شناسهٔ خبر: 35083173 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مونسان: روند گردشگری کشور رو به جلو است

تهران-ایرنا- وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که روند گردشگری کشور رو به جلو است، گفت: گردشگری خارجی در سال ۹۶، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود که در سال ۹۷ به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است و در چهار ماهه اول امسال نیز نسبت به سال های گذشته رشد داشته ایم.

صاحب‌خبر -

«علی اصغر مونسان» سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه جلسه علنی امروز- یکشنبه- مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از نمایندگان در بیان دغدغه های خود رد حوزه میراث فرهنگی گفت: نمایندگان طرح خود موجب ارتقاء ساختار شدند و این سازمان تبدیل به وزارتخانه شد تا بتواند در ماموریت های خود به طور موفق اقدام کند.

وی افزود: در جلسات با فراکسیون ها، تلاش شد کارنامه ای از فعالیت ها و اقداماتی که در سازمان طی دو سال گذشته در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است، ارائه شود. همچنین برنامه های آتی  برای دو سال باقی مانده، تشریح شد.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:  با توجه به روند دو سال گذشته وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ به نظرمی رسد به سرعت برنامه ها را ارائه، ادامه، تداوم و ارتقاء دهیم و ساختار جدید را در وزارتخانه جاری کنیم؛ البته باید ساختاری برای وزارتخانه شدن تدوین شود و به تصویب دولت و مجلس برسد.

وی افزود: روند گردشگری کشور رو به جلو است، گردشگری خارجی در سال ۹۶، ۴ میلیون و۷۰۰ هزار نفر بود که در سال ۹۷ به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است و در چهار ماهه اول امسال نیز نسبت به سال های گذشته رشد داشته ایم.

وی با اشاره به تنوع محصولات گردشگری، ادامه داد: گردشگری کشاورزی به گردونه گردشگری کشور اضافه شده است، طبیعت گردی، نیز از این جمله است؛ قبلا در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی و بخشی کوچک در حوزه توریست سلامت داشتیم و اکنون بخش سلامت بازار بسیار بزرگی یافته است؛ سند توسعه گردشگری کشور با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تدوین است و کارهای مختلف آن انجام شده که این سند برای  چکش کاری و بررسی بیشتر در کمیسیون های دولت است و امیدواریم وارد صحن شدولت شده و به تصویب برسد زیرا مسیر آینده گردشگری را مشخص می کند.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی اظهار کرد: برنامه های ملی با همکاری سازمان جهانی گردشگری در حال تدوین است، برنامه ای در سال های ۸۶ انجام شده که اکنون با همکاری سازمان های جهانی در حال بازنگری است؛ بومگردی ها با شدت  روبه گسترش است؛ این امر موجب توزیع عادلانه تر گردشگر در کشور و درآمدزایی شده، حتی  در روستاهای ما از مهاجرت به شهرها جلوگیری کرده و ایجاد اقتصاد گردشگری در این مناطق منجر شده است.

مونسان افزود: در بخش میراث فرهنگی سالانه یک سهمیه ثبت جهانی داریم که از حداکثر این ظرفیت استفاده کردیم؛ کار جدیدی که انجام شده و ادامه می دهیم این است –ماپیش تر به صورت نقطه ای یک بنا را ثبت تاریخی می کردیم وسهمیه ما مصرف می شد، سال گذشته محور ساسانی را به ثبت رساندیم که صد کیلومتر مسیر و ۸ بنا ثبت شد که اگر نقطه ای انجام می دادیم، سهمیه ۸ ساله را مرف می کردیم.

وی با تاکید بر تداوم ثبت زنجیره ای میراث فرهنگی در کشور، ادامه داد: ثبت جنگل های هیرکانی انجام شد و پرنده راه آهن شمال به جنوب  و کاروانسراها در برنامه های ثبت وزارت خانه قرار دارد و تعداد استان ها و شهرهای بیشتر در جدول ثبت جهانی قرار می گیرند.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی با اشاره به جلب مشارکت مردمی در حوزه میراث فرهنگی، گفت: با توجه به کمبود بودجه، به ویژه بعد از تحریم، درآمدهای دولت تحت فشار قرار گرفت، ما یا باید متوقف می شدیم یا از سرمایه گذاری بیرونی استفاده می کردیم؛ خوشحال هستیم که حداکثر واگذاری ها- حق بهره برداری از بناهای تاریخی- انجام شده است، مردم به میدان آمده اند  و با سرمایه گذاری های مردم به هدف خود که مرمت و احیای بافت‌های تاریخی بوده رسیدیم.

مونسان با بیان اینکه طرح تجاری سازی صنایع دستی که از سال ۹۶ شروع شد را همچنان تداوم وارتقا می‌دهیم، افزود: در حوزه بسته‌بندی محصولات و برندسازی کار کردیم؛ پای طراح‌ان صنعتی را به این میدان باز کرده ایم تا در کنار هنرمندان سنتی قرار گیرند؛ طبق این روند، طرح ها جدید شده و با سلیقه مشتری و بازار منطبق می‌شود.

وی با تأکید براینکه مصوبه مجلس جذب نیرو در وزارتخانه را ممنوع کرده گفت: باید سبک سازی و چابک سازی به برنامه‌های خود ادامه دهیم.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در حال انجام است؛ سرمایه گذاران این حوزه را اقتصادی دیدند و فقط در دولت دوازدهم بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ موافقت اصولی صادر کردیم بنابراین پشتیبانی‌ها در این زمینه و وام‌هایی که از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار سرمایه گذاران بخش گردشگری قرار گرفته حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش داده است.

وی افزود: خروجی های محرک گردشگری آغاز به کار می کنند که تاکنون ۲۰۶ پروژه مهم گردشگری افتتاح شده است که ۲۸ هتل چهار و پنج ستاره بوده که در نوع خود رکورد است و بیش از ۱۴۰۰ واحد بومگردی به موجودی بومگردی ها اضافه شده بنابراین از مرز ۷۰۰ واحد بوم‌گردی هم عبور کردیم.

مونسان اظهار کرد: در پایان سال ۹۶ با توجه به ابلاغیه دولت متناسب با رفتار آمریکایی‌ها و خروج از برجام برنامه ریزی کردیم که مقابله کنیم؛ این اقدام کاهش گردشگری را درپی نداشته باشد از جمله این اقدامات؛ تعریف بازارهای هدف جدید  است،   آن را روانسازی کردیم مثلا با کشور عمان لغو روادید یکطرفه  انجام شد، اخیرا با چین لغو روادید شده است، فقط با کشور عمان ۴ هزار و ۷۰۰ گردشگر ورودی داشتیم در سه ماهه که اکنون این میزان به ۱۲ هزار و ۴۰۰ گردشگر رسیده است.

وی افزود: در بازارهای منطقه ای هدف گذاری و برنامه ریزی کرده ایم که این بازارها از صرفاً زیارت به توریست ترکیبی ترکیب شده است؛ گردشگران در کنار زیارت کار درمان را هم انجام می‌دهند و این ارزآوری زیادی برای کشور داشته است که از ارزآوری کشورهای اروپایی هم فراتر رفته است.

نظر شما