شناسهٔ خبر: 35116750 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر ظریف و عراقچی با اهداف سیاسی- اقتصادی

تهران- ایرنا - رسانه های داخلی در پی سفرهای جداگانه محمد جود ظریف و عباس عراقچی به کشورهای روسیه و پاریس که با هدف توسعه مناسبات سیاسی و بررسی آخرین تحولات برجام صورت گرفته است،این موضوع را مورد توجه و تحلیل قرار دادند.

صاحب‌خبر -

محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان؛ شب گذشته در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی به همراه رضا اردکانیان وارد مسکو شد و رایزنی‌های خود را امروز با همتای روس خود ادامه می‌دهد. همچنین «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در راس هیاتی اقتصادی به پاریس سفر کرده است و امروز دیدارهایی را انجام می‌دهد.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد، رسانه های اصلاح طلب در این باره نوشتند: سفر عباس عراقچی به پاریس در راس یک تیم اقتصادی به منظور بررسی نهایی پیشنهاد فرانسه و نیز سفر ظریف به مسکو در حالی که روسیه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را از روز گذشته بر عهده گرفته است، روزهای سرنوشت‌سازی را برای برجام رقم خواهد زد.

رسانه های اصولگرا هم عنوان داشتند: چهار روز مانده به گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه امروز به پاریس می‌رود؛ سفری که البته به نظر می‌رسد با نهمین گفت‌وگوی تلفنی مفصل روحانی و ماکرون در مورد پیشنهاد اخیر فرانسه، مرتبط است.

رسانه های اصلاح طلب

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از:

برجام در ایستگاه سرنوشت؛ موفقیت مذاکرات امروز عراقچی با مقامات فرانسوی است که نتیجه آن به میزان زیادی دورنمای آینده توافق هسته‌ای و موضوع تنش‌های جاری را مشخص خواهد کرد؛ روسیه بر این اعتقاد است که تحریم ظریف نشانه بن‌بست در سیاست خارجی امریکا است؛ برخلاف تحلیل‌های چند سال گذشته، ظریف در طول چند سال گذشته علاوه بر رایزنی و تعامل با غرب نگاه و توجه ویژه‌ای به شرق و از جمله روسیه داشته است؛ حوزه همکاری‌های ایران و روسیه در سطح سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای باقی نمانده بلکه وارد حوزه گردشگری شده است؛ رییس‌جمهور روحانی در طول دوران ریاست‌جمهوری خود تاکنون، پنج (۵) مرتبه به روسیه سفر داشته است.

سفر عراقچی با توجه به پیشنهاد فرانسه

- روزنامه شرق نوشت: این حقیقت که حالا و بعد از گفت‌وگوی تلفنی دوباره رؤسای‌جمهور دو کشور، بار دیگر عراقچی راهی فرانسه می‌شود، ممکن است حاکی از این باشد که ایده‌ها، پیشنهادات و خواسته‌های دو طرف همچنان به طور جدی در بحث و بررسی قرار دارد. عراقچی پیش‌تر نیز به چنین سفری رفته بود. تیرماه امسال، امانوئل بون، مشاور ارشد رئیس‌جمهور فرانسه، سفری به تهران داشت و با رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد. بعد از این سفر که در آن ظاهرا ایده‌ها و پیشنهادات فرانسه برای ایران تبیین شده بود، معاون ظریف با پیام مکتوب روحانی راهی پاریس شد. عراقچی به‌تازگی در مصاحبه‌ای از انعطاف ایالات متحده درباره تحریم‌های نفتی در نتیجه تلاش‌های فرانسه خبر داده بود: «امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در جریان اجلاس گروه ۷ با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیدارهایی داشتند و طرف آمریکایی برای صدور مجوز فروش نفت ایران انعطاف‌هایی نشان داده که این همان شکافی است که در سیاست فشار حداکثری آمریکا ایجاد شده و همان موفقیتی است که سیاست مقاومت حداکثری جمهوری اسلامی ایران دارد به آن می‌رسد».

- روزنامه آرمان ملی گزارش داد:‌ سید عباس عراقچی در ادامه رایزنی‌های بین ایران و فرانسه به پاریس سفر کرده و با مقامات این کشور اروپایی دیدار و رایزنی می‌کند. یک تیم اقتصادی از بخش‌های مختلف نیز در این سفر، سیدعباس عراقچی را همراهی می‌کنند. شامگاه شنبه نیز حسن روحانی رئیس‌جمهور و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. به گفته واعظی قسمت‌های قابل توجه و مورد تایید گروه هفت برای ایران قابل قبول نبود و پیشنهاداتی به مکرون ارائه شد.

