شناسهٔ خبر: 35281851 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

واکنش های بین المللی به برکناری بولتون توسط ترامپ

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر از برکناری «جان بولتون» خبر داد. برکناری مشاور امنیت ملی دولت واکنش های بسیاری را در محافل بین المللی و مقامات سایر کشورها برانگیخته است.

صاحب‌خبر -
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر از اخراج «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت خود خبر داد.

به گزارش اعتدال، برکناری جان بولتون از سوی دونالد ترامپ منجر به واکنش های بسیاری شده است، واکنش هایی که نخست از سوی بولتون آغاز شد که مدعی بود او استعفا داده و برکنار نشده است.

کیلمیده مجری فاکس نیوز در این رابطه گفت: بولتون الان در واکنش به روایت ترامپ به من پیامک داد و گفت «بگذار صریح بگویم، من استعفا دادم».

وندی شرمن، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به توییت بولتون در مورد اینکه او استعفا داده و ترامپ به او گفته بود «فردا در موردش صحبت کنیم»: و تو هم باور کردی؟!

اما مارکو کارنلوس دیپلمات بلندپایه و سابق ایتالیایی، برکناری بولتون را یکی از هوشمندانه ترین تصمیم های ترامپ  توصیف کرد و نوشت: ترامپ حتی منتظر نتیجه انتخابات اسرائیل نماند و ضربه سنگینی به نتانیاهو زد. «تیم ب» الان یکی از اعضایش را از دست داد.

رابین رایت، خبرنگار ارشد نیویورکر برکناری بولتون را پیروزی پومپئو تحلیل کرد. او نوشت: بولتون از تیم ترامپ بیرون شد و پومپئو پیروز اخرین دور از نبردهای داخلی شد. با این حال، راه درازی تا پایان زد و خوردها در داخل دولت ترامپ وجود دارد.

کالین کاهل، از اعضای ارشد دولت اوباما
نیز با اشاره به خروج امریکا از برجام در نتیجه توصیه های بولتون، گفت: اخراج جان بولتون مانع ضربه هایی که می توانست در آینده بزند، می شود، اما هیچکس نباید ضربه های که او وارد کرده را فراموش کند از جمله فشار به ترامپ برای خروج از برجام و پیمان INF.

سوزان مالونی، تحلیلگر و از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا
نیز در واکنش به خروج بولتون از تیم ترامپ نوشت که این موضوع لزوما باعث تغییر سیاست ترامپ در قبال ایران نمی شود. او نوشت: «مهم است که به خاطر داشته باشیم بولتون معمار سیاست های ترامپ در قبال ایران نبود. دشمنی ترامپ با تهران محصول غرور و غرایز سیاسی شخصی او است.»

یاسر ابوهلاله مدیر سابق الجزیره
اما بازنده ی اصلی برکناری بولتون را تعدادی از کشورهای عربی منطقه می داند و می گوید: بدون شک به خاطر برکناری بولتون، غم و اندوه امارات و عربستان را فراگرفته است.

ایلهان عمر نماینده کنگره
نیز با اظهار خوشحالی از این اتفاق، توییت کرد: بولتون یکی از حامیان تبدیل دنیا به مکانی خطرناک تر بود. چه خوب شد که رفت.

«ترور نواح»، کمدین و مجری برنامه طنز مشهور دیلی شو اما با به سخره گرفتن بولتون، در صحفه ی رسمی خود در توییتر نوشت: سبیل های بولتون به حالت نیم افراشته درآمده است.

علی شمخانی، دبیر شوری عالی امنیت ملی ایران، برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا را تغییرات ظاهری در هیئت حاکمه این کشور دانسته و اظهار داشت که این تغییرات ادراک ایران نسبت به ماهیت اقدامات و سیاست‌های آمریکا را تغییر نمی‌دهد.

دبیر شوری عالی امنیت ملی ایران افزود: اوباما و ترامپ، هردو سیاست  تحریم ملت ایران را دنبال کردند. ملاک ارزیابی ایران، سیاست واقعی و عملکرد امریکا بویژه در قبال پایبندی به تعهدات بین‌المللی و رفع تحریم‌ ها علیه مردم ایران است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، اخراج جان بولتون از کاخ سفید را نشانه‌ای از شکست سیاست های یکجانبه گرا، جنگ طلبانه، مداخله جویانه و رادیکال دانست و نوشت: دست کم در همین دوران جهان به واشنگتن نشان داد که پذیرای اینگونه سیاست ها نیست.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که در یک نشست خبری در مسکو صحبت می‌کرد، ابتدا در خصوص دیدگاههای سیاسی بولتون به خبرنگاران گفت: «ما بر خیلی مسائل با وی اختلاف‌نظر داشتیم. او یک سبک خشن دارد و به استفاده از روش‌های خشونت‌آمیز مانند اقدامات نظامی متکی است. همان‌طور که می‌دانید، او اقداماتی را در تشدید بحران‌های امروزی مانند ونزوئلا، ایران و موارد دیگر انجام داده بود.»

