شناسهٔ خبر: 35079546 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دامنه نوسان نمادهای فرابورسی سقف‌دار شد

صاحب‌خبر -


مدیرعامل فرابورس ایران گفت: از امروز(یکشنبه) تا آخر هفته نوسان همه نمادهای بازار پایه روزانه 3 درصد خواهد بود. همچنین از روز چهارشنبه 17 شهریور تا 25 شهریور همه نمادهای بازار پایه فرابورس بسته می‌شود.
امیر هامونی اعلام کرد: به موجب دستورالعمل جدید قوانین بازار پایه فرابورس برای قرار گرفتن شرکت‌های حاضر در بازار پایه در تابلوهای رنگی زرد، نارنجی و قرمز نماد شرکت‌های حاضر در بازار پایه از روز چهارشنبه 13 شهریور تا روز 25 شهریور متوقف خواهند بود.
وی افزود:‌ عمده هدف مقررات جدید بازار پایه افزایش شفافیت و حاکمیت شرکتی در مورد شرکت‌های حاضر در بازار پایه است.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه طبق دستورالعمل جدید در روزهای دوشنبه هر هفته حراج معاملاتی نماد بازار پایه صورت می‌گیرد، گفت: اما در عین حال هیچ جای نگرانی برای فعالان بازار نیست و این اختیار وجود دارد که تعداد حراج‌ها را طی هفته در صورت داشتن شرایط و صف خرید افزایش دهیم. هامونی همچنین با بیان اینکه رنگ‌بندی تابلوهای بازار فرابورس دارای بار معنایی خاصی است، گفت: هدف این است که شرکت‌های بازار پایه برای افزایش شفافیت تلاش کنند و از تابلوی قرمز به تابلوی نارنجی سپس به تابلوی زرد و حتی به بازار پایه اول و دوم فرابورس ارتقا پیدا کنند.
مدیرعامل فرابورس ایران همچنین گفت: افتخار ما این نیست که بازار پایه بزرگی داشته باشیم بلکه هر‌چه تابلوهای اصلی بازار بزرگتر شوند این هدف بازار و هدف قانونگذار از دستورالعمل محقق شده است. هامونی همچنین در مورد ارزنده بودن سهام بازار پایه گفت: باید تحلیلگران بازار بگویند.من به‌عنوان ناظر بازار فقط می‌گویم رفتار غیرطبیعی و دستکاری در قیمت سهام باید بررسی شود. برخی مدیران این کانال‌های تلگرامی که جو هیجانی ایجاد می‌کنند در خارج از کشور هستند و سهامداران باید مراقب هیجانات کاذب بازار باشند.
مدیرعامل فرابورس ایران در مورد آینده بازار پایه گفت: در سال آینده با کمک اهالی بازار موارد دستورالعمل را بتدریج دنبال می‌کنیم و امیدواریم بازار آینده شفاف‌تر و با حاکمیت شرکتی بهتر و وضع معاملات روان‌تر باشد.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه تابلوی قرمز پایین‌ترین تابلو در بازار پایه فرابورس به لحاظ شفافیت و درجه ریسک است، گفت: ما به‌عنوان ناظر بازار نمی‌توانیم در فعالیت بنیادی شرکت‌ها ورود کنیم و بلکه خود شرکت‌ها باید تلاش کنند تا شفافیت آنها افزایش یابد.
هامونی در پاسخ به این پرسش که آیا اختیاری برای اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه دارید، گفت:‌ طبق قانون باید قوانین جدید بازار پایه اجرا شود و از روز چهارشنبه 17 شهریور تا 25 شهریورهمه نمادهای بازار پایه فرابورس بسته می‌شود و باید قبل از آن طبق قانون این امر اطلاع‌رسانی شود اما فعلاً این نمادها کار می‌کنند و اگر این نمادها را نمی‌بستیم مردم نمی‌توانستند در صورت نیاز به پول سهام خود را بفروشند، بنابراین باید قبلاً اطلاع‌رسانی شود. به‌عنوان مثال در دو روز کاری 800 میلیارد تومان معامله انجام شده یعنی 800 میلیارد سفارش خرید و این تعداد سفارش فروش بوده است و ما روش‌های مختلف را در نظر گرفته‌ایم./فارس


نظر شما