شناسهٔ خبر: 35114327 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش تلفات جاده‌ای گونه‌های حیات وحش در البرز/توسعه استان نباید به قیمت تخریب محیط زیست تمام شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از افزایش آمار تلفات جاده‌ای گونه‌های حیات وحش بر اثر تصادف با خودروها خبر داد و گفت: توسعه استان از طریق انجام پروژه های راه سازی نباید به قیمت تخریب محیط زیست تمام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ظهر امروز در حاشیه بازدید از اجرای طرح آموزش محیط زیست ویژه مربیان پیش دبستانی که ظهر امروز در دبستان نرجس ناحیه 1 کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران از مرگ تعداد زیادی از ماهی های قزل آلای خال قرمز کرج به دلیل آلودگی آب خبر داد و گفت: ورود سیمان مورداستفاده برای مقاوم سازی پایه پلی در مسیر بزرگراه دلیل بخشی از این آلودگی بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه بررسی ها برای یافتن علت دقیق مرگ قزل آلاهای این رودخانه در حال انجام است، اظهار کرد: تعداد دقیق تلفات مشخص نیست اما شاهد مرگ تعدادی از قزل آلاهای خال قرمز در بالادست و پایین دست رودخانه بوده ایم که بخشی از مشکلات موجود به دلیل عدم رعایت الزامات زیست محیطی در انجام پروژه های عمرانی است.

وی مطرح کرد: اصول 40 گانه محیط زیست سال گذشته از سوی سازمان محیط زیست به وزارت راه ابلاغ شد و بر این اساس پیمانکاران موظف شدند در اجرای فرآیند پروژه های عمرانی اصول زیست محیطی را رعایت کنند؛ بسیاری از پروژه های عمرانی در سال های گذشته آغاز شده اند که زیرساخت های زیست محیطی برای آن ها در نظر گرفته نشده است؛ پروژه‌های در حال انجام به صورت مستمر پایش و برخی پیمانکاران خاطی نیز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

حکیمی با تأکید بر اینکه توسعه استان از طریق انجام پروژه های راه سازی نباید به قیمت تخریب محیط زیست تمام شود، اذعان کرد: بسیاری از پروژه‌های عمرانی از جمله بزرگراه‌ها زیست بوم منطقه را به هم می زنند زیرا مطالعات زیست محیطی برای بسیاری از این پروژه‌ها انجام نشده که دود آن به چشم حیات وحش و طبیعت می‌رود. وقتی پروژه‌ها از داخل زیستگاه‌های حیات وحش عبور می‌کنند، حتما باید زیرگذر و روگذری برای عبور حیات وحش داشته باشند و در مسیر هم تابلوها و علائم هشداردهنده برای تردد حیوانات نصب شده باشد.

وی با بیان اینکه نادیده گرفتن برخی از این اصول موجب افزایش تلفات گونه های جانوری استان که بعضا از گونه های نادر هستند می شود، اظهار کرد: آمار تلفات جاده‌ای گونه‌های حیات وحش بر اثر تصادف با خودروها در حال افزایش است بنابراین از پیمانکاران درخواست می‌شود ‌نسبت به نصب علائم هشداردهنده برای عبور حیات وحش از دل پروژه‌هایی که احداث می‌کنند، بی تفاوت نباشند.

انتهای پیام/د/1105/س/1

 

نظر شما