شناسهٔ خبر: 35256826 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اقامه نماز ظهر عاشورا در تمام نقاط کشور؛

روز شهادت عزیزترینِ عزیزان در استان‌های ایران

71379

میلیون‌ها نفر امروز در سراسر عالم رخت عزای تو را بر تن کرده‌اند و من می‌مانم این چه داغی است که بعد از هزار و چند صد سال هنوز بر دل پیر و جوان در گوشه گوشه این عالم سنگینی می‌کند. این سوز هنوز دل و جان همه‌مان را می‌سوزاند و گواه می‌دهد که تو عزیزترین عزیزانی برای همه ما. داغ هر عزیز هر قدر هم سنگین باشد بعد از مدتی سرد شده و از یاد می‌رود و این یاد و داغ تو است که بعد از هزار و چندصدسال هنوز بر دل و جان شیعه سنگینی می‌کند. امروز، روز به شهادت رسیدن سرور و سالار شهیدان مردم در جای جای کشورمان به سوگ نشستند و با فرارسیدن اذان ظهر نماز ظهر عاشورا در تمام نقاط کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امسال نیز مانند سال‌های گذشته مردم در جای جای کشورمان از روز اول محرم تا امروز که دهم محرم و روز عاشورا است به عزاداری برای سید و سالار شهیدان پرداختند. امروز ظهر نیز نماز ظهر عاشورا همزمان با تهران در سراسر کشور برگزار شد.

اخبار، عکس‌ها و ویدئوهای ارسالی توسط همکاران ما از مناطق خبری ایسنا در 30 استان کشور و شهرستان‌ها و روستاهای تابعه حاکی از برگزاری پرشور عزاداری سیدالشهدا در کل کشور است.

به گزارش ایسنا، عاشورا، روز دهم از ماه محرّم. اهمیت این روز برای شیعیان به دلیل واقعه عاشورای سال ۶۱ قمری است. امام حسین(ع) در روز عاشورا به همراه یارانش در سرزمین کربلا در جنگ با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعد به شهادت رسید.

شیعیان همه‌ساله با آغاز ماه محرم به عزاداری می‌پردازند. مراسم عزاداری در بیشتر مناطق تا روزهای ۱۱ و ۱۲ محرم و در بعضی مناطق تا پایان ماه صفر ادامه می‌یابد. اوج این عزاداری‌ها در روز عاشوراست. این روز در تقویم رسمی ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و هند، تعطیل است.

آذربایجان غربی در سوگ سالار شهیدان غرق در ماتم است

همزمان با عاشورای حسینی مردم مومن شهرهای آذربایجان غربی در عزای سالار شهیدان امام حسین(ع) به سوگ نشستند.

به گزارش ایسنا، همزمان با سراسر کشور آئین‌های عزاداری در عاشورای حسینی در شهرهای مختلف آذربایجان غربی با حضور هزاران نفر از عاشقان مکتب حسین در حال برگزاری است و مردم با برگزاری آیین های مختلف عشق و ارادت خود را به امام حسین(ع) ویاران باوفایش نشان می دهند.

هیئت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان امروز در فضایی معنوی با تشکیل دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا عزاداری می‌کنند.

آئین های تعزیه  و شبیه خوانی به صورت خودجوش و با حضور پرشور عزاداران حسینی در آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

برگزاری ایستگاه‌های صلواتی در جای‌جای استان، پذیرایی و احسان چای، شیر، شیرکاکائو، خیرات نهار در منازل از سوگواران و عزاداران حسینی از جمله کارهایی است که مردم استان در روز عاشورا انجام می‌دهند.

نماز ظهر عاشورا امروز با حضور هیئت‌های مذهبی  و مردم عزادار در ارومیه و شهرهای استان برگزار شد.

سوگواری عاشورای حسینی در سراسر خوزستان برگزار شد

مراسم عزاداری عاشورای حسینی امروز همزمان با سراسر کشور، در اهواز و شهرستان‌های مختلف استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم از صبح امروز ( 19 شهریور ماه) با حضور مردم در دسته جات عزاداری، هیات‌ها، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در شهرستان‌های سراسر خوزستان برگزار شد و سوگواران حسینی به عزاداری پرداختند.

