شناسهٔ خبر: 35210181 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولویت‌های دینی در حوزه مصرف چیست؟/معروفی به نام «حمایت از کارگر ایرانی»

در سال‌های اخیر دشمن با تحمیل جنگ همه جانبه اقتصادی لطمات جدی به کیان اسلامی وارد کرده، به همین جهت سزاوار است سربازان جبهه انقلابی و ارزشی بر بصیرت خود افزوده و مسئولیت و وظیفه خود را در میدان جنگ اقتصادی به خوبی ایفا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، با یک نگاه ساده به خوبی می‌توان ادعا کرد که در سطح جامعه، بسیاری از کارهای نیک و ارزشی وجود دارد که مورد بی‌مهری و بعضاً فراموشی قرار گرفته‌اند و از طرفی متأسفانه بسیاری از افراد نیز جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در خصوص آن موارد را رعایت نمی‌کنند، به طور مثال در مباحث اقتصادی و حوزه حمایت از کالای وطنی، وظیفه عمومی مورد غفلت واقع شده، به طوری که گویی حمایت از کالای وطنی و ایرانی خارج از مباحث دینی و اسلامی است. در این گزارش سعی داریم اولویت‌های دینی در حوزه مصرف و لزوم یاری کارگر و تولیدگر ایرانی را با توجه به استنادات قرآنی و روایی مورد بررسی قرار دهیم.

میدان حمله دشمن را بشناسیم

بعضی افراد با یک نگاه ساده‌اندیشانه حوزه و میدان هجمه و حمله دشمن به کیان اسلامی را تنها در مباحث نظامی خلاصه می‌کنند. حتی در مواردی برخی از این افراد که خود را مدافع ولایت و حراست از جامعه اسلامی می‌دانند با ندیدن جبهه‌های دیگری که مورد هجمه دشمن قرار گرفته، نه تنها وظیفه خود را در میدان جنگ به خوبی رعایت نمی‌کنند، بلکه گاهاً در زمین و میدان دشمن بازی می‌کنند.

در سال‌های اخیر دشمن با تحمیل جنگ همه جانبه اقتصادی لطمات جدی و خطرناکی به کیان اسلامی وارد کرده، به همین جهت سزاوار است سربازان جبهه انقلابی و ارزشی بر بصیرت خود افزوده و مسئولیت و وظیفه خود را در میدان جنگ اقتصادی به خوبی ایفا کنند.

«وَ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ‏ وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْه»‏(۱)؛ مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است و هر که از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او نخواهد خفت. مقام معظم رهبری در عبارتی بسیار ارزشمند در خصوص جنگ اقتصادی که توسط ابرقدرت‌های جهان به ایران اسلامی تحمیل شده این چنین بیان می‌دارند: «خب، آمریکا امروز متمرکز شده بر جنگ اقتصادی با ما؛ جنگ نظامی نیست و نخواهد شد اما جنگ اقتصادی هست. الان متمرکزند روی جنگ اقتصادی؛ چرا؟ چون از جنگ نظامی مأیوسند».(۲)

اثرات ویرانگر کالاهایی با برندهای خارجی

اگر در جنگ نظامی دشمن با بمب‌های هسته‌ای و موشک‌های میکروبی و شیمیایی به جغرافیای خاصی حمله می‌کردند. در جنگ همه جانبه اقتصادی دشمن با اهرم تحریم کالاهای اساسی و آزاد گذاشتن کالاهای غیرضروری که مارک و برندهای آمریکایی و غربی دارند به دنبال فلج کردن شریان‌های اقتصادی و حیاتی جامعه اسلامی است، از این رو بر همگان واجب و لازم است که با تحریم کالای خارجی به فریاد تولیدگر و کارگر ایرانی بشتابند و راه تسلط و نفوذ اقتصادی کفار را ببندند.

کما اینکه خدای متعال در قرآن کریم این چنین می‌فرماید: «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»؛(۳) و خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلطى نداده است. شتافتن و توجه به فریاد تولید داخلی و نجات اقتصاد اسلامی، حرکت در جهت دفاع از دین و فرهنگ اسلامی است؛ چرا که با گسترش فقر و بیکاری، آیین و مذهب افراد دست خوش تزلزل خواهند شد؛ کما اینکه در منابع روایی این چنین نقل شده است: «کادَ الْفَقْرُ أنْ یَکُونَ کُفْراً»(۴)؛ نزدیک است که فقر انسان را به مرحله کفر برساند.

تکیه و اعتماد به تولید و کالای خارجی ممنوع

فرهنگ قرآن به خوبی گویای ممنوعیت تکیه و اعتماد به جبهه کفر و استکبار است، کما اینکه باری تعالی در آیه ۱۱۳ سوره مبارکه هود می فرماید: «وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ»؛ و بر ظالمان تکیه نکنید که موجب مى ‏شود آتش شما را فرا گیرد و در آن حال، هیچ ولى و سرپرستى جز خدا نخواهید داشت و یارى نمى‏‌شوید!

ممنوعیت تکیه و اعتماد بر جبهه کفر و استکبار می‌تواند با تمام ابعاد و حوزه‌های زندگی مرتبط باشد از جمله حوزه معیشت و اقتصاد. جامعه‌ای که شریان‌های اقتصادی آن برپایه و اساس نظام سرمایه‌داری غربی و تولیدات خارجی بنا شده، بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود، از این رو جامعه اسلامی می بایست با حرام کردن کالای غیرایرانی به فریاد تولید و کارگر وطنی بشتابند. «اصولاً تکیه و اعتماد بر دیگران که در شکل وابستگى، آشکار می‌گردد، نتیجه‌اى جز بدبختى نخواهد داشت تا چه رسد به اینکه این تکیه‌گاه ظالم و ستمگر باشد».(۵)

سخن آخر

اگر به خوبی به تبعات شوم و ویرانگر فقر و بیکاری آگاه شویم که بر اساس آن چه لطمات دینی، اجتماعی و فرهنگی به جامعه اسلامی تحمیل می شود و چه ناهنجاری های فرهنگی در جامعه رواج می یابد برای نجات اقتصاد اسلامی به پا خواهیم برخاست و مانع هجمه دشمن در عرصه اقتصادی کشور خواهیم شد؛ پس لازم است با تمام وجود به تمام روش‌های تقویت جبهه خودی آگاه باشیم و به دانسته‌هایمان عمل کنیم که در غیر این صورت ناخواسته از ظالمین محسوب خواهیم شد.

«وَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ»(آل عمران/۵۸) اینها را که بر تو می‌خوانیم، از نشانه‌ها(ی حقانیت تو) است و یادآوری حکیمانه است.

پی‌نوشت‌ها:

۱- نهج البلاغه (للصبحی صالح)؛ ص۴۵۲.

۲- بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم: ۲۲/۰۵/۱۳۹۷.

۳- سوره مبارکه نساء، آیه ۱۴۱.

۴- الکافی، ج‏۲، ص۳۰۷، ح۴.

۵- تفسیر نمونه، ج‏۹، ص۲۶.

انتهای پیام/

نظر شما