شناسهٔ خبر: 35219558 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نگاهی به آیین‌های سنتی عزاداری دهه اول محرم در مناطق مختلف کشور

عالم همه دیوانه اوست

آیین‌های سنتی ایام ماه محرم هرسال به شکل خاصی در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود که در اینجا سعی شده به گوشه‌ای از آنها اشاره شود.

صاحب‌خبر -
 سرخه سمنان/ آیین سنتی سنگ‌زنی هر سال در ماه محرم در سرخه استان سمنان اجرا می‌شود. در این مراسم، عزاداران با در دست گرفتن دو چوب یا سنگ، همگام و همنوا با آوای نوحه‌ها و مداحی‌ها، آنها را به هم می‌کوبند. در این شیوه، عزاداران به‌جای زدن بر سینه یا استفاده از زنجیر برای عزاداری، دو تکه چوب (سنگ) موجود در دستان خود را در حالت تک ضرب و سه ضرب بر هم می‌زنند.
سنندج/ شاه حسین خوانی، از آیین مردم خطه کردستان است. عصر آخرین روز ذیحجه در مناطق ترک‌نشین کردستان، شاه حسین خوانان در مقابل تکایا و هیأت‌ها حلقه عزا می‌بندند و بر سر و سینه زنان، از غربت خاندان اهل بیت(ع) در دشت نینوا می‌خوانند. این حلقه عزا در روز عاشورا به اوج خود می‌رسد و خورشید عاشورا که می‌تابد، گویی که عاشورای سال ۶۱ هجری است که مردم این گونه پریشان هستند.
ارومیه/ علم‌گردانی در آذربایجان‌غربی قدمتی دیرینه دارد و به روایتی در برخی از روستاهای این استان علم‌هایی با قدمت زیاد ماندگار شده است. کانون اصلی علم‌گردانی دراین استان روستای «عرب‌لوی دره ارومیه» است و در این روستا علم‌هایی با قدمت طولانی وجود دارد ولی این آیین در روستاهای «دیزج تکیه» و «کولق» با شکوه خاصی برگزار می‌شود.علم چوب بلندی است که بر بالای آن نماد «آل عبا» گذاشته شده و مردم پارچه‌های سبز رنگ نذری را به نیت برآورده شدن حاجت‌هایشان به آن می‌بندند.
ساوجبلاغ/ ساوجبلاغی‌ها خاصه اهالی روستای «برَغان» به حسینیه اعظم این روستا تکیه «محله بالا» می‌گویند؛ قدمت تعزیه در روستای بَرغان به بیش از ۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد، بسیاری از صاحبان فن و نظر این تکیه را از جمله تکیه‌های مشهور کشور پس از تکیه دولتِ تهران می‌دانند که سال هاست پذیرای گروه‌های تعزیه در ایام محرم
 است. 
هر ساله در بَرغان ۱۰ روز پیش از محرم با کوبیدن بر طبل و بانگ «یا حسین یا حسین» مردم را برای آماده‌سازی حسینیه فرا می‌خوانند و مردم روستا  در تکاپوی هرچه بهتر برگزار کردن این مراسم از هیچ تلاشی فرو‌گذار نمی‌کنند.
بیرجند/ حسینیه کبابی یکی از بناهای تاریخی در شهر بیرجند خراسان جنوبی است که بنا به وصیت واقف آن هر سال در ایام محرم با اجرای آیین چادرپوشان آماده عزای حسینی می‌شود. از زمان‌های قدیم تاکنون هر سال از روز سوم تا ۱۲ محرم جلسات عزاداری و روضه‌خوانی در این حسینیه برگزار می‌شد و اکنون به همان روال قدیم و با همان شیوه توسط بانیان و وابستگان واقف مرحوم، این مجالس به سبک و سیاق قدیم برگزار می‌شود. در روز اول محرم همه بانیان با همکاری هم برای آماده‌سازی حسینیه اقدام به آیین چادرپوشان حسینیه می‌کنند.
 

 

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما