شناسهٔ خبر: 3515819 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن‌امروز | لینک خبر

آلودگی دوباره به آسمان خوزستان هجوم آورد

اهواز در محاصره گرد و خاک

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی: روز گذشته دوباره گرد و خاک اهواز را در بر گرفت آن هم با شدتی که به نظر می‌رسد طی سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده و مردم برای تردد در این فضا با مشکل دید مواجه شدند. وضع هوای اهواز به نحوی گزارش شد که خودروها حتی قادر به مشاهده روبه‌روی خود نبوده و مجبور به روشن کردن چراغ شده‌اند. خیابان‌های اهواز هم تقریبا خالی از مردم شده و بیشتر افراد به خانه‌های خود پناه بردند.  ادارات استان خوزستان هم تا لحظه تنظیم این گزارش تعطیل نشدند. هر چند در برخی مناطق و ادارات ماسک توزیع شد اما بی‌شک شدت گرد و غبار دیروز اهواز که منشأ داخلی دارد به گونه‌ای بود که ماسک مشکل را حل نمی‌کرد.
تعریف استانداردهای جدید
به گزارش مهر، مدیرکل سابق محیط‌زیست استان خوزستان چندی قبل گفته بود: استاندارد جهانی برای رسیدن گرد و غبار در هوا،
۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است اما ما در کارگروه استان خوزستان استانداردهای جدیدی تعریف کردیم که براساس آن اگر غلظت گرد و غبار به
2 هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد مقطع ابتدایی، اگر به 3هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و اگر به بالای 3هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و دستگاه‌های دولتی تعطیل می‌شود.
آلودگی 67 برابر حد مجاز
مدیرکل محیط‌زیست خوزستان با تشریح میزان غلظت گرد و غبار شهرهای این استان اظهار کرد: میزان غلظت گرد و غبار در هوای اهواز 8 هزار و ۱۰۰ میکروگرم بر مترمکعب، آبادان ۴۸۶ میکروگرم در متر مربع، اندیمشک ۱۱۴، بهبهان ۲۸۶ و دزفول نیز ۱۳۷ است. احمد لاهیجان‌زاده افزود: میزان غلظت گرد و غبار در هوای گتوند ۵۱، شوش و شوشتر ۲۶۰ و سوسنگرد 2 هزار و ۳۸۱ میکروگرم بر مترمکعب است. مدیرکل محیط‌زیست خوزستان تصریح کرد: میزان غلظت گرد و غبار در هوای ماهشهر بیشتر از سایر شهرها بوده و به ۱۰ هزار میکروگرم رسیده است. غلظت گرد و غبار در هوای شهر امیدیه ۱۴۱ و در شادگان نیز ۲۷۶ میکروگرم است. اگر حد مجاز آلودگی هوا را ۱۵۰ میکروگرم در نظر بگیریم، آلودگی هوای اهواز به ۵۴ برابر حد مجاز و ماهشهر ۶۷ برابر حد مجاز رسیده است که نشان‌دهنده شرایط اورژانسی برای مردم این دو شهرستان است.
تداوم شرایط بحرانی تا چهارشنبه
همچنین هاشم بالدی، مدیرکل بحران استانداری خوزستان عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، پدیده گرد و غبار تا روز چهارشنبه ادامه دارد که میزان این پدیده در برخی از شهرها بیشتر خواهد بود. به دنبال کاهش بارندگی‌های سال جاری، پدیده گرد و غبار تا اواخر هفته میهمان مردم استان است. معاون هواشناسی خوزستان گفته است: برای روز دوشنبه هوای استان نیمه ابری تا ابری همراه با بارش‌های خفیف و احتمال رعد و برق در بعضی ساعات توام با وزش باد قابل ملاحظه و در نتیجه برخاستن گرد و غبار و خاک بویژه در نوار جنوبی و مرکز استان پیش‌بینی می‌شود. معاون هواشناسی خوزستان تصریح کرد: طی همین مدت (تا پایان هفته) خلیج‌فارس نیز مواج خواهد بود.
توصیه محیط‌زیست به مردم
سازمان محیط‌زیست به مردم خوزستان توصیه کرده برای کاهش میزان آلودگی هوا از برخی گیاهان طبیعی در منازل خود استفاده کنند زیرا آنها می‌توانند تا حدودی هوای داخل منازل را پاک کنند. از سوی دیگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه‌های هوایی ریه‌ها می‌شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن‌رسانی ریه به بافت‌ها بویژه قلب می‌شود و این امر بی‌نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماری‌های قلبی را درپی دارد.  همچنین در درازمدت ذارت بسیار ریز گرد و غبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب کرده و شرایط را برای تصلب شرایین و تنگی عروق فراهم می‌کند. از دیگر عوارض گرد و غبار تشدید موارد آلرژی تنفسی در بیماران دارای زمینه است.  در همین باره به سالمندان توصیه می‌شود تا حد امکان از منزل خارج نشوند و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند. این در حالی است که لحظاتی قبل از تنظیم نهایی این گزارش خبرگزاری‌ها از تصمیم ستاد بحران استانداری خوزستان برای تعطیلی مدارس و ادارات 11 شهر خوزستان به دلیل گرد و خاک خبر داد.
 

نظر شما