در اهواز مراسم عزاداری عاشورای حسینی در شش نقطه مرکزی شهر و به صورت ویژه در حسینه اعظم و حسینیه عاشقان ثارالله، مساجد بزرگ سطح شهر و همچنین دیگر مساجد، حسینیه‌ها و تکایا برگزار شد.

همچنین عزاداران در ادامه سوگواری‌های خود نماز ظهر عاشورا را در اهواز و سایر شهرهای خوزستان اقامه کردند.

مراسم شام غریبان نیز امشب در سراسر استان خوزستان برگزار خواهد شد.

نماز ظهر عاشورا در ورامین اقامه شد

همزمان با عاشورای حسینی، هزاران نفر از عزاداران سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با تاسی از ایشان در اقامه نماز در ظهر عاشورا دست از عزاداری برداشته و نماز جماعت ظهر را برپا داشتند.

به گزارش ایسنا، مردم شهرستان ورامین از ابتدای صبح سه شنبه با حضور در حسینیه‌ها، تکایا و مساجد و پس از قرائت زیارت عاشورا، پای در خیابان‌ها و معابر گذاشته و در ماتم شهادت سید و سالار شهیدان عزاداری کردند.

عزاداران حسینی از زن و مرد، پیر، جوان و کودک رخت عزا بر تن کرده و از مناطق شهری و روستایی ورامین خود را به خیل سینه زنان و زنجیرزنان حسینی رساندند تا پیام مظلومیت شهدای دشت کربلا را اعلام کنند.

مردم دیار ورامین با حضور در آستان مقدس امامزادگان جلیل القدر از جمله امامزاده حسین رضا (ع)، امامزاده طاهر و مطهر (ع) خیرآباد، امامزاده یحیی (ع) و سایر بقاع متبرکه، این مصیبت عظما را به محضر ولی عصر(عج) تسلیت گفتند.

عزاداران حسینی نشان دادند که با گذشت بیش از یک هزار و ۴۰۰ سال از واقعه کربلا، این حماسه بوی تازگی مقابله در برابر کفر و ظلم می دهد و نور هدایت حسین(ع) خاموش شدنی نیست.

عزاداران همزمان با نوای اذان ظهر، دست از عزاداری برداشته و در صفوفی منظم به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) در ظهر عاشورای سال ۶۱ ، نماز ظهر و عصر را به جماعت و به امامت حجت الاسلام سیدمهدی محمودی اقامه کرده تا تاکید کنند که پیام قیام عاشورا در زنده نگاه داشتن ارزش‌های اسلامی و اقامه نماز به عنوان ستون دین را به درستی دریافته‌اند.

طنین نوای حزن‌انگیز "یا سید و سالار شهیدان"در بندرعباس

هم‌زمان با روز عاشورای حسینی، شهر بندرعباس، غرق در حزن، ماتم و عزا شد و مردم این شهر با حضور در مراسم عزاداری در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به سوگواری و عزاداری در مظلومیت سیدالشهدا ویارانش پرداختند.

به گزارش ایسنا، بغض‌های گره‌خورده مردم بندرعباس امروز در سالروز شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) هم‌نوا شده و به گوش جهانیان رسید.

مردم شهر بندرعباس که شب گذشته را تا پاسی از سحر به سوگواری نشسته بودند، از نخستین ساعت‌های صبح امروز دوباره آیین‌های عزاداری خود را از سر گرفته و در سوگ سید و سالار شهیدان و 72 یار باوفای ایشان نشستند.

خیابان‌ها و محله‌های شهر بندرعباس از نخستین ساعات روز عاشورا مملو از حضور دلدادگان حضرت امام حسین (ع) بود و با حضور گسترده در مکان‌های مذهبی و حرکت دسته‌های سینه‌زنی، زنجیرزنی و یا حسین گویان در عزای شهادت اباعبدالله الحسین(ع) اشک ماتم ریختند.

در این مراسم مذهبی مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به ذکر مصیبت حضرت حسین‌ابن‌علی(ع ) و مصائبی که در حادثه عاشورا و در سرزمین کربلا بر خاندان ویاران آن حضرت واقع‌شده، پرداختند.

نگاه‌ها همه اشک‌آلود است، پیراهن‌ها مشکی، شال‌ها سبز و مشکی، نگاه‌ها پر از التماس و خواهش برای اجابت دعاها و نذورات همه نشان از یک واقعه عظیم در تاریخ شیعه و اسلام دارد.

