شناسهٔ خبر: 35074317 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پيامدهاي خروج بدون توافق بريتانيا از اتحاديه اروپا / جدايي انگليس از اتحاديه اروپا: موفقيت يا شکست جانسون؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-بوریس جانسون وعده داده است که تحت هر شرایطی تلاش خواهد کرد تا 31اکتبر 2019  انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند و به همین دلیل کسانی را که با خروج سخت یا بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفند، به کابینه‌اش راه نداده است.
به گزارش خبرگزاری آریا،مردم انگلیس، طی رفراندومی در سال 2016، رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند. این کشور مقرر است در تاریخ سی‌ویکم اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود و اگر توافقی تا این موعد شکل نگیرد، خروج بدون توافق می‌تواند به هر دو طرف آسیب بزند.
رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پس از یک دوره کشمکش در پارلمان انگلیس درخصوص خروج از این اتحادیه، رویه خروج را برای دو بار عقب انداختند. نمایندگان پارلمان انگلیس، مکررا توافق خروج با این بلوک را رد می‌کردند.
این توافق که درباره نحوه خروج انگلیس و روابط آینده آن با اتحادیه اروپا بود، میان مقامات لندن و بروکسل (و 27 عضو دیگر اتحادیه) به تایید رسیده بود.
حال با روی کار آمدن نخست‌وزیر جدید انگلیس، بحث بریگزیت بدون توافق، جدی شده است. بوریس جانسون کمی پس از نخست‌وزیر شدن، به اراده دولت جدیدش برای خارج کردن انگلیس در پاییز «با یا بدون توافق» اشاره‌ کرد.
طرف دیگر، یعنی اتحادیه اروپا، دیگر تمایلی به ادامه داشتن وقفه در روند بریگزیت ندارد و احتمال تمدید فرصت خروج از سوی این کشورها نامحتمل به نظر می‌رسد. خروج بدون توافق انگلیس، افزون بر تجارت می‌تواند امور دیگری را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. تمهیداتی که بر بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم برقرار است، می‌تواند با مشکل مواجه شود. حال، عملی شدن خروج بدون توافق در حال قوت گرفتن است. با این حال حامیان خروج، پیامدهای آسیب‌زای این اقدام را «سناریوی ترسناک» عنوان می‌کنند

تبعات خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه 
 به گزارش بلومبرگ ، اتحادیه اروپا حاضر نیست در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مجددا گفت وگو کند و نخست وزیر بریتانیا تهدید کرده که بدون توافق برگزیت را اجرا خواهد کرد اما پیامدهای خروج بدون توافق بریتانیا زیاد است. برگزیت تاکنون دو نخست وزیر بریتانیا را قربانی کرده و ممکن است بوریس جانسون قربانی بعدی باشد.
بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس به رهبران اتحادیه اروپا اولتیماتوم داده که اگر مذاکرات مجدد بر سر محتوای توافق قبلی با این اتحادیه را نپذیرند راه خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را در پیش خواهد گرفت. اتحادیه اروپا تاکنون بارها اعلام کرده که حاضر به مذاکره مجدد درباره توافقی که با ترزا می نخست وزیر سابق بریتانیا دست یافته است نیست.
نیکولا استروژن وزیر اول اسکاتلند درباره رویکرد نخست وزیر جدید بریتانیا در قبال برگزیت گفته است: «من را به این فکر می اندازد که با وجود هر آنچه بوریس جانسون ممکن است به طور علنی در مورد ترجیحش برای خروج با توافق بگوید اما در واقع او به دنبال برگزیت بدون توافق است. منطق موضع سفت و سختی که او اتخاذ کرده همین است. بر این باور هستم که این امر بسیار برای اسکاتلند و برای کل بریتانیا خطرناک است.»
سیمون کوینی وزیر امور خارجه ایرلند نیز گفته است که اظهارات جانسون درباره برگزیت بسیار غیرسازنده بوده و نخست وزیر جدید انگلیس با چنین رویکردی به توافق نخواهد رسید. به نظر می‌رسد که او تقابل با اتحادیه اروپا را انتخاب کرده که مانع از یک خروج منظم همراه با توافق از اتحادی اروپا شود.
