شناسهٔ خبر: 35188960 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوغان به اروپا هشدار داد ؛ بازکردن مرزهای ترکیه برای ورود مهاجران سوری به قاره سبز

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه خطاب به کشورهای اروپایی گفت: اگر طرح منطقه امن انکارا در داخل سوریه از طرف کشورهای غربی حمایت نشود، مرزهای ترکیه برای ورود مهاجران سوری به اروپا باز خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان در سخنرانی در جمع مقامات حزب حاکم با انتقاد از کم کاری کشورهای اروپایی گفت: بار سنگین مهاجران سوری بیشتر بر عهده ترکیه قرار گرفته است.

ترکیه مصمم است ، منطقه امنی را در داخل سوریه، در امتداد مرز خود ایجاد کند، و اعلام کرده که در صورت عدم توافق با ایالات متحده، آمادگی دارد که منطقه ای  امن در داخل سوریه را تا پایان ماه جاری ایجاد کند.

اردوغان با اعتراض از نادیده گرفته شدن طرح منطقه امن ترکیه در سوریه توسط کشورهای غربی گفت: ما به تنهایی نمی توانیم بار سنگین مهاجران را برعهده بگیریم و اگر مجبور بشیم مرزهای خود را برای مهاجران سوری باز خواهیم کرد.

وی افزود: ما پشتیبانی لازم را از جامعه بین الملل به ویژه اتحادیه اروپا دریافت نکردیم.

ترکیه در آوریل سال ۲۰۱۱ مرزهای خود را برای مردم سوریه باز کرد و هم اکنون ۳.۶ میلیون نفر که از جنگ داخلی فرار کرده اند، نهمین سال خود را در ترکیه می گذرانند. اما از آنجا که ترکیه از رکود اقتصادی رنج می برد و بیکاری در حال افزایش است، خواستار بازگشت مهاجران سوری به کشورشان است.

ترکیه در مارس سال ۲۰۱۶ به توافقی با اتحادیه اروپا دست پیدا کرد که براساس آن، ترکیه می تواند در ازای دریافت وجوه برای کمک به پناهندگان ورود جریان مهاجران سوری به اروپا را کنترل کند.

اما اردوغان کشورهای اروپایی را متهم می کند که به توافق سال ۲۰۱۶ پایبند نبوده و بارها آنکارا را تهدید کرده اند که از این توافق خارج خواهند شد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در مورد منع کشورش از داشتن سلاح هسته‌ای آن را غیر قابل قبول دانست،  اما در عین حال به این نکته که، آیا ترکیه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است یا نه، اشاره‌ای نکرد.

وی در این نشست که در شهر سیواس برگزار شد، افزود: برخی از کشورها موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای دارند؛ نه یکی یا دو تا. اما (آنها به ما می‌گویند) ما حق نداریم چنین سلاح‌هایی داشته باشیم. این غیر قابل قبول است.

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: هیچ کشور توسعه یافته‌ای در جهان وجود ندارد که از آنها ( سلاح هسته ای) نداشته باشد.

وی تصریح کرد: ما اسرائیل را در نزدیکی خود داریم، تقریبا مانند یک همسایه. آنها به دلیل برخورداری از این سلاح های غیر متعارف اتمی دیگر کشورها را می‌ترسانند و کسی هم به آنها هم دست نمی‌زند.

نظر شما