شناسهٔ خبر: 35240328 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یونان از تهدیدهای ترکیه در مورد مهاجران انتقاد کرد

تهران- ایرنا- نخست وزیر یونان روز یکشنبه خطاب به اردوغان گفت: ترکیه نباید یونان و اروپا را به دلیل مهاجران تحت فشار قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه «کاتمیرینی»، «کریاکاس میتسوتاکیس» در نشست مطبوعاتی در شهر «تسالونیکی» در شمال یونان، گفت: ترکیه نباید یونان یا اروپا را به حمایت از طرح آنکارا برای اسکان پناهندگان سوری در شمال سوریه مجبور کند.

میتسوتاکیس افزود: اردوغان باید درک کند که نمی تواند یونان و اروپا را در تلاش برای تأمین منابع بیشتر برای رسیدگی به پناهندگان مورد تهدید قرار دهد.

وی گفت: اروپا در سالهای اخیر شش میلیارد یورو در چارچوب توافق میان اروپا و ترکیه پول پرداخت کرده و بدون شک این توافق برای دو طرف سودمند بوده است.

یونان که مرز دریایی طولانی با ترکیه دارد، یکی از کشورهای خط مقدم در پذیرش هزاران پناهنده و مهاجر در اوج بحران بوده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هفته گذشته اعلام کرد: ترکیه قصد دارد یک میلیون پناهنده را در شمال سوریه اسکان دهد و در صورت عدم پشتیبانی بین المللی از این طرح، وی می تواند مسیر مهاجران به اروپا را باز کند.

اردوغان در جمع مقامات حزب حاکم با انتقاد از کم‌کاری کشورهای اروپایی، گفت: بار سنگین مهاجران سوری بیشتر بر عهده ترکیه قرار گرفته است.

ترکیه مصمم است منطقه امنی را در داخل سوریه، در امتداد مرز خود ایجاد کند و اعلام کرده که در صورت عدم توافق با ایالات متحده، آمادگی دارد که منطقه ای امن در داخل سوریه را تا پایان ماه جاری ایجاد کند.

اردوغان با اعتراض از نادیده گرفته شدن طرح منطقه امن ترکیه در سوریه توسط کشورهای غربی، گفت: ما به تنهایی نمی توانیم بار سنگین مهاجران را برعهده بگیریم و اگر مجبور بشویم مرزهای خود را برای مهاجران سوری باز خواهیم کرد.

وی افزود: ما پشتیبانی لازم را از جامعه بین الملل به ویژه اتحادیه اروپا دریافت نکردیم.

ترکیه در آوریل سال ۲۰۱۱ مرزهای خود را برای مردم سوریه باز کرد و هم اکنون ۳.۶ میلیون نفر که از جنگ داخلی فرار کرده اند، نهمین سال خود را در ترکیه می گذرانند. اما از آنجا که ترکیه از رکود اقتصادی رنج می برد و بیکاری در حال افزایش است، خواستار بازگشت مهاجران سوری به کشورشان است.

نظر شما