شناسهٔ خبر: 35000348 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

در پی حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به ریاض انجام شد

توافق امارات و عربستان برای بازگشت به ائتلاف

صاحب‌خبر -

سیدمحمد میرزامحمدزاده

روز دوشنبه (چهارم شهریورماه) حوثی‌ها اعلام کردند که حملاتی را علیه اهداف نظامی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی انجام داده‌اند. این حملات یک روز پس از آن صورت گرفت که حوثی‌ها به وسیله موشک‌های بالستیک یک فرودگاه را هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، به گفته یک سخنگوی ارتش حوثی‌، گروهی که بیش از چهار سال علیه ائتلاف نظامی ویرانگر به رهبری عربستان سعودی مقاومت کرده است؛ این حملات به واسطه یک پهپاد مسلح اجرا شده‌اند. محمد العطب، خبرنگار الجزیره در گزارشی از شهر بندری الحدیده نوشت: حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که یک پایگاه نظامی را هدف قرار داده‌اند، اما آنها جزئیات بیشتری در مورد این هدف بیان نکرده‌اند. عربستان سعودی هرگونه حمله از سوی این گروه را انکار کرده است. اتفاقات روز دوشنبه، جدیدترین رویداد حملات موشکی و پهپادی با عبور از مرزهای سعودی و هدف قراردادن پایگاه‌های هوایی و دیگر تأسیسات عربستان سعودی در ماه‌های اخیر بوده است. روز یک‌شنبه، حوثی‌ها 10 موشک بالستیک موسوم به بدر 1 را به سمت فرودگاه جیزان واقع در عربستان سعودی شلیک کردند.

آن‌ها مدعی شدند که این موشک‌ها ده‌ها نفر را به هلاکت رسانده است، اما ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که با حوثی‌ها می‌جنگد اعلام کرد که حداقل شش مورد از این موشک‌ها را رهگیری و پیش از برخورد به فرودگاه منهدم کرده است.

هفته گذشته، یک حمله پهپادی منجر به آتش‌سوزی در یک میدان دورافتاده نفت و گاز در عربستان سعودی شد. ائتلاف سعودی حملات پهپادی حوثی‌ها را با حملات هوایی به اهدافی متعلق به این گروه در صنعا و دیگر نقاط یمن پاسخ داد. حوثی‌ها کنترل بیشتر مراکز شهری را برعهده دارند.

منازعه اخیر یمن در اواخر سال 2014، پس از آن آغاز شد که حوثی‌ها کنترل بیشتر بخش‌ها از جمله صنعا، پایتخت این کشور را به دست گرفتند.

این جنگ در ماه مارس 2015 (فروردین 94) همزمان با یک عملیات هوایی وحشیانه ائتلاف به رهبری سعودی و امارات‌متحده عربی علیه حوثی‌ها، تشدید شد. آن‌ها قصد داشتند با این حمله دولت غیرمشروع عبدربه منصور هادی را به قدرت بازگردانند.

حوثی‌ها مدعی هستند که خود تسلیحات تحت اختیارشان را تولید می‌کنند و علیه یک نظام فاسد می‌جنگند.

از زمان آغاز این جنگ، ده‌ها هزار شهروند و نظامی کشته شده‌اند و حدود 85 هزار کودک به دلیل گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند. اتفاقی که از سوی سازمان ملل‌متحد بزرگ‌ترین بحران بشری تاریخ لقب گرفته است.

احیای یک ائتلاف ازدست‌رفته

در همین حال روزنامه تایم نیز نوشت: عربستان سعودی و امارات متحده که در ماه جاری میلادی گفته می‌شد بر سر مسئله یمن دچار اختلاف شده‌اند و بخشی از ارتش امارات از یمن خارج شد و جدایی‌طلبان جنوبی یمن که از سوی امارات حمایت می‌شوند نیز خیزش کردند، حالا توافق کردند به ائتلاف متلاشی‌کننده خود علیه حوثی‌های یمن تداوم بخشند.

این بیانیه مشترک پس از شلیک شش موشک بالستیک و دو حمله پهپادی به خاک عربستان سعودی انتشار یافت و موجب تداوم فشار بر سلطنت سعودی همزمان با تشدید تنش‌های آنلاین بین نخبگان سعودی و اماراتی شد؛ تنش‌هایی که شکاف‌های فزاینده بین دو دولت معمولا نزدیک نفت‌خیز ایجاد کرده بود.

