شناسهٔ خبر: 35269295 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیل کارشناس آمریکایی از تاثیر اخراج بولتون بر سیاست خارجی واشنگتن

تهران – ایرنا – "دیوید کالور"(David Culver) تحلیلگر مسائل آمریکا در باره اخراج جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا گفت : خارج شدن بولتون از کاخ سفید باعث تسیهل کاهش تنش ها برسیاست خارجی این کشور شده و سیاست خارجی واشنگتن را در مسیر دیپلماسی قرار می دهد.

صاحب‌خبر -

کالور روز چهارشنبه گفت: بولتون  و ترامپ از یکدیگر جدا شدند، این دو بر سر دعوت از مقامات طالبان به "کمپ دیوید"مشاجره داشتند.

این تحلیلگر به شبکه تلویزیونی سی ان ان اظهار داشت: این دو از همان ابتدا بر سر اصلی ترین مسائل سیاست خارجی آمریکا درقبال ایران، ونزوئلا،کره شمالی و طالبان اختلاف داشتند. بولتون فردی بود که همواره انگشت بر ماشه داشت، اما  ترامپ خود را مذاکره کننده و معامله گر می داند.

وی اظهار داشت: بولتون از ترامپ خواسته بود تا از مخالفان دولت ونزوئلا حمایت کند که این امر جواب نداد و همچنان شاهد حضور نیکولاس مادورو در قدرت هستیم. بولتون همچنین مخالف مذاکره با طالبان و موافق ادامه جنگ تجاری با چین بود.

وی ادامه داد: با رفتن بولتون پیشرفت در رفع جنگ تجاری بین آمریکا و چین امکان پذیراست، زیرا بولتون در جریان جنگ تجاری آمریکا و چین لفاظی های تندی را علیه پکن بکار برد و اکنون انتظار کاهش تنش ها می رود.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه هنوز در بین رسانه ها بحث در باره اینکه آیا بولتون استعفا داده و یا اخراج شده، ادامه دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا رفتن بولتون کمکی به ادامه مذاکرات ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی می کند؟، افزود: بولتون جنگ طلبی بود که در گوش ترامپ جنگ را زمزمه می کرد و انتظار می رود با خروج وی به نوعی موفقیت (درمذاکرات) بین واشنگتن و پیونگ یانگ صورت گیرد.

این تحلیلگر ادامه داد: کره شمالی اواخر روز دوشنبه گفته که خواهان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات آن هم در اواخر ماه سپتامبر است شاید اکنون مسیر سیاست خارجی آمریکا از  تندگرایی و سخنان تندی که از سوی بولتون و اغلب نیز از جانب ترامپ شنیده می شد به سوی مجاری دیپلماسی وارد شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب در پیامی توئیتری اعلام کرد که بولتون مشاور امنیت ملی خود را از کار برکنار کرده است.

ترامپ در این توییت نوشت که شب گذشته به بولتون اطلاع داده که دیگر نیازی به حضور او در کاخ سفید نیست.

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد: من و برخی دیگر از اعضای دولت با برخی نظرات او به شدت مخالف بودیم. لذا از جان [بولتون] که استعفا کند و استعفای وی امروز صبح تقدیم من شد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که هفته آینده جایگزین بولتون را معرفی خواهد کرد.

زمزمه‌های تضعیف موقعیت بولتون در کاخ سفید و احتمال اخراج او از زمانی که ترامپ در برخی مسائل امنیتی در حال عبور از نقش وی به عنوان مشاور عالی امنیت ملی در ایالات متحده بود، شدت گرفت.

واشنگتن پست این هفته گزارش داد در حالیکه دستیاران ارشد رئیس جمهوری در اوایل ماه جاری خود را برای شرکت در یک نشست در مورد آینده افغانستان آماده می کردند، یک مقام ارشد در لیست اصلی دعوت ها نبود: جان بولتون، مشاور امنیت ملی.

به نوشته واشنگتن پست، کنار گذاشتن بولتون پرسش‌هایی پیرامون میزان حقیقی نفوذ او در دولتی که به دنبال خروج نیرو از افغانستان، انعقاد یک توافق هسته ای بلندپروازانه با کره شمالی و نیز تعامل احتمالی با ایران است، مطرح کرده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، بولتون مخالف این تلاشها است. یک مقام ارشد ایالات متحده گفت: اکنون مشاور امنیت ملی در سطوح مختلفی از تصمیم گیری ها دخالت داده نمی شود.

بولتون یکی از ضلع‌های تیمی بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آن را تحت عنوان «تیم ب» به عنوان گروه جنگ‌طلبی که جهان را ناامن کرده، معرفی کرده بود.
ظریف بارها در پیام‌های توئیتری و در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های مختلف به تشریح ماهیت این گروه و چگونگی به سایه رفتن صلح با حضور این افراد در صحنه سیاسی جهان پرداخته بود.
وزیر خارجه ایران ماه گذشته در یکی از پیام‌های خود در توئیتری به ترامپ هشدار داد که بولتون به همراه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (دیگر عنصر گروه ب) ترامپ را برای از بین بردن برجام فریب داده‌اند.

در همین حال شیرین هانتر استاد روابط بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن نیز گفت که اخراج "جان بولتون" از کاخ سفید موضع جنگ طلب‌ها و تندروهای ضد ایرانی را تضعیف می کند و نشان می دهد که رییس جمهوری آمریکا نمی خواهد وارد درگیری نظامی با ایران بشود.

وی افزود: هر چند فکر نمی کنم برکناری بولتون تاثیر فوری بر سیاست فشار حداکثری آمریکا داشته باشد اما با توجه به اینکه بولتون فراتر از دیگران، حتی بیشتر از "مایک پمپئو" ضد ایرانی و طرفدار جنگ است، نشان می دهد که ترامپ به هیچ وجه نمی خواهد وارد درگیری نظامی شود.

وی ادامه داد: این برای ایران خبر خوبی است. از سوی دیگر، بولتون مخالف هرگونه سازشی با ایران بود. بنا به گزارش‌ها برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی از جمله وزیر دارایی خواستار نوعی سازش با ایران در این مرحله هستند. چه بسا این گشایشی به وجود آورد. به ویژه که فرانسه هم میانجیگری‌هایی کرده و پیشنهاد خط اعتباری را به ایران داده است.

اروپام **۱۳۰۲**

نظر شما