- روزنامه ابتکار با تیتر «برجام در ایستگاه سرنوشت» نوشت: سفر عباس عراقچی به پاریس در راس یک تیم اقتصادی به منظور بررسی نهایی پیشنهاد فرانسه و نیز سفر ظریف به مسکو در حالی که روسیه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را از روز گذشته بر عهده گرفته است، روزهای سرنوشت‌سازی را برای برجام رقم خواهد زد. گفته می‌شود که ورود یا عدم ورود ایران به گام سوم هسته‌ای منوط به موفقیت مذاکرات امروز عراقچی با مقامات فرانسوی است که نتیجه آن به میزان زیادی دورنمای آینده توافق هسته‌ای و موضوع تنش‌های جاری را مشخص خواهد کرد.

 -به گزارش ایسنا ، سیدعباس عراقچی در ادامه رایزنی‌های بین ایران و فرانسه در روز دوشنبه به پاریس سفر کرده و با مقامات این کشور اروپایی دیدار و رایزنی می‌کند.

بر اساس این گزارش، رئیس دفتر رییس جمهور نیز درباره گفت و گوی ایران و گروه هفت در پاریس در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: پیشنهادی دو هفته گذشته بین ایران و فرانسه رد و بدل و به ما ارائه شد. بخش های قابل توجهی از این پیشنهاد را تغییر دادیم. این پیشنهاد حاصل نتیجه ۵ ساعت مذاکره تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه است که به عنوان طرح از صحبت های هر دو رییس جمهور بدست آمد.

واعظی تصریح کرد: قسمت‌های قابل توجه مورد تایید گروه هفت برای ما قابل قبول ما نبود و پیشنهادات ما به ماکرون ارائه شد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه صبح مذاکرات را ادامه داد و پیشرفت هایی محقق و مقرر شد ما در تهران و گروه هفت با شرکای اروپایی جلسه داشته باشند تا نتیجه بررسی‌های داخلی و گروه هفت مورد بحث قرار گیرد.

بیانیه وزارت خارجه روسیه

روزنامه اعتماد با تیتر «گام سوم یا خط اعتباری اروپا» نوشت: بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه گفت‌وگو در مورد برجام در کانون گفت‌وگوهای روز دوشنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با محمدجواد ظریف در مسکو قرار دارد. به نوشته وب‌سایت وزارت خارجه روسیه، مسائلی مانند روابط دوجانبه، تنش‌ها در خلیج فارس و مسائل جاری سوریه، افغانستان و یمن، از دیگر موضوعاتی است که میان وزرای خارجه ایران و روسیه به بحث گذاشته‌ خواهد شد. ظریف تاکید کرده است که رویکرد ایران به چین و روسیه، با رویکرد به اروپا تفاوت عمده‌ای دارد. محمدجواد ظریف روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «ما به هیچ‌وجه چین و روسیه را در کنار اروپا قرار نمی‌دهیم زیرا چین و روسیه روابط خود را با ایران ادامه دادند اما اروپایی‌ها تقریبا روابط تجاری خود را با ایران قطع کردند و ضرورت دارد که آنها اقدامات لازم را انجام دهند.»

اهمیت سفر ظریف

در بخشی از سرمقاله روزنامه اعتمادی می خوانیم: بیست‌ و هفتمین سفر دکتر ظریف و هیات عالیرتبه کشورمان به روسیه در طول شش سال گذشته مصادف با ریاست دوره‌ای یک‌ماهه این کشور بر شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است. اهمیت این سفر در مقطع کنونی از جهات ذیل می‌تواند مورد توجه قرار گیرد:

ـ روسیه بر این اعتقاد است که تحریم ظریف نشانه بن‌بست در سیاست خارجی امریکا است. برخلاف تحلیل‌های چند سال گذشته، ظریف در طول چند سال گذشته علاوه بر رایزنی و تعامل با غرب نگاه و توجه ویژه‌ای به شرق و از جمله روسیه داشته است.

ـ حوزه همکاری‌های ایران و روسیه در سطح سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای باقی نمانده بلکه وارد حوزه گردشگری شده است. در حوزه توریسم و گردشگری افزایش ده برابری را شاهد هستیم. تعداد ویزای گردشگری که در سال ۹۲ صادر شده بود کمتر از ده هزار بوده و در سال ۱۳۹۶ به نزدیک ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

ـ گسترش دامنه رایزنی‌ها و همکاری‌های دو کشور باعث شده تا طی چند سال گذشته سطح روابط جمهوری اسلامی‌ ایران و فدراسیون روسیه ارتقا یافته و روند همکاری‌های دو کشور در نموداری صعودی وارد ریل توسعه شود. روسای جمهوری دو کشور طی پنج سال گذشته هفده مرتبه دیدار و چندین نوبت گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند. رییس‌جمهور روحانی در طول دوران ریاست‌جمهوری خود تاکنون، پنج (۵) مرتبه به روسیه سفر داشته است. پوتین رییس‌جمهور روسیه تاکنون سه مرتبه به کشورمان سفر داشته که در هر سه نوبت با مقام معظم رهبری ملاقات داشته است.

