شناسهٔ خبر: 35143117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

۸۵ درصد مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است

افشین استوار روز سه‌شنبه در همایش  یک‌ روزه بررسی وضعیت سرطان در یزد افزود: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ و میر در کشور اتفاق می‌افتد که ۳۰۰ هزار مورد آن مربوط

صاحب‌خبر -

افشین استوار روز سه‌شنبه در همایش  یک‌ روزه بررسی وضعیت سرطان در یزد افزود: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ و میر در کشور اتفاق می‌افتد که ۳۰۰ هزار مورد آن مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

وی به عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و ادامه داد: چاقی یکی از عوامل مهم و اساسی در بروز این بیماری‌هاست.

این مسئول اظهار داشت: هم اکنون حدود  ۲۵ درصد جمعیت کشور از چاقی رنج می‌برد که میزان چاقی در خانم‌های ایرانی ۲ برابر آقایان است .

به گفته استوار بر اساس آمارهای موجود حدود ۶۰ درصد مردم فعالیت کافی بدنی ندارند که خود عامل اصلی اغلب بیماری‌هاست.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان داشت: استعمال دخانیات از دیگر عوامل بیماری‌هاست، باید با همکاری و فرهنگ‌سازی از آن پیشگیری کرد.

استوار تصریح کرد: سن مصرف دخانیات در حال کاهش است و گرایش بانوان به مصرف آن در حال افزایش است در این مورد می‌توان به مصرف قلیان اشاره کرد.

این مسئول عمده بیماری‌های‌غیرواگیر کشور را سرطان‌ پستان، پروستات، پوست، معده و روده بزرگ به عنوان پنج سرطان شایع در کشور یاد کرد.

استوار یادآور شد: تشخیص زودهنگام سرطان و نیز اجرای طرح غربالگری برای افراد پرخطر با تست سرطان‌ پستان، روده بزرگ و پروستات برای کنترل این بیماری در حال اجراست.

وی از تشکیل کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در ایران خبر داد و بیان کرد: اهداف این کمیته شامل عمل به تعهدات بین‌المللی، مرجعیت تصمیم‌سازی و فراهم آوردن شرایط جلب مشارکت سایر دستگاه‌هاست.

سمینار یک‌روزه بررسی وضعیت سرطان، تهدیدها و فرصت‌ها با هدف بررسی وضیت سرطان‌ها در استان، عوامل خطرهای مرتبط، راه‌های پیشگیری و کنترل آن ،امکانات و برنامه‌های موجود و همچنین پیش‌بینی امکانات و برنامه‌های آینده با حضور کارشناسان بهداشت و درمان در سالن همایش‌های  باقرالعلوم یزد برگزار شد.

مدیر گروه وقت بیماری های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اواخر سال ۹۶ به ایرنا گفته بود: بر پایه جدیدترین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه حداقل ۲ هزار و ۱۰۰ نفر به آمار افراد مبتلا به بیماری سرطان در استان افزوده می‌شود.

دکتر محمدرضا صادقیان بدون اشاره به تعداد بیماران فعلی افزود: بر اساس آخرین آمار منتشره وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۳، از ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار، هزار و ۱۰۰ نفر مرد و بقیه زن بودند.
وی تغییر سبک زندگی ، تمایل افراد به غذاهای آماده و انواع فست فودها ( تغذیه ناسالم )، استعمال دخانیات به خصوص قلیان، محافظت نکردن بدن در مقابل نور آفتاب، آلودگی هوا، برخی عفونت‌ها و کم تحرکی را از جمله عوامل بروز سرطان دانست.
صادقیان یادآور شد: با کاهش مصرف غذاهای فوری و روی آوردن به غذاهای سنتی و انجام فعالیت بدنی می‌توان از بروز این بیماری کشنده جلوگیری کرد.
وی همچنین شایعترین بیماری سرطان نزد مردان را به ترتیب پوست ، پروستات، مثانه، روده و ریه و بیماری سرطان زنان را پستان، تیروئید، پوست ، روده و خون ذکر کرد که به گفته صادقیان، شایع ترین سرطان مشترک میان این ۲ قشر، سرطان روده است.

صادقیان با بیان اینکه ۴۰ درصد سرطان‌ها با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری است، تصریح کرد: برخی سرطان‌ها در مرحله اولیه قابل درمان است و تعدادی از بیماران با اتخاذ شیوه‌های درمانی مناسب و درمان های تسکینی در این مرحله، طول عمر بیماران افزایش می یابد.

سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می هند و این موضوع منجر به تخریب و فاسد شدن بافت های سالم می شود.
میزان بروز سرطان در کشور به ۱۵۴ نفر به ازای هر صد هزار نفر بیمار جدید مبتلا به سرطان رسیده است و بخش مهمی از مرگ های زودرس زیر ۵۵ سال به علت بروز سرطان است.

یزد بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

انتهای پیام

نظر شما