شناسهٔ خبر: 35047202 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تظاهرات معترضان به تعلیق پارلمان انگلیس در لندن؛

قوز بالا قوز انگليسي ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- همزمان با خارج شدن انگلیسی ها از اتحادیه اروپا, تعلیق پارلمان این کشور از سوی نخست وزیر, خشم و اعتراضات مردمی را بهمراه داشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا از لندن، در پی تصمیم جانسون برای تعلیق پارلمان، موجی از خشم انگلیس را فرا گرفت؛ تصمیم بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برای به تعلیق درآوردن پارلمان تا 14 اکتبر یعنی تنها دو هفته پیش از تاریخ تعیین شده برای برگزیت، موجی از خشم را در انگلیس برانگیخته و موجب شده است طوماری بر ضد این تدبیر روز پنجشنبه بیش از یک میلیون امضاء جمع کند.ارزش پوند انگلیس نیز در پی اعلام خبر تعلیق پارلمان که فرضیه خروج بدون توافق را تقویت کرد و باعث نگرانی در مورد کمبودها و برقراری دوباره تعرفه های گمرکی شد، شش دهم درصد در مقابل یورو کاهش یافت.
 
مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ملکه را به اعدام تهدید کردند
سازمان غیر دولتی موسوم به «بهترین ها برای انگلیس » " Best for Britain " که مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است، به علت حمایت ملکه انگلیس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا ، اعدام پادشاهان در گذشته را به وی یادآوری کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه خبری بیزینس اینسایدر Business Insider، رئیس این سازمان، در یادداشتی با اشاره به حمایت ملکه از پیشنهاد بوریس جانسون نخست وزیر برای تعلیق مجلس اعلام کرد : "هیچ توجیهی برای حمایت ملکه از چنین اقدام غیر دموکراتیک، ضد قانون اساسی و سیاسی دولت وجود ندارد. وقتی از او درخواست کمک شد، باید تاریخ را به یاد می آورد که چگونه تاریخ با پادشاهانی که به سرکوب دموکراسی کمک کرده اند برخورد شده است. "
به گفته یک مفسر سیاسی، این سخنان را می توان به اشاره به سرنوشت چارلز اول پادشاه انگلیس دانست، که به دلیل اختلاف نظر با پارلمان سرش از تن جدا شد.

طومار مخالفان تعلیق مجلس با یک میلیون و پانصد هزار امضا
پایگاه اینترنتی رسمی petition.parliament.uk تعداد امضاهای طوماری بر ضد این تصمیم که مخالفان از آن به «کودتا» نام برده اند، از نزدیک شدن به مرز یک میلیون و پانصد هزار امضا خبر داد. در انگلیس هر طوماری که به یک میلیون امضاء برسد می تواند به آغاز یک بحث پارلمانی منجر شود.
شمار امضاها در طومار مخالفت با تعلیق پارلمان انگلیس که پیش از ظهر دیروز چهارشنبه دایر شد تا لحظه مخابره خبر به یک و نیم میلیون نزدیک شده است و شمار امضاها هر لحظه در حال فزونی است.
هزاران نفر چهارشنبه شب در لندن، منچستر، ادینبورگ (ادینبرو) و دیگر شهرهای بزرگ تظاهرات کردند. چند صد نفر نیز با شعار «کودتا را متوقف کنید» و با در دست داشتن پرچم اتحادیه اروپا مقابل پارلمان و بعد مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس در خیابان داون استریت تجمع کردند.اگر چه پارلمان انگلیس عموما در ماه سپتامبر به علت کنگره سالانه احزاب به حال تعلیق درمی آید، گسترش این تعلیق تا 14 اکتبر از سوی جان برکاو رئیس مجلس عوام «افتضاح قانون اساسی» توصیف شد.

رئیس حزب کارگر تعلیق پارلمان را تهدید برای دموکراسی خواند
جرمی کوربین رئیس حزب کارگر که حزب اصلی مخالف است نیز گفت: «این یک رسوایی و یک تهدید برای دموکراسی ماست.»به گفته منبعی در حزب کارگر، کوربین در نامه به ملکه الیزابت از او درخواست دیدار کرد.او امیدوار است که حمایت نمایندگان را برای ارائه استیضاح دولت به دست بیاورد اما باید تا قبل از تعلیق نهم سپتامبر به این مهم دست یابد.دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که بارها حمایت خود را از توافق تجارت آزاد جاه طلبانه با انگلیس پس از برگزیت ابراز کرده است، در پیامی توئیتری با ابراز خرسندی نوشت: «برای جرمی کوربین دستیابی به رأی عدم اعتماد به دولت خیلی پیچیده خواهد بود به علاوه آنکه بوریس (جانسون) دقیقا همان چیزی است که انگلیس دنبالش بود.»
جرمی کوربین نیز در واکنش در توئیتی نوشت: «من فکر می کنم که رئیس جمهور آمریکا می خواهد بگوید این بوریس جانسون دقیقا همانی است که خود او دنبالش می گشت، نخست وزیری مطیع که خدمات عمومی انگلیس را در دستان شرکت های آمریکایی قرار دهد.»در صفوف محافظه کاران میانه رو نیز تعلیق پارلمان محکوم شد.

