شناسهٔ خبر: 35221152 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 مديرعامل بورس انرژي خبر داد:

صادرات بنزين با ثبت يک رکورد جديد

صادرات بنزين از طريق بورس انرژي در هفته گذشته رکورد زد و از مرز 72 ميليون دلار گذشت.به گزارش مهر ، سيدعلي حسيني گفت: در هفته گذشته 110 هزار تن بنزين از طريق رينگ صادراتي بورس انرژي به ارزش 72 ميليون دلار معامله شد و مقصد صادرات اين فرآورده‌هاي نفتي. با توجه به تمهيدات انديشيده شده شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي به دنبال توسعه صادرات فرآورده‌هاي صادراتي است و اعلام آمادگي کرده که فرآورده‌هاي با کيفيت بالا و با قيمت رقابتي را در سطح خرده فروشي و عمده فروشي از طريق بورس انرژي ساماندهي کند.

وي ادامه داد: ما هم از طرف شرکت ملي پالايش و پخش اين آمادگي را داريم که از مبادي مختلف و انبارهاي مختلف که در سطح کشور است اين فرآورده‌هاي نفتي را تحويل گرفته و به تجار خارجي و صادر کنندگان ارائه کنيم. با وجود 10 پالايشگاه بزرگ در کشور و انبارهاي متعدد نفت و همچنين پشتيباني خوبي که براي فروش اين فرآورده‌ها از طريق بورس انرژي انجام مي‌شود اميدواريم صادرات اين فرآورده‌هاي نفتي از طريق بورس انرژي ايران رونق بگيرد.

حسيني افزود: ايران تنها کشور در منطقه است که مازاد قابل صادرات در فرآورده‌هاي نفتي به ويژه بنزين با کيفيت بسيار بالا را دارد و اين امر ظرفيت بسيار خوبي را براي شرکت ملي پالايش و پخش و همچنين براي بورس انرژي فراهم کرده است و با همکاري اين دو مجموعه شاهد گسترش اين مازاد خواهيم بود.

مديرعامل بورس انرژي به ذکر برخي از آمار معاملات اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته 305 هزار تن فرآورده را در بورس انرژي به ارزش هزار و 520 ميليارد تومان معامله کرديم که از اين ميزان 110 هزار تن بنزين به ارزش 72 ميليون دلار، 106 هزار تن گاز مايع به ارزش 30 ميليون دلار معامله شده است.

عرضه 250 هزار تن فرآورده‌هاي صادراتي

به گفته اين مقام مسؤول در هفته جاري به دليل تعطيلات عرضه‌اي نخواهيم داشت، اما از هفته آينده عرضه‌ها با 250 هزار تن فرآورده‌هاي صادراتي که شامل بنزين، گاز مايع، گازوئيل و نفت سفيد است آغاز مي‌شود که در نوع خود قابل توجه بوده و من از همه تجار داخلي و خارجي که در حوزه فرآورده‌هاي نفتي فعال هستند دعوت مي‌کنم که در اين عرضه مشارکت کرده و کالاي با کيفيت را از منشأ اصلي يعني شرکت ملي پالايش و پخش خريداري کند.

ادامه عرضه نفت خام سنگين و سبک

مديرعامل بورس انرژي درباره عرضه نفت خام سنگين و سبک گفت: براساس قانون بودجه 98 عرضه نفت خام سنگين و سبک و ميعانات گازي به ميزان دو ميليون بشکه در هر ماه از طريق شرکت ملي نفت ايران ادامه خواهد داشت. به دليل اينکه صادرات زميني از يک مزيت نسبي هم براي ما و هم براي خريداران برخوردار است تلاش مي‌شود اين حوزه از صادرات تقويت شود.

برچسب‌ها:

نظر شما