همچنین ایستگاه‌های صلواتی متعددی در مسیر سوگواران و عزاداران به پذیرائی از عاشقان سیدالشهدا می‌پردازند. عاشقان حضرت امام حسین (ع) امروز بار دیگر با فریادهای «یا حسین(ع) و یا عباس(ع)»، عشق و ارادت‌ خالصانه خود را به‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ (ع) ابراز کردند.

مردم دین‌دار بندرعباس به یاد شجاعت و فداکاری حضرت سیدالشهدا(ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و دیگر اهل‌بیت و اصحاب آن حضرت در دشت کربلا، بار دیگر درس ایثار و ازخودگذشتگی درراه دین خدا را مرور کردند و عبودیت و بندگی و امربه‌معروف و نهی از منکر و عشق به نماز را از مکتب آن امام همام آموختند. امروز نوای "یا سید و سالار شهیدان" و "یا حضرت ابوالفضل "در جای‌جای شهر بندرعباس به گوش می‌رسد.

نماز ظهر عاشورا در بندرعباس اقامه شد

نماز ظهر عاشورا به امامت حجت الاسلام والمسملین محمد عبادی زاده-نماینده ولی‌فقیه در استان  هرمزگان- و با حضور پرشور مردم و عاشقان اباعبدالله(ع) در چهارراه شهید مطهری بندرعباس اقامه شد.

پیش از اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا، دسته‌های مختلف عزاداری از اولین ساعات روزبه سینه‌زنی و سوگواری پرداختند.

اقشار مختلف مردم درحالی‌که رنگ و بوی خاص عاشورا در شهر پیچیده بود، هنگام نماز ظهر، به اقامه این فریضه واجب پرداختند، زیرا اعتقادشان بر این است که یکی از جلوه‌های بی‌نظیر عاشورا، اقامه نماز اول موعد بوده است و همان‌گونه که نقل‌شده، امام حسین(ع) در عاشورا و در میان هیاهوی جنگی نابرابر اقامه نماز اول وقت را بر هر چیز مقدم دانست و در زیر بارش خصمانه دشمن، نماز ظهر عاشورا را اقامه کرد.

کردستان در عاشورای حسینی به عزا و ماتم نشست
 

استان کردستان همزمان با فرارسیدن دهمین روز از ماه محرم، روز عاشورای حسینی(ع) به عزا و ماتم نشست.

به گزارش ایسنا، مراسم عزاداری و سوگواری عاشورای حسینی، امروز در شهرها و روستاهای استان کردستان با حضور دسته‌های مختلف عزاداری، برگزار شد.

در این مراسم که مردم استان کردستان اعم از شیعه و سنی شرکت می‌کنند، عاشقان و دوستداران امام حسین(ع) و اهل بیت گرانقدر پیامبر اکرم(ص)، با حضور در دسته‌های عزاداری و زنجیرزنی و زدن بر سر و سینه خود و گریه برای آن امام شهید، این روز را به سوگ می‌نشینند.

مراسم روز عاشورا در شهر سنندج به عنوان مرکز استان کردستان به صورت ویژه برگزار می‌شود و همچنین مردم متدین دیگر شهرهای استان کردستان نیز به‌خصوص در شهرستان‌های قروه، بیجار، سریش آباد، کامیاران و ... با برگزاری آیین‌های باشکوه عزاداری همراه با شیعیان دیگر مناطق جهان در عزای شهادت امام حسین(ع) و 72 تن از یاران با وفای آنحضرت اشک ماتم ریخته و شرکت می‌کنند.

دسته‌های عزاداری در شهر سنندج از خیابان‌های پاسداران، فردوسی و امام خمینی(ه) حرکت خود را آغاز کرده‌ و تا حسینیه این شهر به حرکت خود ادامه می‌دهند.

مردم این شهر در حین عزاداری و در مسیر حرکت عزاداران، با پخش شربت و چایی و... از آنها پذیرایی می‌کنند.

از جمله آیین‌هایی که در روز عاشورا در منطقه کردستان مرسوم بوده، گرفتن روزه است که اهل سنت بنا بر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در این مورد، هر ساله دو روز تاسوعا و عاشورا را به یاد تشنگی امام حسین(ع) و 72 شهید دشت کربلا، روزه می‌گیرند.

