شناسهٔ خبر: 34997532 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» از راهکار کارشناسان پیرامون برآورده شدن انتظارات مشتریان از خودروسازان گزارش می دهد

لزوم رقابت و رفع انحصار درصنعت خودروسازی

«گرانی» و «کیفیت پایین» دو عامل نارضایتی مشتریان خودرو در کشور بوده است. در یکسال گذشته و با افزایش مشکلات صنعت خودروسازی کشور این نارضایتی ها تشدید شد. کمبود عرضه، کاهش واردات قطعات خودرو، نوسان نرخ ارز و ناهمگونی تصمیمات مدیریتی در این مدت، مشکلات این صنعت را بیشتر کرد تا جایی که صف خرید مشتریان خودروهای پیش فروش شده روز به روز طولانی تر و نوسان قیمت ها در بازار روزانه شد. این روند خرداد ماه و با محدودیت قیمت گذاری در سایت های مجازی از سوی قوه قضائیه تا حدودی اصلاح شد و در ادامه با برخوردهای جدی با متخلفان صنعت خودروسازی بهبود نسبی یافته است. بررسی ها نشان می دهد در 10 روز گذشته خودروهای پرتیراژ به صورت متوسط تا 3 میلیون تومان کاهش یافته است. از سویی دیگر گزارش ها حاکی از آن است که در یک هفته گذشته حدود ۲۲ هزار خودروی دارای کسری قطعه تکمیل و به بازار مصرف تزریق شده و وعده هایی در خصوص تحویل تمام معوقات ۲ خودروساز بزرگ کشور تا پایان ۹۸ عنوان شده است. همچنین وزیر صنعت نیز دستور عدم افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده را ابلاغ کرده است. کارشناسان اقتصادی مهمترین راهکار افزایش رضایت مشتریان خودرو را رفع انحصار در این صنعت عنوان می کنند و با توجه به تغییرات مدیریتی در یکی از خودروسازان بزرگ معتقدند این تغییرات در صورتی منجر به پیشرفت صنعت خودروسازی و رضایمتندی مشتریان می شود که با افزایش رقابت و رفع انحصار همراه باشد.

صاحب‌خبر - اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس در این خصوص گفت: «مدیرعامل جدید ایران خودرو می‌تواند با انتخاب افراد مطمئن، متعهد و حساس نسبت به بیت المال کارنامه خوبی از خود در ایران خودرو به جای گذارد.» وی در خصوص اولویت‌های آقای مقیمی به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو، گفت: «ارزیابی هوشمندانه، دقیق و عمیق مدیران میانی و پایین‌دستی حاضر در ایران خودرو یکی از الزامات آقای مقیمی است تا میزان توانایی و تعهد این افراد مشخص شود.» لزوم کاهش هزینه‌های تولید خودرو وی اظهار کرد: «هزینه‌های تولید خودرو در کشور بالاست بنابراین باید دومین برنامه مدیرعامل جدید ایران‌خودرو کاهش هزینه‌های تولید باشد تا مردم بتوانند خودروی ارزان قیمت بخرند و خرید چهارچرخ‌ها به آرزو، آمالی برای جوانان تبدیل نشود.» این نماینده مردم در مجلس دهم افزایش کیفیت خودروهای داخلی را یکی از الزامات خودروسازان برشمرد و به خانه ملت گفت: «می‌توان با واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها، به روزرسانی چرخه تولید، مشارکت با شرکت‌های خارجی و استفاده از توان داخل زمینه افزایش کیفیت را فراهم کرد.» رنجبرزاده ادامه داد: «افزایش تیراژ تولید خودرو موجب بیشتر شدن عرضه و کاهش قیمت خودرو می‌شود بنابراین باید با به کارگیری ظرفیت داخلی بر تعداد دستگاه های تولید افزود.» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «باید برنامه خودروسازان به گونه‌ای باشد که خودروی با کیفیت و ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد تولید شود و این امر محقق نمی شود مگر آنکه مدیران پاکدامن، سالم و ... در کنار آقای مقیمی فعالیت کند.» تاکید بر افزایش کیفیت خودروهای داخلی رئیس هیئت عامل ایدرو روز گذشته در مراسم معارفه مدیرعامل جدید ایران خودرو هم‌افزایی تمام خودروسازان داخلی و تعریف پلت‌فرم مشترک برای بهینه‌سازی کیفیت و تولید خودرو در کشور را خواستار شد. محمدباقر عالی با اشاره به نقش توسعه‌ای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و جایگاه هماهنگ کننده این سازمان در حوزه صنعت خودرو کشور و با اشاره به نقش پیشرانی که صنعت خودرو باید در رونق تولید ایفا کند، افزود: «سازمان توسعه‌ای ایدرو به عنوان هماهنگ کننده صنعت خودرو بسترسازی لازم برای هم افزایی توان خودروسازان داخلی و طراحی پلت فرم مشترک را انجام می دهد.» عالی همچنین تکمیل حدود ۲۲ هزار خودروی دارای کسری قطعه و تزریق به بازار مصرف ظرف ۱۰ روز گذشته را نشان دهنده توانمندی و همت منابع انسانی و سربازان جهاد اقتصادی در سال رونق تولید برشمرد و تاکید کرد: سیاستگذاری در دوره جدید با تمرکز بیشتر در جهت کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت محصولات خواهد بود. رئیس هیئت عامل ایدرو دین اصلی خودروسازان را انجام تعهدات به خریداران و ثبت نام کنندگان بر شمرد و خواستار برنامه ریزی با تکیه بر توان داخل برای رفع مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه در تحویل سفارش ها شد. دستور عدم افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده ابلاغ شد وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ دستورات لازم به خودروسازان در خصوص عدم افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده معوق خبر داد. رضا رحمانی با اشاره به مشکلات ناشی از محدودیت واردات برای تولید گفت: در برخی مواقع و برخی ثبت‌نام‌ها خودروی مناسب برای واگذاری به ثبت‌نام کنندگان نداریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اما راه‌حل‌های متنوعی به ثبت‌نام کنندگان ارائه دادیم و ۲ خودروساز مطرح کشور مقررشده است، طبق برنامه‌ای مکتوب تا پایان سال جاری تعهدات خود را به‌روز کنند و ما از طریق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیگیر اجرای تعهدات آنها هستیم. رحمانی همچنین از ابلاغ دستورات لازم به خودروسازان در خصوص عدم افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده معوق خبر داد و خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم برای جلوگیری از دلال‌بازی، خودرو را به دست مصرف‌کننده واقعی برسانیم که همین امر تأثیر مثبتی در کنترل قیمت خودرو خواهد داشت.

نظر شما