وزیر امور خارجه روسیه در مورد اثرات دیپلماتیک برکناری بولتون نیز اظهار داشت: «در پاسخ به این سؤال که [برکناری بولتون] چه تأثیری بر روابط آمریکا و روسیه خواهد داشت، من نمی‌خواهم گمانه‌زنی کنم. این رئیس‌جمهور ترامپ است که کلیات سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کند و او نیز بارها به نفع عادی‌سازی روابط تجاری، اقتصادی، انسانی و سیاسی دو کشور صحبت کرده و خواستار تقویت همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های بین‌المللی شده‌ است.»

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو انتظار بهبود روابط اش با واشنگتن را به شکل ناگهانی پس از برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا را ندارد.

ریابکوف تأکید کرد که این گونه تغییرات در گذشته باعث عادی سازی روابط نشده است.

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که موضع روسیه در قبال ایالات متحده آمریکا پس از برکناری بولتون تغییر نمی کند زیرا روسیه بر اساس عملکردها واکنش نشان می دهد.

پایگاه اینترنتی کاخ سفید اعلام کرد، وقتی از استیو منوچین وزیر دارایی و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پرسیده شد که آیا از برکناری بولتن غافلگیر نشده اند، هر دو با خنده واکنش نشان دادند و در ادامه منوچین گفت: دیدگاه رئیس جمهور درباره جنگ عراق با نظر جان بولتون تفاوت زیادی داشت.

در ادامه مایک پمپئو هم ضمن بیان اینکه از برکناری جان بولتون غافلگیر نشده است گفت: رئیس جمهور حق دارد مقامات کابینه خود را تغییر دهد.

طارق العیسمی، وزیر صنعت دولت ونزوئلا
که جان بولتون، مشاور برکنار شده امنیت ملی آمریکا او را به "مشارکت در قاچاق کوکائین" متهم می‌کرد و تحت انتقاد شدید خود قرار می‌داد، بولتون را "بزرگترین دروغگو" که آسیب بسیار بزرگی به مردم ونزوئلا زده، دانست.

این وزیر در پیام توئیتری خود آورد: "حقیقت تاریخی، دیو جنگ را مغلوب ساخته؛ آینده از آن ماست".

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
در پاسخ به سوالی در مورد اخراج بولتون از کاخ سفید توسط ترامپ گفت: ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهار نظری نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در توئیتی نوشت: دکتر ظریف در پاسخ به درخواست یک خبرنگار آمریکایی که خواستار اظهار نظر درباره اخراج جان بولتون شده بود، گفت: ما درباره امور داخلی ایالات متحده اظهارنظری نمی‌کنیم.

الیزابت وارن سناتور برجسته دموکرات که این روزها اصلی‌ترین نامزد زن رقابت‌های مقدماتی حزبش برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده محسوب می‌شود در توییتر نوشت: برای آمریکایی‌ها خوب شد که جان بولتون دیگر در کاخ‌سفید نیست. برای جهانیان هم بهتر خواهد شد اگر آن کسی که بولتون را سر کار آورد هم بیرون برود.

پیتر بیکر در نیویورک تایمز نوشته: جدایی جان بولتون دقیقا در زمانی اتفاق افتاد که ترامپ برای دیدار و گفتگو با رهبران کشورهایی تمایل نشان می‌دهد که از نظر تندروهای دست راستی چون جان بولتون دشمنان قسم خورده آمریکا هستند و به هیچ وجه قابل اطمینان نیستند؛ مشخصا کره‌شمالی و ایران.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه که اخیرا گزارش شد با محمدجواد ظریف هم دیدار داشته و بارها خواستار اخراج جان بولتون شده بود و او را وزیر جنگ خوانده بود بدون مخفی کردن خوشحالی خود از اخراج بولتون گفت.

رند پال پیش‌تر به رسانه‌های آمریکایی گفته بود حتی به عنوان یک جمهوری‌خواه هر اظهار نظری که از جان بولتون می‌شنود به طور اتوماتیک به آن نه می‌گوید.

او امروز هم به فاکس‌نیوز گفت: به نظر من با خروج بولتون از کاخ سفید بخش بزرگی از سایه جنگ از سر دنیا کنار رفت... دیدگاه ساده لوحانه او این بود که ما باید همه جا با تغییر رژیم‌ها دولت‌هایی که از نظر ما دموکراتیک هستند سر کار بیاوریم.

نظر شما