شناسهٔ خبر: 35057158 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

جانسون از چه چيزي فرار مي‌کند؟

بوريس جانسون با همراهي ملکه انگليس دست به انحلال مجلس عوام زده و از اين طريق دموکراسي و جمهوريت در انگليس را به صورت کامل زير سؤال برده است . جانسون اميدوار است که با تعليق پارلمان، زمينه را براي برگزيت سخت و خروج بدون توافق با اروپا آماده کند.

صاحب‌خبر -

بوريس جانسون با همراهي ملکه انگليس دست به انحلال مجلس عوام زده و از اين طريق دموکراسي و جمهوريت در انگليس را به صورت کامل زير سؤال برده است . جانسون اميدوار است که با تعليق پارلمان، زمينه را براي برگزيت سخت و خروج بدون توافق با اروپا آماده کند.
به راستي ميان لندن و بروکسل چه چيزي مي گذرد؟ در مقابل، نخست وزير انگليس نيز اتحاديه اروپا را در خصوص تحقق برگزيت سخت و عواقب آن تهديد کرده است . اين در حالي‌است که بسياري از تحليلگران معتقدند لندن بازنده اصلي برگزيت سخت خواهد بود! از اين رو تهديد صورت گرفته از سوي جانسون بيش از آنکه متوجه اتحاديه اروپا باشد، متوجه خود دولت انگليس خواهد بود. بدون شک «خروج سخت انگليس» از اتحاديه اروپا منجر به بروز بحران‌هاي سياسي و اقتصادي سختي در اين کشور خواهد شد. هم اکنون ،متعاقب افزايش مخالفت‌ها با خروج بدون توافق از اين اتحاديه جرمي کوربين، رهبر حزب کارگر انگليس که حزب اصلي رقيب دولت است، برنامه مشخصي به منظور سرنگون کردن دولت جديد محافظه کار ارائه داده است.فراتر از آن، بسياري از تحليلگران اقتصادي در خصوص وقوع بحران طولاني مدت در کشور انگليس ( در صورت تحقق برگزيت سخت ) هشدار داده اند.ماجرا به اين نقطه ختم نمي شود. تحقق برگزيت سخت، وابستگي دولت جانسون به ترامپ را بيشتر مي سازد. موضوعي که مي تواند به پاشنه آشيل دولت انگليس در ماه هاي آينده تبديل شود. امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه در تازه ترين اظهارات خود به جانسون در اين خصوص هشدار داده است. ماکرون نيز معتقد است که تحقق برگزيت سخت منجر به تحقق سلطه واشنگتن بر لندن خواهد شد. جرمي کوربين رهبر حزب کارگر با تأكيد بر اينکه حزب محافظه کار به رهبري بوريس جانسون، با پيگيري سياست خروج بدون توافق، کشور را به سمت پرتگاه مي‌برد از همه احزاب خواسته است با حزب کارگر براي جلوگيري از اجراي اين تصميم همکاري کنند.
در هر حال، اختلافات اتحاديه اروپا و انگليس بر سر توافق برگزيت همچنان به قوت خود باقي است. مجلس عوام انگليس اعلام کرده است که در صورت باقي ماندن توافق به شکل فعلي، از آن حمايت نمي‌کند. در چنين شرايطي تن دادن جانسون به توافق با اروپا و تحقق «برگزيت نرم»، منجر به ايستادگي تمام قد مجلس عوام در برابر جانسون خواهد شد ،. اين موضوع مي تواند جانسون را پس از ديويد کامرون و ترزا مي، به سومين قرباني برگزيت تبديل کند. يکي از مهم ترين
موضوعاتي که مجلس عوام انگليس حاضر به پذيرش آن نيست، موضوع مطرح شده در توافق بر سر «ايرلند شمالي» و« ايرلند جنوبي»است. جانسون در نامه اخير خود از اتحاديه اروپا خواسته است تا «بند ترتيبات پشتيبان» مربوط به مرزبندي ايرلند با اتحاديه اروپا بعد از خروج لندن از اتحاديه اروپا را حذف کند. بند «ترتيبات پشتيبان» در توافق برگزيت، در حقيقت ضمانتي است که از ايجاد مرز سخت بين بخشي از ايرلند که جزء خاک بريتانياست و جمهوري ايرلند که عضو اتحاديه اروپا است جلوگيري مي‌کند. موضوعي که با واکنش و مخالفت مقامات انگليسي مواجه شده است. از سوي ديگر، پذيرش اين موضوع از سوي ترزا مي نخست وزير قبلي انگليس ، منجر به بروز اختلافات عديده اي ميان نمايندگان مجلس عوام و ترزا مي شد. در هر حال، جانسون نيز در برهه فعلي قدرت حل و فصل اين موضوع و حذف بند ترتيبات پشتيبان از توافق برگزيت را از دست داده است.

نظر شما