این سخنان جانسون در حالی بیان شده که این تصمیم بعید است در پارلمان این کشور رای لازم را به دست آورد. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا در این مورد گفته است: حزب کارگر به هر کاری دست خواهد زد تا از خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا جلوگیری کند. ما هرکاری بتوانیم انجام می دهیم تا دولت جانسون را به چالش بکشیم.
دیوید کامرون نخست وزیر اسبق این کشور به نخستین قربانی برگزیت تبدیل شد و از سمت خود استعفا داد. ترزا می نخست وزیر بعدی انگلیس نیز پس از ناکامی در حل معمای برگزیت، ناچار شد از سمت خود استعفا دهد و به دومین قربانی برگزیت تبدیل شود. به نظر می رسد این امکان وجود دارد که بوریس جانسون نیز سومین نخست وزیر محافظه کاری باشد که ناچار به اسباب کشی از خانه شماره ده داونینگ استریت شود.
اما فارغ از موفقیت یا عدم موفقیت بوریس جانسون، خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا پیامدهای بسیاری دارد.
خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شکسته شدن تابوی خروج یکی از اعضا می شود. اگرچه موضوع خروج از اتحادیه اروپا در پیمان لیسبون پیش‌بینی شده بود٬ اما تا به حال کشوری از اتحادیه اروپا آن هم بدون توافق با این اتحادیه خارج نشده است.
یکی از مهمترین پیامدها موضوع کشیده شدن مرز سخت میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است که توافق صلح بین این دو منطقه را به خطر می اندازد. صلحی که پس از سه دهه جنگ و تنش بدست آمد و جان بسیاری از شهروندان شمال و جنوب این جزیره را گرفت.
لئو وردکار نخست وزیر جمهوری ایرلند در مصاحبه با یورونیوز در مورد این موضوع گفته است: «یکی ازدلایلی که ما طی 20 سال گذشته در ایرلند صلح داشتیم این است که با عضویت در اتحادیه اروپا بسیاری از تفاوت های بین دو ایرلند را از بین رفت. نگرانی ما این است که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این اختلافات بار دیگر ظاهر شده و باعث تضعیف صلح شود.»
از سوی دیگر تجارت و ترخیص کالا در مرزها و بنادر بریتانیا با مشکل روبرو خواهد شد. در حال حاضر میان دو بخش ایرلند مرزی وجود ندارد اما با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مرز میان بخش شمالی و جنوبی ایرلند مرز اتحادیه اروپا خواهد بود و حمل و نقل کالا با کنترل گمرکی و سختی‌های بسیار برای ارزیابی استانداردهای ورود هر کالا به خاک اتحادیه اروپا انجام خواهد گرفت.
همچنین بریتانیا برای تجارت با اتحادیه اروپا مجبور خواهد شد بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی عمل کند اقتصاددانان می گویند که در این صورت رشد اقتصادی این کشور هشت درصد کاهش خواهد یافت.
«دومینیک راب» وزیر امور خارجه کنونی که پیش از این وزیر برگزیت بریتانیا بود هشدار داده است که اگر بریتانیا نتواند با توافقی از اتحادیه اروپا خارج شود این احتمال وجود دارد که بریتانیایی های ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا دسترسی به بانک های انگلیس را از دست بدهند. چرا که بانک های بریتانیا احتمالا دسترسی خود را به سیستم پرداخت اتحادیه اروپا از دست می دهند و مشتریان ممکن است متحمل هزینه های اضافی و زیادتر شدن طول زمان پردازش تبادلات یورویی شوند و هزینه کارت های اعتباری نیز در انگلیس و اتحادیه اروپا افزایش خواهد یافت.
خروج بدون توافق از اتحادیه قطعا به توقف نقل و انتقال آزاد کالا بین بریتانیا و اتحادیه اروپا منجر می شود. در این میان برخی کارشناسان هشدار داده اند که در صورت ناکامی بریتانیا به توافق، اتحادیه اروپا روی اجناس ساخت این کشور تعرفه وضع خواهد کرد.
بسیاری از تحلیلگران مسائل اقتصادی معتقدند که خروج بدون توافق انگلیس از اروپا مولد بحران های مالی زیادی برای انگلیس خواهد بود زیرا در این صورت، نسبت تجاری انگلیس مستقل و اروپای واحد تعریف نشده باقی خواهد ماند.
