شناسهٔ خبر: 34989344 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عطوان هدف از تجاوزات اسرائیل را تحریک آمریکا خواند

تهران -ایرنا - عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه در مطلبی درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان نوشت که تجاوزات اسرائیل برای تحریک آمریکا برای ورود به جنگ نظامی علیه ایران و نیروهای مقاومت در منطقه است اما آنها با درک حربه اسرائیل و توانایی برای پاسخگویی به تجاوزات این رژیم سیاست خویشتنداری در پیش گرفته اند.

صاحب‌خبر -

وی در تحلیلی که روز سه شنبه در روزنامه رای الیوم منتشر شد، افزود،  حمله انتقامجویانه ای که سید حسن نصرالله در پاسخ به تجاوزات اخیر اسرائیل به ضاحیه جنونی تهدید به آن کرد، صورت خواهد گرفت اما پرسشی که در محافل منطقه ای مطرح است این است که این حمله کی و کجا رخ خواهد داد و حجم و تأثیر و تبعات آن چقدر است؟

عطوان افزود: بدون شک انتظار اعدام از خود آن، درد بیشتری دارد و این حالت، وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی است که اکنون در وحشت و ترس از حمله انتقامجویانه نزدیک حزب الله بسر می برد و به همین  دلیل نیز  در حالت آماده باش بی سابقه قرار گرفته و نیروها و جنگنده ها و گنبد آهنین خود را در حداکثر آماده باش قرار داده است.

تجاوز به حریم هوایی لبنان از سوی اسرائیل اقدامی جدید نیست و در طول سال های گذشته این رژیم از آسمان لبنان برای حمله به عمق سوریه و کاروان های سلاح حزب الله استفاده کرده اما مساله جدیدی که خشم سید حسن نصرالله را برانگیخته حمله پهپادی اسرائیل به ضاحیه جنوبی برای ترور دو شخصیت برجسته از حزب الله است که هنوز هویت آنها مشخص نشده و در چارچوب ترورهای این رژیم است که هیچ کس را مستثنی نمی کند.

این تحلیلگر در ادامه نوشت که طبق ادعای رسانه ای اسرائیل، پهپاد اولی جاسوسی و برای تعقیب این شخص و تحرکات وی در خیابان معوض در مرکز ضاحیه بوده که در این منطقه مقر محرمانه میزبانی از مهمانان ویژه حزب الله قرار دارد و گفته می شود که شخصیتی که هدف این حمله قرار گرفته نقش حلقه ارتباطی میان حزب الله با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران دارد. پهپاد دومی نیز انتحاری بوده که پس از ساقط شدن پهپاد اولی از سوی اسرائیل منفجر شد و جزئیات این عملیات ترور ناموفق  بزودی افشا خواهد شد.

این تجاوز از قواعد درگیری ها در لبنان که در طول ۱۳ سال گذشته همیشه بخصوص پس از سال ۲۰۰۶ برقرار بوده و حمله به مقرهای نظامی ایران در سه کشور عراق، سوریه و لبنان در طول ۲۴ ساعت با هدف تحریک ایران برای پاسخ و وارد کردن آن به یک جنگ با آمریکا است اما ایرانی ها خویشتنداری کرده و از افتادن به دام اسرائیل دوری می کنند.

اقدام جنگنده های اسرائیلی به بمباران پایگاه های جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین فرماندهی کل در منطقه البقاع تجاوز دوم به حاکمیت لبنان و واکنش مقامهای رژیم صهیونیستی به سخنان نصرالله و تهدید وی به انتقام گیری و دوم تلاش برای چالش افکنی و انتقام گیری از حمله موشکی شنبه شب از نوار غزه به سیدروت در سرزمین های اشغالی بود.

عطوان معتقد است که سید حسن نصرالله موعد حمله انتقامجویانه را مشخص نکرده و تنها گفته که ممکن است طی چند روز آینده صورت گیرد؛ این امر طبیعی است که فرماندهان نظامی حزب الله آن را برنامه ریزی کرده و موعد و عاملان آن را تعیین کرده اند و اهدافی که مورد حمله قرار خواهند گرفت بسیار برای اسرائیل و نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل دردناک خواهد بود و چه بسا پایانی برای عمر سیاسی نتانیاهو باشد که در تلاش برای معرفی خود به عنوان رهبری قوی در پاسخ به اتهام هایی است که درباره عدم توانایی او برای ورود به مبارزات میدانی زده می شود.

وی نوشت: پرسشی که در محافل سیاسی و نظامی منطقه بوجود آمده درباره مرحله پس از پاسخ انتقامجویانه حزب الله است اینکه آیا اسرائیل برای جلوگیری از یک جنگ گسترده و فراگیر و تحت فشارهای آمریکا به آن پاسخ نخواهد داد یا اینکه به آن پاسخ می دهد؟ که در صورت پاسخگویی اسرائیل به واکنش حزب الله، نیروهای مقاومت همه موشک های دقیق و غیردقیق خود را روانه شهر ها و فرودگاه ها و ایستگاه های برق و آب و زیر ساخت ها در سرزمین های اشغالی خواهد کرد در حالی که نصرالله و فرماندهان نظامی حزب الله برای همه احتمال ها آماده اند و تاکید کرده اند که بزودی در قدس نماز اقامه می کنند.

پس از تجاوزات اخیر اسرائیل به ضاحیه فرصتی تاریخی برای حزب الله برای پاسخگویی به اسرائیل بوجود آمده و غالب لبنانی ها نیز پشت آن ایستاده اند که در راس آنها میشل عون رئیس جمهوری لبنان است که با شجاعت و حس مسئولیت اعلام کرد که تجاوزات اسرائیل به لبنان اعلام جنگ است که به دولت لبنان و ارتش آن اجازه پاسخگویی می دهد و این موضعگیری به معنی این است که ارتش لبنان در کنار مقاومت لبنان برای دفاع از امنیت لبنان و حاکمیت و کرامت آن ایستاده است.

نظر شما