شناسهٔ خبر: 35222884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح گزارش می‌دهد

ابرنفتکش «آدریان دریا-1» در انتهای مسیر

اشاره: ابرنفتکش آدریان دریا-1 به بندر طرطوس سوریه نزدیک شده است. این خبر توسط یک شرکت تحقیقات فضایی آمریکایی مکسار اعلام شده که مدعی است تصاویر ماهواره‌ای‌اش نشان می‌دهد ابرنفتکش ایرانی آدریان دریا-1 که این روزها به مهم‌ترین نفتکش جهان تبدیل شده، پس از تغییر مسیرهای متعدد به سمت سوریه در حرکت است و به بندر طرطوس متعلق به این کشور رفته است. این ابرنفتکش براساس گزارش اسپوتنیک در 3.7 کیلومتری بندر طرطوس قرار دارد. ابرنفتکش گریس-1 که پس از رفع توقیف توسط دادگاهی در جبل‌الطارق به آدریان دریا-1 تغییر نام داد، 13 تیر ماه توسط نیروی ویژه دریایی انگلیس توقیف شد. پس از این اقدام انگلیس، اروپایی‌ها مدعی شدند ایران قصد داشته توسط این ابرنفتکش محموله‌ای با دو میلیون بشکه نفت را به سوریه که مورد تحریم اروپاست ارسال کند. ادعایی که در آن زمان تکذیب شد. تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که ابرنفتکش گریس-1 که به آدریان دریا-1 تغییر نام داده به سوریه رفته و حتی نیمی از محموله نفتی خود را در بندر طرطوس متعلق به این کشور تخلیه کرده است. البته پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته بود که آدریان دریا-1 به همراه محموله‌اش یکجا فروخته شده و از این پس به هر مقصدی که برود، ارتباطی به ایران ندارد. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد:

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

یک شرکت تحقیقات فضایی آمریکایی با انتشار دو تصویر ماهواره‌ای ادعا کرد نفتکش آدریان دریا-۱ به بندر طرطوس متعلق به سوریه نزدیک شده است. نشریه میدل‌ایست‌آی می‌گوید دست‌کم نیمی از محموله این نفتکش به سوریه منتقل شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت تحقیقات فضایی مکسار بامداد شنبه دو تصویر ماهواره‌ای منتشر کرده که ظاهراً ابر نفتکش آدریان دریا-۱ را در نزدیکی بندر طرطوس سوریه نشان می‌دهد. نفتکش حامل نفت خام ایران که حدود دو ماه پیش در آب‌های منطقه جبل‌الطارق، به بهانه انتقال نفت به سوریه و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف شده بود، از سه هفته پیش که آزاد شده در آب‌های بین‌المللی سرگردان بوده است. پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی شامگاه جمعه به نقل از دو منبع که نامشان فاش نشده مدعی شده بود که ابرنفتکش آدریان دریا-۱ دست‌کم نیمی از محموله دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه‌ای خود را به سوریه منتقل کرده است. این نفتکش پس از رفع توقیف، ابتدا به سمت یونان و پس از آن به سوی ترکیه در حرکت بود و گفته می‌شود به دلیل خودداری این کشورها از همکاری با آن بالاخره وارد آب‌های منطقه‌ای غرب سوریه در نزدیکی بندر طرطوس شده است. برخی مقام‌های آمریکایی ازجمله مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات‌متحده پیش از این مدعی شده بودند جمهوری اسلامی قصد دارد نفتکش آدریان دریا را به سوریه منتقل کند؛ این در حالی است که مسئولان جمهوری اسلامی بارها ادعای مقام‌های آمریکایی را تکذیب کرده‌اند.

اقدامات غیرقانونی آمریکا
رویترز چند روز پیش با استناد به داده‌های شرکت ردیابی کشتی‌ها «رفینیتیو» گزارش داده بود که نفتکش آدریان دریا-۱ حدود ساعت چهار بعدازظهر دوشنبه (۱۱ شهریور) در آب‌های بین قبرس و سوریه رادار خود را خاموش کرده است. آمریکا برخلاف قوانین بین‌المللی دریانوردی هشدار داده هرگونه همکاری با این نفتکش به مثابه حمایت از فعالیت‌های تروریستی خواهد بود و مشمول مجازات و تحریم می‌شود. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده جمعه گذشته (8 شهریور) ابرنفتکش آدریان دریا-۱ و ناخدای آن را به فهرست‌های تحریم‌های خود اضافه کرد. گرچه جمهوری اسلامی ارسال نفت به وسیله آدریان دریا به مقصد سوریه را تکذیب کرده، علی ربیعی، سخنگوی دولت به تازگی گفته است که محموله این نفتکش فروخته شده و خریدار مجاز است این محموله را به هر کجا خواست تحویل دهد. وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که دولت آمریکا تصمیمی برای توقیف کشتی ایرانی آدریان دریا ندارد. گفتنی است به نقل از رویترز، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز پیش از این گفته بود آمریکا در حال حاضر برنامه‌ای برای توقیف کشتی آدریان دریا ندارد. اسپر در جمع خبرنگاران گفت: ما اصولاً درباره برنامه‌هایمان صحبت نمی‌کنیم، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای انجام دادن چنین کاری روی میز من نیست. وزیر دفاع آمریکا همچنین درباره مذاکره میان آمریکا و ایران گفت: من مسئول این کار نیستم و این وزارت امور خارجه است که مسئول آن است، اما دیدگاه شخصی‌ام این است که خوب خواهد شد اگر فرانسه و دیگران بتوانند کاری کنند که ایران به میز مذاکره بیاید.

نظر شما