 تبعات برگزیت بر اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا
به گزارش یورونیوز،سران کشورهای اروپایی اما نسبت به برگزیت بدون توافق هیچ‌گاه روی خوش نشان ندادند و مواضع سخت‌گیرانه‌ای در مذاکرات با انگلیس اتخاذ کردند. جانسون هم تهدید کرد در صورت اجرای برگزیت سخت پرداخت 39 میلیارد پوند تعیین‌شده از سوی «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا را اجرایی نخواهد کرد.
قطعاً پیامدهای زیان‌بار برگزیت تنها به اقتصاد انگلیس منحصر نمی‌شود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از آن آسیب خواهند دید. با این تفاوت که آسیب وارد آمده به کشورهای عضو که اقتصاد بزرگ‌تری دارند و شاکله بازار اقتصادی‌شان را حفظ کرده‌اند، به‌مراتب پایین‌تر خواهد بود.
با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و افزایش نگرانی‌ها، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را واداشته که به بازنگری در سیاست‌های اقتصادی خود بپردازند چراکه سیاست‌های اقتصادی اروپا هنگام شکل‌گیری برای چنین روزهایی آمادگی نداشته است.

 
 برگزیت و آمریکا
با حضور بوریس جانسون، سیاستمدار راست‌گرای افراطی پوپولیستی انگلیس، آن‌هایی که او را از جنس خود می‌دانستند اوضاع را بیشتر به کام خود دیدند. در صورت حذف انگلیس از اتحادیه اروپا دونالد ترامپ که دیگر مطمئن می‌شود از آن چهره اروپای متحد و قوانین تجاری خاص در مقابل آمریکا خبری نیست بیشترین استقبال را نسبت به مقامات سیاسی سایر کشورها کرده است. او که نمی‌تواند خوشحالی خود را از این اقدام پنهان کند بارها به ترزا می، نخست‌وزیر سابق بریتانیا که به دنبال خروج آرام و با تبعات کمتر از این اتحادیه بود تاخت.
جمهوری خواهان و دموکرات‌ها مواضع کاملاً متفاوتی نسبت به برگزیت داشته‌اند. در روزهای همه‌پرسی برگزیت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا این اتفاق را به ضرر روابط واشنگتن و لندن دانسته و گفته بود خروج انگلستان از اتحادیه اروپا،‌ لندن را در انتهای صف روابط اقتصادی با واشنگتن قرار می‌دهد و احتمال دارد برای اجرای توافق‌های تجاری میان دو کشور 10 سال زمان نیاز باشد.
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به مذاق جمهوری‌خواهان خوش آمده و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود: «آن‌هایی که در انگلیس نگران خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هستند، بدانند که به آغوش آمریکا می‌پیوندند.» «ما در آمریکا منتظریم که با انگلیس مستقل قراردادهای تجاری امضا کنیم.»
قطعاً آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری انگلیس در آینده است و البته بر اساس گزارش «بنیاد برتلزمان» آلمان سود آمریکا از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا سالانه 13 میلیارد یورو و چین و روسیه به ترتیب پنج میلیارد یورو و 260 میلیون یورو خواهد بود. ازآنجاکه برگزیت زنجیره ارزش اروپا را گران‌تر خواهد کرد تجارت انگلیس با اروپا گران‌تر و تجارت با دیگر کشورها ارزان‌تر خواهد شد.
به‌عبارت‌دیگر هر چه برگزیت سخت‌تر و رابطه بریتانیا با اتحادیه اروپا پس از برگزیت محدود‌تر باشد، دست این کشور برای باز کردن بازارش به روی محصولات آمریکایی بازتر می‌شود.

تبعات برگزیت بر اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا
بنا به گزارش روزنامه ایندیپندنت طبق تحقیقات انجام شده در سال 2016 خروج بدون توافق، 252 میلیارد پوند هزینه برای اقتصاد این کشور در پی خواهد داشت.
صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارشی اعلام کرده بود برگزیت بدون توافق بدترین سناریو ممکن است و بیشترین ضربه را بر اقتصاد انگلستان وارد خواهد کرد. این اقدام برای اروپا و انگلیس بی‌ثباتی به همراه دارد. این صندوق گفته بود با خروج از اتحادیه اروپا رشد اقتصادی انگلیس در سال 2020 با کاهش 2 درصدی مواجه خواهد شد.
بخشی از این کاهش به دلیل تعرفه‌هایی خواهد بود که پس از برگزیت بر صادرات و واردات کالا بسته می‌شود. در این صورت افزایش بلاتکلیفی و کاهش اعتماد در کسب‌وکار، به کاهش سرمایه‌گذاری و افزایش بهای کالا و درمجموع به رکود اقتصادی و کاهش شدید ارزش پوند منجر می‌شود.
طبق آمارها، انگلستان سالیانه نزدیک به 48 میلیارد دلار واردات مواد غذایی دارد که اغلب آن از اتحادیه اروپاست. عوارض برگزیت باعث شده تا این کشور اقدام به ذخیره‌سازی مواد غذایی و دارو بکند تا بعد از تکمیل فرایند خروج از اتحادیه اروپا، شاهد شوک قیمتی و کمبود مواد غذایی و دارویی نباشد.
بانک مرکزی انگلستان نیز پیش‌بینی کرده است که سطح سرمایه‌گذاری تا سال 2020 حدود 25 درصد کاهش خواهد یافت.
بر طبق اعلام نهادهای مالی اروپایی، ارزش پوند بعد از برگزیت با کاهش 15 درصدی مواجه خواهد شد و با کاهش ارزش پوند سبب رونق گردشگری خواهد شد و انگلیس را برای تبدیل‌شدن به یک مقصد تعطیلات مقرون به‌صرفه‌تر و جذاب‌تر کمک خواهد کرد. در مقابل، تاوان این کاهش پوند را خانوارهای انگلستان به دلیل کم شدن قدرت خرید خواهند داد. در بازار تجارت، ضعیف شدن ارزش پوند، ارزان‌تر شدن هزینه صادرات برای تولیدکنندگان انگلیسی و شرکت‌های چندملیتی مستقر در این کشور را به همراه دارد.
با خروج بدون توافق و نبود مدیریت در کاهش ارزش پوند، کالاهای وارداتی برای شهروندان این کشور گران‌تر شده و تورم افزایش می‌یابد.
از سوی دیگر با تداوم ابهامات و بی‌ثباتی‌های ناشی از برگزیت و جدی‌تر شدن اجرای برگزیت سخت رسانه‌ها از کوچ شرکت‌های بزرگ، نهادهای مالی و بانکی، تعدیل نیرو و مسدود شدن دفاتر مرکزی‌شان در انگلیس خبر می‌دهند. آن‌ها می‌توانند با تغییر مکان از بسیاری از خطرهای اقتصادی در امان بمانند اما این عمل برای توزیع‌کنندگان محصولات غذایی ممکن نیست و ضرر کننده نهایی نیز مردم انگلستان خواهند بود.
«فیلیپ هاموند» وزیر خزانه‌داری پیشین انگلیس با بیان اینکه هرگز با برگزیت بدون توافق موافقت نخواهد کرد گفته بود: این اقدام 90 میلیارد پوند (114 میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت و هر کس که به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود، در صورت خروج بدون توافق، انگلیس را به سمت یک فاجعه هدایت خواهد کرد.
«دیوید گوک»، وزیر پیشین دادگستری انگلیس نیز گفته بود که برگزیت بدون توافق با «تحقیر ملی» همراه خواهد شد.
طبق گزارش‌های مالی منتشرشده، پرداختی خالص بریتانیا به خزانه اتحادیه اروپا سالیانه حدود 9 میلیارد پوند (10 میلیارد یورو) است که پس از برگزیت، یا بقیه اعضا باید پول بیشتری بپردازند یا اتحادیه اروپا باید مخارج و پروژه‌هایش را کم کند.
«سجاد جاوید» وزیر دارایی جانسون تأکید کرده است: بودجه هنگفت و اضافی را برای خروج کامل و بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا در 31 اکتبر اختصاص خواهد داد. او می‌خواهد امکان مالی برای ایجاد 500 مرزبانی جدید در اختیار مسئولان قرار دهد که کمکی برای حمل‌ونقل و کنترل سریع‌تر کالاها و وسایل نقلیه و اشخاص هستند.
