین بین المللی است. همزمان وزارت خارجه روسیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرح مقامات رژیم صهیونیستی درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن به سرزمین‌های اشغالی باعث تشدید تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد هم از وعده نخست‌وزیر اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی ابراز نگرانی و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام، نقض جدی قوانین بین‌المللی تلقی خواهد شد و برای روند ازسرگیری مذاکرات صلح در منطقه مخرب خواهد بود.

در این حال سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشستی فوق‌العاده در سطح وزرای خارجه به منظور بحث و بررسی اظهارات اخیر نتانیاهو در رابطه با الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی تحت سیطره رژیم صهیونیستی شد.

«سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای چپاول و دست‌اندازی به اراضی جدید عربی در کرانه باختری و غور اردن را محکوم کرد و از کشورهای اسلامی و عربی خواست در قبال آنچه رخ می‌دهد، سهل‌انگاری نکرده و موضعی یکپارچه‌ برای مخالفت با این تجاوزگری اتخاذ کنند .

همزمان رئیس کمیسیون امور خارجی پارلمان اردن با اشاره به سخنان تحریک‌آمیز نتانیاهو درباره الحاق «دره اردن» تأکید کرد که توافق صلح کشوش با اسرائیل در آستانه فروپاشی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم اظهارات نتانیاهو درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را به شدت محکوم کرد.

سیدعباس موسوی سرگرم‌شدن برخی کشورهای عربی که داعیه رهبری جهان عرب را دارند به امور حاشیه‌ای و مشغول‌شدن به جنگ و برادرکشی در یمن با حمایت حامیان رژیم اشغالگر قدس و دوستی با رژیم صهیونیستی و همپیمانی با نتانیاهو را فرصتی برای رژیم اشغالگر قدس برای علنی‌سازی نیات پلید این رژیم کودک‌کش دانست و گفت: نتانیاهو یک روز با اتهام پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران و روز دیگر با اعلان نیت خبیث خود در انضمام بخش‌های دیگری از فلسطین، به دنبال کسب رای برای باقی‌ماندن در قدرت و استمرار توسعه‌طلبی و تجاوز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدام جمعی کشورهای اسلامی برای ممانعت از استمرار تجاوزات و توسعه‌طلبی‌های رژیم غاصب فلسطین حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه (۱۹ شهریور) اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی آتی قصد دارد بخش‌هایی از کرانه باختری را به اراضی اشغالی ملحق کند.

نتانیاهو در توجیه لزوم اعمال حاکمیت اسرائیل بر منطقه دره اردن و شمال بحر‌المیت مدعی شد که این دو منطقه با ارتفاعات جولان کمربند امنیتی مهمی را برای اسرائیل در خاورمیانه تشکیل می‌دهند.

وی افزود: طرح کاملی را برای ساخت شهرک‌هایی در منطقه دره اردن به کنست (پارلمان اسرائیل) آتی ارائه خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما