شناسهٔ خبر: 35146744 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بوریس جانسون اکثریت پارلمانی را از دست داد

تهران – ایرنا - «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس روز سه‌شنبه در پی خروج یکی از هم‌حزبی‌هایش اکثریت پارلمان را از دست داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز، «فیلیپ لی» که از حزب محافظه‌کار به مجلس عوام راه یافته بود از این حزب خارج شد و به لیبرال دموکرات‌ها پیوست.
لی در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به این نتیجه رسیده‌ام که نمی‌توانم به عنوان یک عضو محافظه‌کار در پارلمان به حوزه انتخابیه و کشورم خدمت کنم.
وی افزود: دولت محافظه‌کار به شیوه‌ای غیراصولی در حال اجرای یک برگزیت زیانده است. این مساله زندگی و معیشت مردم را در خطر قرار می‌دهد و یکپارچگی انگلیس را با خطر مواجه می‌کند.
«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که با «شورش» پارلمانی بر سر برگزیت بدون توافق مواجه است، تهدید کرده که انتخابات زودهنگام برگزار می کند.
رسانه‌های روز سه‌شنبه گزارش داده بودند که گروهی از هم‌حزبی‌های محافظه‌کار نخست وزیر انگلیس خود را آماده می‌کنند تا با ملحق شدن به نمایندگان مخالف، خروج این کشور را از اتحادیه اروپا درصورت فقدان توافق با بروکسل تا چند هفته آتی به تاخیر اندازند.
یک مقام ارشد دولت انگلیس گفت: جانسون تهدید کرده که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام تا ۱۴ اکتبر (۲۲مهر) خواهد شد.
جانسون ژوئیه گذشته با وعده اجرای همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ و خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا تا  ۳۱ اکتبر (۹ آبان) به کرسی نخست وزیری انگلیس دست یافت.
نخست وزیر انگلیس گفته که به دنبال جدایی دوستانه و با توافق با بروکسل است اما پیشنهادهای خروج را رد کرده و می‌گوید خواستار خروج بدون توافق است.
بسیاری از نمایندگان پارلمان انگلیس نگران خروج «بدون توافق» هستند و می‌گویند در این صورت اختلال اقتصادی بزرگی رخ خواهد داد.
نخست وزیر انگلیس در نظر دارد تا برای تحقق برگزیت، پارلمان این کشور را که تاکنون سه بار به طرح دولت سابق درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا رای مخالف داد، تعلیق کند.

او چهارشنبه گذشته این پیشنهاد را با ملکه انگلیس مطرح و ملکه با آن موافقت کرد.
بنابراین، پارلمان انگلیس از هفته دوم سپتامبر (اواسط شهریور) تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) یعنی کمتر از دو هفته قبل از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تعلیق می‌شود.

نظر شما