شناسهٔ خبر: 35140902 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تا ساعاتی دیگر

روز جنجالی مجلس انگلیس

در نشست امروز مجلس عوام انگلیس همه مخالفان سیاست دولت مبنی بر خارج کردن کشور از اتحادیه اروپا بدون توافق، به رویارویی با نخست وزیر بر خواهند خاست

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، در نشست امروز مجلس عوام انگلیس که تا ساعاتی دیگر برگزار می شود ، همه مخالفان سیاست دولت این کشور مبنی بر خارج کردن کشور از اتحادیه اروپا بدون توافق، به رویارویی با نخست وزیر بر خواهند خاست.
هیلاری بن، نماینده حزب کارگر انگلیس، امروز و پیش از تعلیق پنج هفته ای مجلس انگلیس ، طرحی را در مجلس ارائه خواهد داد که براساس آن، دولت انگلیس نخواهد توانست بدون توافق، اتحادیه اروپا را ترک کند.
بوریس جانسون، رهبر حزب حاکم محافظه کار و نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است پس از گذشت سه سال از همه پرسی بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت، در صدد است تا 9 آبان ماه، حتی بدون توافق، انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج سازد.
نخست وزیر انگلیس قبلا به اعضای هیات دولت و نمایندگان حزب محافظه کار در مجلس هشدار داده است در صورت مخالفت با خروج بدون توافق، از حزب اخراج خواهند شد. بوریس جانسون همچنین به منظور پیشگیری از مخالفت مجلس با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا ، از هفته آینده، 5 هفته مجلس را معلق خواهد کرد تا مجلس، مانع اجرای سیاستش نشود .
روزنامه گارین امروز نوشت : این مدت تعلیق پارلمان در چهارصد سال اخیر سابقه نداشته است .
مخالفان خروج بدون توافق، متشکل از نمایندگان احزاب گوناگون و از جمله شماری از اعضای حزب حاکم محافظه کار، امروز تلاش خواهند کرد تا از طرح حزب کارگر برای جلوگیری از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا یا تمدید مهلت خروج به مدت سه ماه دیگر حمایت کنند.
بوریس جانسون دیروز در برابر دفتر نخست وزیری هشدار داد که هر گونه تاخیر در روند خروج یا تمدید مدت زمان خروج، پس از 9 آبان ماه، را تحمل نمی کند و تهدید کرد اگر مخالفانش در مجلس، به اقدامات تاخیری دست بزنند، انتخابات زودهنگام را در 14 اکتبر (22 مهر ماه) برگزار خواهد کرد که به نوعی تهدید به حذف نام مخالفان از فهرست انتخاباتی حزب محسوب می شود.
برخی از اعضای حزب حاکم محافظه کار که گویی از تهدید های بوریس جانسون رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر این کشور خسته شده اند تهدید به کناره گیری کردند در نخستین اقدام خانم جاستین گرینینگ وزیر پیشین آموزش و پرورش از حزب محافظه کار کناره گیری کرد .
اگرچه امروز انتظار می رود همه مخالفان خروج بدون توافق، از طرح هیلاری بن حمایت کنند، ائتلاف مخالف بوریس جانسون بسیار شکننده است زیرا همه مخالفان بوریس جانسون، می دانند که با چه مخالفند که همانا خروج بدون توافق است اما نمی دانند با چه موافقند زیرا نیت هر یک از گروه ها و جناح ها در مخالفت با بوریس جانسون، متفاوت خواهد بود.
برخی از مخالفان صرفا با خروج بدون توافق مخالفند ، برخی اساساْ با جدایی این کشور از اتحادیه اروپا مخالفت می کنند ، برخی با شخص جانسون به عنوان رهبر حزب مخالفند ، برخی همه پرسی دوم بر سر برگزیت را خواستارند .
براساس قانون مصوب در مجلس انگلیس در سال 2011 میلادی، مدت زمان مجلس عوام 5 ساله شد و مجلس پس از برگزاری انتخابات عمومی، به مدت ثابت تشکیل می شود. براساس این قانون، در شرایطی ممکن است مدت مجلس، کم تر از 5 سال شود که در دو مورد ویژه، یعنی رای بی کفایتی مجلس به دولت و نیز رای دو سوم از نمایندگان مجلس، مجلس را می توان زودتر از 5 سال منحل کرد. پیش از تصویب این قانون، نخست وزیر می توانست هر زمان که اراده می کرد، مجلس را منحل و انتخابات عمومی را برگزار کند اما از سال 2011 میلادی، این حق از دولت به مجلس منتقل شد.

نظر شما