مراسم نماز ظهر روز عاشورا نیز مقابل حسینیه شهر سنندج برگزار شد.

همزمان با عاشورا و همنوا با شیعیان سراسر جهان؛

کرمانشاه یکپارچه در سوگ حسین(ع) نشست

میلیون‌ها نفر امروز در سراسر عالم رخت عزای تو را بر تن کرده‌اند و من می‌مانم این چه داغی است که بعد از هزار و چند صد سال هنوز بر دل پیر و  جوان در گوشه گوشه این عالم سنگینی می‌کند.

این سوز هنوز دل و جان همه‌مان را می‌سوزاند و گواه می‌دهد که تو عزیزترین عزیزانی برای همه ما. 

داغ هر عزیز هر قدر هم سنگین باشد بعد از مدتی سرد شده و از یاد می‌رود و این یاد و داغ تو است که بعد از هزار و چندصدسال هنوز بر دل و جان شیعه سنگینی می‌کند.

به گزارش ایسنا، مردم کرمانشاه امروز (۱۹ شهریور) همزمان با دهمین روز محرم و همنوا با شیعیان سراسر جهان در سوگ مظلوم دشت کربلا و یاران با وفایش نشستند.

عزاداران حسینی امروز همزمان با عاشورای حسینی، کفن پوشان در دسته جات و هیات‌های عزاداری به خیابان‌ها آمده و در سوگ سرور و سالار شهیدان به سر و سینه زدند.

حضور جوانان و نوجوانان کفن پوش در حالی که سر و صورت خود را به گل آغشته کرده‌اند در دسته‌جات و هیات‌ها بیش از همه چشمگیر بود.

مراسم عزای عاشورای حسینی همزمان با کرمانشاه، در تمام شهرها و روستاهای استان  نیز برگزار شد

در پایان این مراسم عزاداران حسینی به یاد آخرین نماز امام شهید خود در ظهر عاشورا، نماز ظهر و عصر را اقامه کردند.

گیلان در ماتم شهادت امام حسین(ع) به سوگ نشست
 

همزمان با روز عاشورا، مردم مومن و عزادار گیلان به یاد حضرت اباعبدالله (ع) و یارانش به سوگ نشستند.

به گزارش ایسنا، گیلان امروز شاهد جلوه‌های بی‌بدیلی از عشق و ارادت به امام حسین (ع) و یاران باوفایش است، به‌طوری‌که شور حسینی در جای‌جای این استان به چشم می‌خورد و ندای لبیک یا حسین (ع) و یا ابالفضل العباس (ع) طنین‌انداز شده است.

امروز شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) در گوشه گوشه این استان به سوگ نشسته‌اند و با یادآوری مصیبت‌های حضرت زینب کبری (س) و کودکان حضرت امام حسین (ع)، بر سر و سینه زده و سوگواره عشق می‌خوانند.

دسته روی هیات‌های مذهبی، برگزاری مجالس روضه در خانه‌ها، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها، توزیع نذری و برپایی ایستگاه‌های صلواتی، در دیگر شهرها و روستاهای استان نیز در حال برگزاری است.

حضور گسترده نوجوانان و جوانان در آیین های ماه محرم بویژه تاسوعا و عاشورای حسینی جلوه‌ای خاص از عشق و ارادت را به ساحت مقدس امام حسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت به نمایش گذاشته است.

نماز ظهر عاشورا در اراک اقامه شد

نماز ظهر عاشورا، امروز همزمان با سالروز شهادت سید و سالار شهیدان، به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) در صحرای کربلا، در اراک اقامه شد.  

به گزارش ایسنا، مردم اراک پس از عزاداری عاشورای حسینی، در ظهر عاشورا با طنین‌انداز شدن اذان ظهر، صف‌های نماز را در خیابان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و مصلی برپا کرده و به نماز ایستادند.

این آیین معنوی در مصلی اراک به امامت آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، در مصلی این شهر برگزار شد.

نماز ظهر عاشورا در دیگر شهرستان‌های استان نیز برگزار شد و نمازگزاران با اقامه نماز با شکوه ظهر عاشورا، یاد سید الشهداء و یارانش را در صحرای کربلا در اقامه نماز قبل از شهادت گرامی داشتند.

اقامه نماز ظهر عاشورا در ایلام

به گزارش ایسنا، مردم ایلام، امروز پس از اجتماع عاشورایی  در میدان 22 بهمن در مصلای امام خمینی نماز ظهر عاشورا را به جا آوردند.

امروز مصلای امام بعد از نماز ظهر تجلی‌گاه لبیک یا حسین بود و نمازگزاران زیارت عاشورا را زمزمه کردند.

صبح امروز نیز تمام هیئات مذهبی شهرستان ایلام در میدان 22 بهمن اقامه عزا کردند.

نماز ظهر عاشورا در 28 نقطه شهری خراسان شمالی برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین احمدی فر رئیس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: نماز ظهر عاشورا در نقاط روستایی نیز برگزار شد.

وی افزود: امروز نماز ظهر عاشورا در بجنورد در محل امام زاده سید عباس(ع) با حضور تعداد زیادی از نماز گزاران برگزار شد.

احمدی فر ادامه داد: البته از آنجاییکه که ممکن بود تمامی هیات‌های مذهبی به هنگام اذان ظهر به محل امام زاده نرسند در چهار نقطه شهر بجنورد نیز مکان هایی برای برگزاری نماز ظهر عاشوار در نظر گرفته شده بود. 

سوگواری روز عاشورای حسینی در شیراز
 

حرم سوم اهل بیت(ع) در دهمین روز از محرم و عاشورای حسینی، غرق در ماتم و عزا بود.

به گزارش ایسنا، همزمان با سراسر کشور، سوگواران حسینی در سومین حرم اهل بیت(ع)، در قالب دسته‌های سینه و زنجیرزنی، به عزاداری پرداختند.

سوگواری سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شیراز با محوریت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) از صبح امروز سه‌شنبه 19 شهریور آغاز شد و پس از اقامه نماز ظهر عاشورا، پایان یافت.

عزاداران حسینی ظهر عاشورا، به تاسی از امام حسین(ع) نماز را در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و سایر تکایا، حسینیه ها و حرم‌های مطهر امامزادگان سومین حرم اهل بیت(ع) اقامه کردند.

امشب عزاداران حسینی در مراسم شام غریبان که در نقاط مختلف این شهر برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، در سایر نقاط استان فارس نیز، سوگواران حسینی با برپایی مراسم‌های مقتل خوانی، مرثیه خوانی، سخنرانی و نوحه خوانی، به سوگواری پرداختند.

شبیه‌خوانی، تعزیه، علم گردانی و پرده خوانی و نقالی از دیگر آئین‌هایی بود که امروز همانند سایر روزهای دهه اول محرم، در سراسر استان فارس برگزار شد.

اقامه نماز ظهر عاشورا در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

پس از برگزاری آئین‌های عزاداری روز عاشورا در جای جای شهر و روستاهای قم، نماز باشکوه ظهر عاشورا با محوریت حرم مطهر حضرت معصومه(س) اقامه شد.

به گزارش ایسنا، زائران، عزاداران و مردم قم پس از برگزاری آئین‌های عزاداری در سوگ سید الشهداء، نماز ظهر عاشورا در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و مساجد، حسینیه‌ها، خیابان های منتهی به حرم و امام زاده‌ها اقامه شد.

زائران، مجاوران و دسته‌های عزاداری نماز ظهر عاشورا را در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به امامت آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی اقامه کردند.

محسن حاجی میرزایی -وزیر آموزش‌وپرورش-، آیت‌الله سید محمد سعیدی -امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)-، بهرام سرمست -استاندار- و مرتضی حیدری -فرماندار قم- از جمله شخصیت‌های سیاسی و مسئولان حاضر در صفوف بهم پیوسته نماز ظهر عاشورا بودند.

نمازگزاران با اقامه نماز با شکوه ظهر عاشورا، یاد سید الشهداء و یارانش را در صحرای کربلا در اقامه نماز قبل از شهادت گرامی داشتند.

قزوین یکپارچه حسینی شد

عزاداری عاشورای حسینی امروز همزمان با سراسر کشور، در استان قزوین با آیین‌ها و مراسم مختلف برگزار شد.