از زمان آغاز جنگ یمن، ده‌ها هزار شهروند و نظامی کشته شده‌اند و حدود 85 هزار کودک به دلیل گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند. اتفاقی که از سوی سازمان ملل‌متحد بزرگ‌ترین بحران بشری تاریخ لقب گرفته است

در این بیانیه که از سوی روزنامه‌های هر دو کشور امارات و عربستان منتشر شد، آمده است: همکاری‌های سیاسی، نظامی، امدادی و توسعه‌ای تداوم خواهد داشت. در این بیانیه همچنین آمده است که دو کشور به طور مشترک توهین‌ها و بدگمانی نسبت به امارات را از زمان تصمیم این کشور در ماه ژوئن (مرداد ماه) برای شروع خروج نیروها محکوم می‌کنند.

امارات‌متحده عربی فدراسیون استبدادگرای متشکل از 7 شیخ‌نشین، تاکنون مشخص نکرده است که چه تعداد نیرو را از یمن خارج می‌کند. مقامات یمنی پیش‌بینی کرده‌اند که قدرت نظامی ارتش امارات تا حدود 75 درصد کاهش داشته است؛ تعداد نیروهای حاضردر یمن از سوی امارات به 10 هزار نفر می‌رسید.

خروج نیروهای اماراتی به دنبال تنش بین ایران و ایالات‌متحده بر سر فروپاشی توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی آغاز شد که به گفته تحلیل‌گران، ابوظبی نگران بود که در صورت رخ داد جنگ منطقه‌ای، کمبود نیرو در خانه منجر به مشکلاتی شود.

در حالی که سربازان اماراتی عمدتاً به‌طور مستقیم در جبهه‌های جنگ حضور نمی‌یافتند، فعالیت‌ نظم‌دهی به نیروهای جبهه‌ها و عملیات‌های اطلاعاتی را در جنوب یمن بر عهده داشتند.

این نیروها شامل تجزیه‌طلبانی بودند که به دنبال پس گرفتن کنترل کشور خود قبل از خیزش حوثی‌ها بودند و همین مسئله منجر به درگیری بین نیروهای پیش‌تر متحد شد.

عقب‌نشینی نیروهای اماراتی منجر به تمسخر آنها از سوی روشنفکران شبکه‌های اجتماعی متحدان سعودی شد. سلطنت سعودی که خود استبدادی است و به شدت رسانه‌ها را تحت کنترل دارد، از زمان خیزش بن‌سلمان تفکرات ملی‌گرایی را در آن‌ها تقویت کرده است. گفته می‌شود که شاهزاده محمد روابط بسیار نزدیکی با شاهزاده قدرتمند ابوظبی، شیخ محمد بن زاید دارد.

در روزهای اخیر، حتی وزیر خارجه بحرین که جزیره‌ای همسو با عربستان سعودی است نیز پا به میان این منازعه گذاشت و در توئیتر خود نوشت خون ریخته شده از جنگ امارات با انتشار بیانیه در رد این موضوع، پاک نمی‌شود.

در همین حال عربستان سعودی گفت که شش موشک بالستیک شلیک‌ شده از سوی یمنی‌ها و دو حمله پهپادی آن‌ها به سمت سلطنت سعودی را خنثی کرده است. حوثی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که 10 موشک بالستیک به خاک سعودی شلیک کرده‌اند. تاکنون صحت اطلاعات هیچ یک از طرفین به اثبات نرسیده است.

در روزهای اخیر، حتی وزیر خارجه بحرین که جزیره‌ای همسو با عربستان سعودی است، نیز پا به میان این منازعه گذاشت و در توئیتر خود نوشت خون ریخته شده از جنگ امارات با انتشار بیانیه در رد این موضوع، پاک نمی‌شود

جنگ ظالمانه عربستان به همکاری امارات، علاوه بر کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌دفاع یمن، منجر به از بین رفتن زیرساخت‌های کشور شده و بسیاری از مردم را آواره کرده است. اما این ماجر درنهایت منجر به آن نشد که قدرت‌های غربی از جمله آمریکا و انگلیس موضع جدی علیه عربستان بگیرند، کنگره آمریکا چندین بار ظاهراً‌ تلاش کرد جلو فروش تسلیحات به عربستان سعودی را از سوی آمریکا بگیرد، اما آمریکا با بهانه‌های واهی این موضوع را وتو کرد.

 

نظر شما