رسانه های اصولگرا

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از:

تیم هسته‌ای دولت به شکلی جدی به پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه نگاه می‌کند؛لاوروف اخیرا در اظهاراتی عنوان کرده که پوتین از طرح فرانسه در خصوص برجام حمایت می‌کند؛ ظریف با وزیر خارجه روسیه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و آخرین وضعیت اجرای برجام گفت‌وگو می‌کند؛ رایزنی عراقچی در پاریس درباره پیشنهاد فرانسه در خصوص برجام.

 سفر برجامی عراقچی به پاریس

روزنامه جوان نوشت: چهار روز مانده به گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه امروز به پاریس می‌رود؛ سفری که البته به نظر می‌رسد با نهمین گفت‌وگوی تلفنی مفصل روحانی و ماکرون در مورد پیشنهاد اخیر فرانسه، مرتبط است.

جوان افزود: رئیس دفتر حسن روحانی رئیس‌جمهور گفته که یک تیم اقتصادی از بخش‌های مختلف هیئت دیپلماتیک ایران به پاریس را همراهی خواهد کرد؛ موضوعی که از یک طرف نشان می‌دهد و از طرف دیگر منعکس‌کننده آن است که گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران به شکلی نخواهد بود که واکنش تند و تیز اروپاییان را در پی داشته باشد، هرچند واعظی گفته که جمهوری اسلامی گام سوم برای تعلیق تعهدات هسته‌ای را «در صورت محقق نشدن خواسته‌های ایران» در دستور کار قرار خواهد داد. غلامرضا انصاری معاون وزیر خارجه هم از تماس تلفنی مجدد روحانی و ماکرون خبر داد که شنبه شب انجام شده است. به گفته انصاری، مذاکرات مفصلی بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه انجام شد و رئیس‌جمهور در این گفت‌ و گوی تلفنی بار دیگر تأکید کرده در صورتی که ایران در این مذاکرات به نتایج مورد نظر خود دست پیدا نکند گام سوم را برمی‌دارد. انصاری گام سوم را گام مهمی خوانده و گفته است: «امیدواریم طرف‌های مقابل در مدت باقی مانده به تعهدات خود عمل کنند به نحوی که ایران احساس کند می‌تواند از منافع اقتصادی برجام برخوردار شود و نظراتش در زمینه پایبندی طرف‌های مقابل به این توافق بین‌المللی تأمین شود.»

 پیشنهاد روسیه به ایران

خبرگزاری فارس می نویسد: سفر ظریف به مسکو در حالی صورت می‌گیرد که روزنامه انگلیسی «تایمز» روز جمعه هشتم شهریور ماه در گزارشی نوشت که روسیه به ایران مسیر جدیدی برای انتقال نفت به ترکیه و سوریه پیشنهاد داده است. «گئورگی مارادوف»، نماینده کرملین در شبه جزیره کریمه گفته که ایران می‌تواند از قابلیت‌های کشتیرانی این شبه‌ جزیره استفاده کرده و نفت خودش را از طریق کانال «ولگا-دن» به دریای سیاه منتقل کند. از سوی دیگر لاوروف هم اخیرا در اظهاراتی عنوان کرده که پوتین از طرح فرانسه در خصوص برجام حمایت می‌کند.

سفر ظریف به روسیه و عراقچی به فرانسه

به گزارش فارس، در حالی که فقط پنج روز تا پایان فرصت ۶۰ روزه دوم ایران به گروه‌های باقیمانده در برجام براساس بیانیه ۱۸ اردیبهشت سال جاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان باقی مانده و این فرصت (پنجشنبه) ۱۴ شهریور ماه پایان می‌یابد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که روز جمعه (هشتم شهریور) از سفر به سه کشور شرق آسیا بازگشت، فردا (دوشنبه) یازدهم شهریور ماه در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و آخرین وضعیت اجرای برجام گفت‌وگو می‌کند و از سوی دیگر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه نیز قرار است دوشنبه در رأس هیأتی در پاریس درباره پیشنهاد فرانسه در خصوص برجام به رایزنی بپردازد.سفر عراقچی به پاریس در حالی صورت می‌گیرد که شب گذشته نیز گفت‌وگویی تلفنی بین حسن روحانی و ماکرون رئیس جمهور فرانسه انجام شد و روحانی در این گفت‌وگو تاکید کرد: اگر اروپا نتواند تعهدات خود را عملیاتی کند، ایران گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را به اجرا خواهد رساند.

نظر شما