شناسهٔ خبر: 35270372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چنار 2500 ساله مسجد باغوار برای سومین بار آتش گرفت

در ساعات اولیه صبح امروز چنار 2 هزار و 500 ساله مسجد باغوار در تویسرکان برای سومین بار آتش گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، در ساعات اولیه صبح امروز درخت چنار مسجد باغوار برای سومین بار آتش گرفت.

رئیس هیأت امنای مسجد باغوار تویسرکان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: ساعت 4:30 صبح یکی از پاکبانان شهرداری خروج دود از تنه درخت کهنسال چنار مسجد باغوار را به آتش‌نشانی اطلاع داده است.

محمدعلی شیخ الاسلامی با اشاره به حضور به موقع آتش‌نشانی در محل و سایر نیروهای امدادی و مسوولان مربوطه افزود: آتش‌سوزی درخت چنار با مدیریت خوب مسوولان کنترل شد و هم اکنون نیز این امر ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه درخت چنار مسجد باغوار برای سومین بار است که طی 20 سال اخیر آتش می‌گیرد گفت: گسترش آتش‌سوزی آن امروز بیشتر از دو دفعه آتش‌سوزی در سال‌های گذشته بوده است.

رئیس هیأت امنای مسجد باغوار با اشاره به اینکه طبق مقالات ارائه شده درختان کهنسال به ویژه چنار از داخل آتش‌ می‌گیرند بیان کرد: چنار کهنسال باغوار 2 هزار و 500 سال قدمت دارد و در داخل بنای مسجد باغوار که متعلق به دوره زندیه است، قرار دارد.

وی خشک بودن سرشاخه‌های درخت را تهدیدی برای نمازگزاران و عبور مرور مردم دانست از مسوولان خواست اقدام به نگهداری و حفظ این درخت کهنسال آن هم به صورت کارشناسی کنند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به مرگ کودک پنج ساله‌ای چند سال پیش بر اثر سقوط شاخه خشک این درخت افزود: از طرف دیگر ضلع شرقی ساختمان مسجد باغوار به واسطه سقوط شاخه‌های خشک درخت آسیب جدی دیده که بعدا ترمیم شد.

سرپرست میراث فرهنگی تویسرکان نیز با اشاره به اینکه چنار مسجد باغوار تویسرکان در سال 87 با شماره 6 در لیست آثار ملی ثبت شده است اظهار کرد: محیط اطراف آن 15 متر است و خود درخت 2 هزار و 500 سال قدمت دارد.

اسحاق ترکاشوند با اشاره به گزارش آتش‌سوزی این درخت در ساعات اولیه صبح گفت: آتش‌سوزی با حضور به موقع آتش‌نشانی و سایر مسوولان مربوطه کنترل شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز دلیل آتش‌سوزی مشخص نیست بیان کرد: ممکن است دلیل آتش‌سوزی شمع‌های روشن شده اطراف درخت باشد، در هر حال منتظر گزارش آتش‌نشانی هستیم.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان گفت: کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی در محل حاضر شده تا کار کارشناسی انجام شود، در صورت نیاز تمهیدات ضروری با لحاظ الزامات و ملاحظات آثار ثبتی اندیشیده خواهد شد.

انتهای پیام /۸۹۰۱۰

نظر شما