«بنیاد برتلزمان» آلمان در تحقیقی جدید در یافته است خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا خسارت قابل‌توجهی به اقتصاد کشورهای اروپایی خواهد زد و کشورهایی چون روسیه، آمریکا و چین از این وضعیت نفع خواهند برد.
طبق این گزارش تنها زیان وارده به اقتصاد انگلیس در صورت خروج سالانه معادل 57 میلیارد پوند و زیان اتحادیه اروپا 40 میلیارد یورو برآورد می‌شود. بخش بزرگی از زیان کشورهای اروپایی متوجه اقتصاد آلمان خواهد بود که بزرگ‌ترین صادرکننده اروپایی به انگلیس محسوب می‌شود. این زیان احتمالی ناشی از افزایش بهای مواد غذایی و خدمات به دلیل وضع تعرفه‌های تجاری خواهد بود.
با حمایت مالی جورج سوروس، میلیاردر مشهور و مشارکت روزنامه ایندیپندنت تحقیقات گسترده‌ای بر روی پیامدهای برگزیت سخت انجام شد. بر اساس این تحقیقات این اقدام 252 میلیارد پوند هزینه برای اقتصاد این کشور در پی خواهد داشت که این نشان‌دهنده خطر ویرانگر برگزیت برای مخالفان و حتی موافقان برگزیت است که بدون در نظر گرفتن احتمالات و پیش‌بینی‌ها در همه‌پرسی 23 ژوئن 2016 شرکت کردند.
تحقیقات انجام‌شده، تبعات و آثار برگزیت را در بازه زمانی 15 ساله، روی سه شاخص عمده، یعنی تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی و درآمدهای مالیاتی، مدنظر قرار داده است.


جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا: موفقیت یا شکست جانسون؟

  بزرگ‎ترین چالش پیش روی بوریس جانسون پس از پیروزی در رقابت نخست‎وزیری انگلیس و آغازبه کار دولت، حل معضل برگزیت است که باعث استعفای ترزا می‌ شده بود.

در حالی که پارلمان انگلیس اعلام کرده به هیچ عنوان توافق کنونی را نمی‎پذیرد، کمیسیون اروپا نیز تصریح کرد حاضر به توافق دوباره بر سر خروج انگلیس از اروپا نیست. بیش از سه سال از همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا در انگلیس می‌گذرد، ولی این کشور هنوز نتوانسته است با توافق یا بدون توافق از این اتحادیه جدا شود؛ در عوض دو نخست‌وزیر این کشور (دیوید کامرون و ترزا می) سمت خود را در این قمار سیاسی بزرگ از دست دادند.
بوریس جانسون وعده داده است که تحت هر شرایطی تلاش خواهد کرد تا 31اکتبر 2019 (9 آبان 1398) انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند و به همین دلیل کسانی را که با خروج سخت یا بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفند، به کابینه‌اش راه نداده است.

برگزیت سخت و نرم چیست و چه تبعاتی دارد؟
برگزیت سخت، یعنی قطع کامل روابط انگلیس با اتحادیه‌ اروپا بدون حصول توافق. نهاد ناظر بر مصرف بودجه انگلیس اعلام کرده اگر این کشور خروج بدون توافقی داشته باشد، دچار رکود اقتصادی و متحمل زیان 30 میلیارد پوندی خواهد شد.یکی دیگر از پیامدهای خروج بدون توافق، کوچک‌تر شدن 8 تا9 درصدی اقتصاد این کشور در یک سال خواهد بود که سبب کند شدن رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و کشورهایی خواهد شد که تجارت گسترده‌ای با انگلیس دارند. از دیگر عواقب مهم برگزیت، خروج شمار زیادی از شرکت‌ها و نهادهای مالی و بانکی و کارمندان آنها از لندن است‌؛ در واقع آنها به مکانی منتقل خواهند شد که منطقه یورو باشد و بتوانند در چارچوب قوانین این اتحادیه به فعالیت خود ادامه دهند.در مقابل برگزیت نرم به معنای حفظ پاره‌ای پیوندها بین انگلیس و اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت است.