افتضاح قانون اساسی انگلیس
فیلیپ هاموند وزیر سابق دارایی که با برگزیت بدون توافق مخالف است، نیز این تصمیم را «افتضاح قانون اساسی» توصیف کرد.
بنا بر اعلام چند رسانه، روت داویدسون رئیس محبوب حزب محافظه کار اسکاتلند نیز قرار است روز پنجشنبه استعفا کند.
بوریس جانسون در شبکه تلویزیونی اسکای نیوز از این تصمیم دفاع کرد و گفت جدول زمانی تعیین شده زمان کافی را برای نمایندگان جهت بحث در مورد اتحادیه اروپا و برگزیت باقی می گذارد.
بیش از 70 نماینده پارلمان اسکاتلند گفته اند که به عالی ترین نهاد مدنی اسکاتلند بر ضد این تصمیم شکایت می کنند و از سوی دیگر جینا میلر که یک بازرگان زن و فعال ضد برگزیت است نیز گفته است که به دستگاه قضایی انگلیسی شکایت می کند.

بازتاب تعلیق پارلمان در مطبوعات انگلیس
روزنامه تایمز معتقد است تعلیق پارلمان انگلیس را در آستانه بحران قانون اساسی قرار می دهد و روزنامه گاردین نیز «نزاع پارلمانی تاریخی» را در شرایطی که نمایندگان مخالف با برگزیت به دنبال راهی برای مقابله با تصمیم نخست وزیر هستند، پیش بینی کرد.بوریس جانسون از ملکه الیزابت دوم خواست پارلمان را پس از بحث های نهم سپتامبر تا 14 اکتبر به حال تعلیق دربیارود که او نیز با آن موافقت کرد.جلسات پارلمان انگلیس با سخنرانی سنتی ملکه از سر گرفته خواهد شد که او در آن برنامه دولت را ارائه خواهد کرد.

مذاکرات حیاتی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا  
جانسون افزود هفته های قبل از نشست شورای اروپا (17 و 18 اکتبر) برای مذاکرات من با اتحادیه اروپا حیاتی خواهد بود و ما با نشان دادن وحدت و قاطعیت بخت آن را داریم که به توافقی جدید دست یابیم که بتواند در پارلمان تصویب شود.
تاریخ بازگشت 14 اکتبر تعیین شده است تا پارلمان پیش از نشست شورای اروپا تشکیل نشست دهد و بتواند در صورت توافق جدید با اتحادیه اروپا قانون لازم را برای تأیید آن تا پیش از 31 اکتبر، تاریخی که انگلیس باید از اتحادیه اروپا خارج شود، تصویب کند.
نمایندگان قبلا سه بار توافق خروج از اتحادیه اروپا را با دولت سابق ترزا می رد کرده بودند. اما آنها موفق نشدند در مورد شکلی که برگزیت باید به خود بگیرد به توافق برسند.برگزیت در همه پرسی ژوئن 2016 با 52 درصد آرا انگلیسی ها به تأیید رسید.لندن و اتحادیه اروپا به ویژه بر سر سرنوشت مرز آینده ایرلند که انگلیس را از بازار واحد اروپایی جدا می کند، اختلاف دارند.

پوشش خبری شبکه فرانس 24 ( تظاهرات مردمی در اعتراض به تغلیق پارلمان انگلیس )
صدها انگلیسی در اعتراض به تصمیم بوریس جانسون, نخست وزیر انگلیس, برای تعلیق پارلمان , در برابر پارلمان این کشور تظاهرات کردند.
شبکه خبری فرانس 24 درگزارشی با عنوان« مکانی نمادین برای تظاهرات خودجوش» گزارش داد: صدها نفر در اعتراض به تعلیق پارلمان انگلیس از دومین هفته سپتامبر تا 14 اکتبر در برابر پارلمان انگلیس تظاهرات کردند.
بوریس جانسون این تصمیم را گرفته است. مخالفان او را متهم می کنند که قصد دارد مانع بحثهای پارلمان درباره برگزیت شود که قرار است در تاریخ 31 اکتبر عملی شود.
جرمی کوربین,رهبر مخالفان انگلیس در این خصوص گفت:« او از چه اینقدر می ترسد که حتی تا تعلیق پارلمان پیش می رود؟ می خواهد مانع بحثهای نمایندگان در این مورد (برگزیت) شود؟ وقتی پارلمان هفته آینده ( با پایان تعطیلات تابستانی) دوباره تشکیل جلسه دهد اولین کاری که خواهیم کرد این است که به صورت قانونی از اجرای این برنامه او جلوگیری کنیم, در گام دوم طرح استیضاح او را ارائه خواهیم کرد».
اما برای موفقیت در این کار , اعضای حزب محافظه کار بوریس جانسون هم باید از استیضاح او حمایت کنند. اگر طرح استیضاح موفق باشد انتخابات زودهنگام باید هرچه سریعتر و تا قبل از زمان برگزیت در 31 اکتبر برگزار شود.
اسکات لوکاس, استاد دانشگاه بیرمنگام در این خصوص گفت:« چیزی که داریم ترکیبی از یک بحران سیاسی بی سابقه, بین نهاد اجرایی و پارلمان و یک بحران اقتصادی محتمل است, و بوریس جانسون راه حلی برای این بحران ترکیبی ندارد, او فقط در قدرت مانده و بر این موضوع اصرار دارد».
به اعتقاد برخی ها تعلیق پارلمان تنها وسیله ای برای فشار آوردن بر نمایندگان است که هدف از آن مجبور کردن آنها به حمایت از متن توافق برگزیتی است که بوریس جانسون قصد دارد در باره آن با بروکسل مذاکره کند.
اما به گفته منتقدان, متن مزبور برای اروپایی ها قابل قبول نخواهد بود و خطر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را افزایش می دهد.

نظر شما