شناسهٔ خبر: 35181106 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رسانه عربی گزارش داد | هزاران کشته، برآیند پنج سال مداخله ائتلاف آمریکا در عراق

پنج سال از تشکیل ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق می‌گذرد که در پی حملات این ائتلاف، ده‌ها هزار غیر نظامی جان باختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا پنج سال پیش به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، بمباران غیر نظامیان را در این کشور را آغاز کرد.

روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- گزارش داد که پس از گذشت پنج سال از تأسیس این ائتلاف، شمار زیادی از غیر نظامیان عراقی در پی این حملات جان خود را از دست دادند.

به گزارش این روزنامه، عملیات ائتلاف در عراق، پیش از سوریه آغاز شد و آمریکا مدعی بود که برای جلوگیری از سقوط شهر اربیل (پایتخت منطقه کردستان عراق) توسط داعش، وارد عمل شده بود.

علیرغم این ادعا، جمهوری اسلامی ایران برای نجات مردم کردستان عراق در زمان حمله داعش، دست به کار شد و «مسعود بارزانی» نخست وزیر پیشین منطقه کردستان اعلام کرد که حمایت‌های تهران را فراموش نخواهد کرد (جزئیات بیشتر).

در آن زمان، داعش شماری از شهرهای شمالی و غربی عراق را در اشغال خود داشت و به نزدیکی بغداد نیز رسیده بود.

بنا بر این گزارش، صرف نظر از ادعای ائتلاف آمریکا برای مبارزه با داعش، ولی این ائتلاف، امروز «یکی از مهمترین عاملان کشته شدن غیر نظامیان عراق» است.
در واقع، در جریان حملات هوایی ائتلاف به شهرهای «الفلوجة»، «الموصل»، «الرمادی» و «الحویجة»، دهها منزل از بین رفت و ساکنان آن، زیر آوارها دفن شدند.

العربی الجدید ادامه داد، این وضعیت در موصل (مرکز استان نینوی) نیز وجود داشت و بر اثر بمباران ائتلاف، شمار زیادی زیر آوار کشته شدند که هنوز نیز عملیات بیرون کشیدن اجساد از زیر آوارها ادامه دارد و اخیرا، در بخش قدیمی موصل، پیکر چندین غیر نظامی از زیر خاک بیرون کشیده شد.

در جریان شناسایی این اجساد که در محله الاغوات شهر موصل رخ داد، پیکر یک زن و شوهر و کودک شیرخوار آنان، شناسایی شد.

در این گزارش آمده است که ائتلاف آمریکا، نخستین عملیات خود را در اردوگاه «الغزلانی» موصل انجام داد که در پی آن، انبار مهمات و تجهیزات این اردوگاه منهدم شد؛ هر چند داعش بخشی از این تجهیزات را به سوریه و به ویژه شهر رقه منتقل کرد.

این گزارش ضمن تکذیب ادعاهای ائتلاف درباره کشته شدن غیر نظامیان، تأکید کرد که شمار «غیر نظامیان قربانی بیش از چهار هزار نفر است... و این آمار ماه‌های نخست این نبرد بوده است، ولی کشتار اصلی در بخش قدیمی شهر [موصل] بود که آخرین مقر گروه [داعش] بود. [در آنجا] به خاطر حملات ائتلاف، کشتار دسته جمعی صورت گرفت».

در پایان این گزارش آمده است که هیچ کس آمار دقیقی از تعداد این تلفات در اختیار ندارد، «ولی برآوردهای منطقی که ما رصد کردیم، بیانگر کشته شدن دهها هزار نفر با حملات و موشکهای ائتلاف بین‌المللی در جریان عملیاتهای آزادسازی مناطق عراق است... نقش ائتلاف بین‌المللی در نبردهای عراق علیه تروریسم، ویرانگر بود. جنگنده‌های خارجی، شهر الرمادی و تمامی شهرهایی را که آزاد کردند، نابود کرده بودند».

انتهای پیام/ص

نظر شما