شناسهٔ خبر: 35282682 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

محکومیت جهانی اقدام نژادپرستانه نتانیاهو برای اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: سازمان ملل، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، قطر، اردن، سوریه، بحرین، عربستان، تشکیلات خودگردان و گروههای مقاومت فلسطینی سخنان نژاد پرستانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد الحاق بخش هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی را به شدت محکوم کرده و آن را اعلام جنگ علیه فلسطینی ها خواندند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام کرده درصورت پیروزی در انتخابات آتی رژیم صهیونیستی، حاکمیت «اسرائیل» بر منطقه غور اردن و شمال بحر المیت را به رسمیت خواهد شناخت.

در همین راستا دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به پیامدهای اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی هشدار داد و تأکید کرد که چنین تصمیمی می‌تواند عملیات صلح را نابود کند. «آنتونیو گوترش» به وعده‌ جنجالی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه‌ باختری به اراضی اشغالی واکنش نشان داد و گفت: از بیانیه نخست‌وزیر اسرائیل مطلع شده‌ایم و موضع ما در این خصوص واضح و مستمر است و مفاد آن این است که اقدامات یکجانبه هرگز برای عملیات صلح مفید نیست. وی افزود، معتقدیم آنچه نتانیاهو درباره آن سخن می‌گوید برای احیای مذاکرات، صلح منطقه‌ای و راه‌حل تشکیل دو کشور تخریب‌کننده خواهد بود. وی گفت:

هر‌گونه تصمیم اسرائیل برای اعمال قوانین، احکام و حاکمیتش بر منطقه اشغالی کرانه باختری، هیچ‌گونه مبنای حقوقی بین‌المللی ندارد. اتحادیه اروپا نیز هشدار داد که اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، فرایند سازش را تضعیف می‌کند. یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا در خصوص اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو در ارتباط با الحاق کرانه باختری و بخش‌های مهمی از این منطقه به دیگر مناطق فلسطین اشغالی هشدار داد و تأکید کرد که ادعای اخیر نتانیاهو، چشم‌انداز سازش را تضعیف می‌کند و گفت که طبق قوانین بین‌المللی، سیاست ساخت و توسعه شهرک‌، غیرقانونی است و تداوم آن و اقداماتی که در این زمینه صورت گیرد، حیات راه‌حل دو دولتی و چشم‌انداز صلح پایدار را تضعیف می‌کند.

سازمان همکاری اسلامی هم سخنان بنیامین نتانیاهو درباره الحاق بخش هایی از کرانه باختری به این رژیم را محکوم کرد و از پیشنهاد عربستان برای نشست فوری استقبال کرد.سازمان همکاری اسلامی با محکوم کردن تصمیم جدید صهیونیست ها برای غصب بیشتر سرزمین های فلسطینی اعلام کرد که این تصمیم تجاوزی جدید و خطرناک به حقوق ملت فلسطین ونقض آشکار میثاق سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه های شماره ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.”یوسف بن احمد العثیمین” دبیر کل سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد که این سازمان بزودی نشستی فوق العاده در سطح وزاری خارجه به درخواست عربستان برای بررسی راه های مواجهه با اقدامات اسرائیل و اتخاذ تصمیمات سیاسی و حقوقی علیه این رژیم برای مقابله با اقدامات تجاوز کارانه آن، برگزار خواهد کرد.وی همچنین رژیم صهیونیستی را مسئول عواقب این اقدام غیر قانونی که ناقض و مختل کننده تلاش های بین المللی برای برقراری صلح و تشکیل کشور مستقل فلسطینی است، دانست و از همه سازمان ها و موسسات بین‌المللی خواست تا این اقدام تحریک آمیز را محکوم کرده و اسرائیل را وادار به توقف اقدامات یکجانبه اش کنند. اتحادیه عرب نیز ادعای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق کرانه باختری رود اردن به سرزمین‌های اشغالی در صورت پیروزی در انتخابات را محکوم کرد. وزرای خارجه کشورهای عربی پس از دیدار در قاهره طی بیانیه‌ای اعلام کردند:‌ اتحادیه عرب اظهارات نتانیاهو درخصوص تمایل به نقض قوانین بین‌المللی را خطرناک و تجاوز جدید اسرائیل درنظر می‌گیرد. در این بیانیه آمده است:‌ اتحادیه عرب این اظهارات را به‌عنوان اقدامی برای تضعیف شانس هرگونه پیشرفت در روند صلح که تمام پایه‌های آن را منهدم می‌کند درنظر می‌گیرد. در این حال عربستان سعودی با محکوم کردن اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تصمیمش جهت الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، خواستار نشست فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی شد. وزیر خارجه اردن هم به وعده‌های انتخاباتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره الحاق کرانه باختری واکنش نشان داد و گفت اظهارات نتانیاهو تنش آفرینی خطرناکی است که پایه‌های روند صلح را از بین می‌برد و منطقه را به سمت خشونت و شعله ور شدن درگیری سوق می‌دهد.

وزارت خارجه سوریه هم ضمن محکومیت ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که رفتار برخی از اعراب برای عادی‌سازی روابط با این رژیم، باعث این اقدامات شده است. وزارت خارجه سوریه ‌تأکید کرد که اظهارات نتانیاهو نقض فاحش قانون بین‌الملل و قطعنامه‌های مربوط به وضعیت حقوقی اراضی اشغالی فلسطین است. قطر نیز ضمن محکوم کردن اظهارات نتانیاهو، درباره اعمال این سیاست و نابودی فرصت‌های صلح هشدار داد. در همین راستا، بحرین نیز اظهارات نتانیاهو درخصوص اعمال حاکمیت اسرائیل بر منطقه غور اردن و شمال بحر المیت در صورت پیروزی در انتخابات را محکوم کرد. محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان هم با اشاره به اینکه تصمیمات نتانیاهو بر خلاف قوانین بین المللی است، تاکید کرد که فلسطینی‌ها حق دفاع از حقوق خود و رسیدن به اهداف خود به هر وسیله ممکن را دارند. وی تصریح کرد: اگر اسرائیل دره اردن، بحرالمیت و هر قسمتی از مناطق اشغالی فلسطین را الحاق کند، تمام توافقات با اسرائیل پایان خواهد یافت. سازمان آزادیبخش فلسطین نیز اعلام کرد برنامه سیاسی نتانیاهو همیشه سرقت از منابع و سرزمین فلسطین و پاکسازی قومی مردم فلسطین بوده است. وی ادعای نتانیاهو در مورد الحاق مناطقی از کرانه باختری به سرزمین اشغالی را اعلام جنگ علیه مردم فلسطین خواند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم سیاست‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را نتیجه سکوت جهانی در برابر فجیع‌ترین جنایات خواند و اعلام کرد، وی علیه حقوق ملت فلسطین اعلام جنگ کرده است.جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز به وعده انتخاباتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داد و گفت که این سخنان سیاست‌های خصمانه اسرائیل علیه ملت فلسطین، سرزمین و سرنوشتش را نشان می‌دهد.

نظر شما