به گزارش ایسنا ، از صبح امروز ( 19 شهریور ماه) همزمان با سراسر کشور عزاداران حسینی در استان قزوین از مساجد، هیئت‌ها، تکیه‌ها، محله‌ها و حتی روستاها و شهرهای اطراف با پای پیاده و سینه‌زنان خود را به شاهزاده حسین(ع) آرامگاه فرزند امام رضا (ع) رسانند و در روز عاشورا به سوگ سالار شهیدان(ع) نشستند.

نماز جماعت ظهر روز عاشورا نیز، در نخستین خیابان ایران،‌ «خیابان سپه» به امامت آیت‌الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین اقامه شد.

در صحن شاهزاده حسین (ع) و مزار شهدای قزوین نیز عزاداران حسینی نماز جماعت ظهر روز عاشورا را به امامت حجت الاسلام باریک بین اقامه کردند.

براساس آئین مردم قزوین در برخی از خانه‌ها و حسینیه‌های تاریخی مانند «حسینیه امینی‌ها» مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان برگزار شد.

به گزارش ایسنا مراسم شام غریبان نیز امشب در سراسر استان قزوین برگزار خواهد شد.

عزاداری کهگیلویه و بویراحمدی ها در روز عاشورای حسینی

نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در روز عاشورا تجلی‌گاه شور و شعور حسینی شد.

به گزارش ایسنا، از صبح امروز سه شنبه، 19 شهریورماه و همزمان با سراسر کشور، به مناسبت دهم ماه محرم و روز عاشورای حسینی آیین عزاداری با حضور اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان، زن و مرد در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج برپا شد و در رثای سرور و سالار شهیدان بر سر و سینه زدند.

آیین عزاداری مردم این استان از جمله سینه‌زنی و زنجیرزنی و اجرای تعزیه به مناسبت عاشورای حسینی در مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و هیئت‌های مذهبی و خیابان‌ها و میادین مرکزی شهر یاسوج برگزار شده است.

سخنرانان و مداحان در این آیین‌های عزاداری و همچنین تعزیه خوانی به تبیین بخشی از زندگی، ابعاد شخصیتی، فضائل اخلاقی و ویژگی‌های سومین امام شیعیان و برادر باوفایش حضرت عباس(ع) و اهداف نهضت عاشورا ‌پرداختند.

هیئت های عزاداری در سراسر شهر یاسوج دسته دسته از نقاط مختلف شهر سینه زنی و عزاداری را آغاز و به سمت محل مصلای امام خمینی(ره) این شهر حرکت کردند و در این میعادگاه ندای لبیک یا حسین(ع) سر دادند و بعد از ابراز ارادت به صاحت مقدس امام حسین(ع) و یارانش با طنین‌انداز شدن نوای ملکوتی اذان ظهر، سوگواران و عزاداران حسینی در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهر یاسوج عزاداری خود را قطع کرده و در صفوفی به هم فشرده به یاد آخرین نماز سید و سالار شهیدان نماز ظهر و عصر را با شکوه تمام اقامه کردند.

نماز ظهر عاشورا در شهر یاسوج به امامت حجت الاسلام مرتضوی در مصلی این شهر اقامه شد.

گفتنی است، در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله در شهرهای دهدشت، گچساران، چرام، سی سخت، باشت، لنده، لیکک، سوق، قلعه رئیسی، سرفاریاب، دیشموک، چیتاب، بوستان، مادوان، سرآسیاب نیز هنگام اذان به یاد ظهر عاشورا نماز اقامه کردند.

دارالعباده یزد در سوگ عاشورای حسینی نشست

مردم عزادار دارالعباده یزد همزمان با عاشورای حسینی در نقاط مختلف این استان به سوگ و ماتم شهادت اباعبدالله(ع) و یارانش نشستند.

به گزارش ایسنا، آیین عاشورای حسینی امروز سه‎شنبه با حضور گسترده عزاداران استان و میهمانان دارالعباده در شهرها و روستاهای مختلف یزد برگزار شد.

هیات‌های عزادار از صبح امروز در قالب دسته جات مختلف به قرائت زیارت عاشورا، سینه‎زنی و زنجیرزنی و دیگر آیین‎های سنتی این روز پرداختند و پس از اقامه نماز ظهر عاشورا، در حسینیه‎ها و تکایا در شور و عزای حسینی سوگواران، مراسم نخل برداری را انجام دادند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما