شناسهٔ خبر: 35226014 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سیاست یک بام و دو هوای آمریکا

ترامپ از دیدار پنهانی با سران طالبان پرده برداشت

رئیس جمهور آمریکا به تلاش برای دیدار پنهانی با سرکردگان طالبان در خاک آمریکا اذعان کرد

صاحب‌خبر -
  ترامپ از دیدار پنهانی با سران طالبان پرده برداشت به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما‎، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت :”تقریبا بدون اطلاع همه، قرار بود سرکردگان اصلی طالبان و به طور جداگانه رئیس جمهور افغانستان، روز یکشنبه به طور پنهانی با من در کمپ دیوید دیدار کنند.! قرار بود آنها امشب به آمریکا بیایند. متأسفانه ، آنها برای ایجاد اهرم دروغین، مسئولیت یک حمله در کابل را به عهده گرفتند که منجر به کشته شدن یکی از سربازان ما و 11 نفر دیگر شد. من بلافاصله این دیدار را لغو و مذاکرات صلح را متوقف کردم. اینها چه آدمهایی هستند که برای اینکه ظاهراً موقعیت چانه زنی خود را تقویت کند، عده زیادی را می کشند؟ آنها موفق به این کار نشدند، آنها فقط اوضاع را بدتر کردند! اگر آنها نتوانند در طول این مذاکرات صلح بسیار مهم با آتش بس توافق کنند و حتی 12 انسان بی گناه را نیز به قتل برسانند، احتمالاً آنها به هیچ وجه قدرت مذاکره برای دستیابی به یک توافقنامه معنادار را ندارند. چند دهه دیگر آنها حاضر به جنگ هستند؟“
رئیس جمهور آمریکا با نوشتن این توئیت اذعان کرد که برای فرار از جهنم افغانستان حاضر شده است با سرکردگان طالبان  که امریکا در سال 2001 برای نابودی آنان به افغانستان حمله کرد دیدار محرمانه در کمپ دیوید داشته باشد.!  
ساعتی پس از  این توئیت خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن و اسلام آباد به قلم فیل استوارت و جیسون لانگ نوشت:
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه اعلام کرد گفتگو‌های صلح با سران طالبان افغانستان را لغو کرده است.
این مطلب پس از آن بیان شد که این گروه شورشی اعلام کرد مسئول حمله‌ای در کابل پایتخت افغانستان بوده که به کشته شدن یک نظامی آمریکایی و ۱۱ تن دیگر منجر شده است.
ترامپ گفت: یک دیدار مخفیانه را با "رهبران اصلی" طالبان در روز یکشنبه در یکی از ساختمان‌های جمهوری در کمپ دیوید در مریلند برنامه ریزی کرده بود.
طالبان اعلام کرد: آمریکایی ها بیش از همه از لغو مذاکرات آسیب می بینند.
وی اعلام کرد همچنین قصد داشته است با رئیس جمهور افغانستان دیدار کند.
این خبرگزاری نوشت: طالبان در یک هفته گذشته حملات تازه‌ای به شهر‌های قندوز و پل خمری در شمال افغانستان انجام دادند و دست به دو بمبگذاری انتحاری بزرگ در کابل زدند.هفته گذشته، مذاکره کنندگان طالبان و آمریکا به پیش نویس یک توافق صلح دست یافتند که ممکن است به کاهش تعداد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان منجر شود ولی موجی از خشونت‌های طالبان سایه‌ای سنگین بر این موافقتنامه افکنده است.
بر طبق پیش نویس این توافق، هزاران نظامی آمریکایی در ماه‌های آینده از افغانستان خارج خواهند شد به ازای این تضمین که از این کشور به عنوان پایگاهی برای حملات ستیزه جویان علیه آمریکا و متحدان این کشور استفاده نخواهد شد.

نظر شما