با روی کارآمدن بوریس جانسون آینده برگزیت به کجا ختم می شود؟
بوریس جانسون که در کارنامه فعالیت سیاسی خود شهرداری لندن و وزیر خارجه انگلیس را یدک می کشد، در شرایطی بعنوان هفتاد و هفتین نخست وزیر انتخاب شد که همچنان بحران برگزیت ادامه دارد.جانسون از همان ابتدای فعالیت انتخاباتی خود اعلام کرد که انگلیس تا پایان ماه اکتبر از اتحادیه اروپا جدا می‌شود یا با توافق یا بی توافق! همین سبب شد تا سیاستمداران مخالف با برگزیت سخت از وی فاصله گرفته و وزرایی که مخالف خروج بی توافق هستند از کابینه استعفا دهند.
به نظر می رسد با شرایط فعلی حاکم بر انگلیس نخست وزیر جدید مسیر سخت و پیچیده‌ای را پیش رو دارد. جانسون هرچند اعلام کرده است لندن علاقه‌ای به برگزیت سخت ندارد، اما این را نیز گفت که باید خود را برای احتمال آن آماده کنیم.در مقابل سخنگوی کمیسیون اروپایی گفته است، این کمیسیون تمایل دارد با بوریس جانسون همکاری کند اما محدودیت‌ها مشخص و واضح هستند.
یونکر تاکید کرده است ما حاضر به همکاری سازنده با جانسون هستیم تا به یک برنامه برگزیت منظم برسیم اما نمی‎توانیم به یک توافق دیگر تن بدهیم.اتحادیه اروپا چندین بار این مسئله را آشکار کرده است که هیچ گونه مذاکرات مجددی را درباره توافق برگزیت نمی پذیرد. بخصوص بروکسل بر این مسئله تاکید دارد که انگلیس در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا باید به تعهدات مالی خود در قبال این اتحادیه پایبند باشد. «میشل بارنیه» مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت پس از پیروزی «جانسون» در نامه‌ای به نمایندگان 27 کشور اروپایی اعلام کرد که خود را برای برگزیت بدون توافق آماده کنید. وی در نامه خود آورده بود که جانسون گفته، اگر قرار است توافقی میان انگلیس و اتحادیه اروپا صورت بگیرد باید شبکه امنیتی ویژه ایرلند برداشته شود و همه ما می‌دانیم که این مسئله غیر قابل قبول است.
به نظر می رسد با توجه به لحن تند این نامه باید برای شرایط خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا آماده بود، چرا که ظاهراً این اولویت «جانسون» است. در عین حال مخالفت مجلس عوام با طرح‌های پیشنهادی جانسون وی را ناگزیر به سمت راهکارهایی برپایه خروج بدون توافق سوق می‌دهد، مسیری که هزینه‌های هنگفتی را بر اقتصاد انگلیس تحمیل کرده و می‌تواند سبب خروج سرمایه‌های مالی و انسانی از این کشور شود.بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس علاوه بر برگزیت با چالش های دیگری از جمله موضوع برجام،تقابل نفت کش ها در آبراه های بین الملی نیز رو به رو است .چالش هایی که نشان می دهد نخست وزیر انگلیس راهی دشوار برای جدایی از اتحادیه دارد تا جایی که شاید به سومین قربانی برگزیت تبدیل شود.
با این اوصاف هرچند برگزیت را می توان بزرگترین چالش سیاست خارجی انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم دانست اما در عین حال تبعاتی را برای اتحادیه اروپا نیز در پی خواهد داشت.برگزیت از یک طرف می‌تواند وزن اتحادیه اروپا در معادلات جهانی را کمتر کند و از طرف دیگر ممکن است مواضع انگلیس را در دیپلماسی و مناقشه‌های بین‌المللی به آمریکا نزدیک‌تر نماید.
این جدایی می‌تواند باعث کند شدن رشد اقتصادی انگلیس و اتحادیه اروپا شود؛ اتحادیه‌ای که بزرگ‌ترین بلوک اقتصادی جهان است. چنین اتفاقی می‌تواند در کوتاه‌مدت و درازمدت روی اقتصاد جهان و حتی قیمت نفت تأثیر بگذارد.

نظر شما