شناسهٔ خبر: 34971357 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی علل تجاوزهای اخیر رژیم صهیونیستی

تهران – ایرنا – رسانه های منطقه ای بامداد یک شنبه (دیروز دوم شهریور) از دو حمله تقریبا همزمان رژیم صهیونیستی به دو کشور لبنان و سوریه و امروز نیز از حمله این رژیم به غزه در فلسطین خبر دادند که خبر سقوط  دو فروند پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت نسبت به دو حمله دیگر با حاشیه های مختلفی همراه بود.

صاحب‌خبر -

برخی از رسانه های منطقه در همین زمان از هدف قرار گرفتن این دو پهپاد مهاجم توسط حزب الله لبنان خبر دادند، اما طولی نکشید که مقامات حزب الله این موضوع را رد و اعلام کردند که این جنبش هیچ هواپیمایی را در فضای بیروت هدف قرار نداده است.

"محمد عفیف" مسئول اطلاع رسانی حزب الله در واکنش به خبر سقوط این دو پهپاد متجاوز در حومه جنوبی بیروت (ضاحیه) تاکید کرد: حزب الله هیچ هواپیمایی را سرنگون نکرده است.

به گفته عفیف، یکی از این پهپادها بدون هیچ تلفات و خسارتی سقوط کرد، ولی دومین پهپاد بمب‌گذاری شده بود و با سقوط خود خسارت‌هایی به ساختمان رسانه‌ای حزب الله در جنوب بیروت وارد کرد.

خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه هم به نقل از یک منبع بدون ذکر هویت آن اعلام کرد، پهپادی که در جنوب بیروت رهگیری شد، یک هواپیمای جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی بود که ماموریتی برای کاشت بمب داشته و تجهیزات نظامی با خود به همراه داشت و آماده اجرایی کردن عملیات ترور بود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان  نیز شب گذشته در واکنش به اقدام تجاوزکارانه رزیم صهیونیستی با بیان این که این حادثه (حمله با پهپاد انتحاری) اولین حمله خصمانه رژیم صهیونیستی از ماه آگوست ۲۰۰۶ بود، اظهار داشت: حزب‌ الله با همه امکاناتی که در دست دارد هرگز اجازه نخواهد داد این گونه تعرض‌ها و تجاوزها تکرار شود؛ اینکه دولت (لبنان) می‌خواهد از رژیم اسرائیل به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کند، خوب است، ولی نمی‌تواند جلوی این تجاوزگری را بگیرد.
سید حسن‌ نصرالله تاکید کرد: «ما در مقاومت هرگز به تکرار این روند، هرچقد هم هزینه داشته باشد، اجازه نخواهیم داد. دیگر زمانی که هواپیماهای اسرائیل به لبنان وارد می‌ شد و به مناطق و مواضع لبنان حمله می‌ کرد و این رژیم در فلسطین در امنیت بود،  به سر آمده است».
وی افزود: حزب‌ الله از این تاریخ به بعد هرگونه هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد و سرنگون خواهد کرد.

 سید حسن نصرالله گفت که پهپادهای اسرائیلی برای جمع‌ آوری اطلاعات و شناسایی نیست، بلکه برای ترور است.
وی همچنین به حمله هوایی دو شب‌ پیش رژیم صهیونیستی به سوریه اشاره کرد و گفت که در این حمله یک منزل متعلق به حزب‌ الله در جنوب دمشق هدف قرار گرفته نه مرکز متعلق به ایران.
دبیر کل حزب‌ الله در هشداری واضح به صهیونیست ها گفت: اگر اسرئیل در سوریه برادرانمان را بکشد، در لبنان و نه در مزارع شبعا (مناطق لبنانی تحت اشغال رژیم صهیونیستی) به آن پاسخ خواهیم داد.
همزمان با تجاوز و سقوط دو پهپاد متعلق به رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت بامداد یک شنبه، شنیده شدن صدای انفجارهایی در دمشق گزارش شد که منبع آن هجوم بمب افکن ها و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به فرودگاه «المزه» در نزدیکی دمشق معرفی شد؛ ارتش سوریه با تایید خبر تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به مناطقی در حومه پایتخت این کشور، اعلام کرد بلافاصله پدافند هوایی ارتش، راکت های شلیک شده از سوی بمب افکن های صهیونیست را پیش از آن که به هدف برخورد کند، منهدم کرد.

رسانه های فلسطینی نیز بامداد امروز از حمله رژیم صهیونیستی به یک پایگاه گروه های مقاومت در شمال نوار غزه خبر داد، اقدامی که در راستای دو اقدامی تجاوزگرانه جنوب بیروت و اطراف پایتخت سوریه از سوی رژیم صهیونیستی ارزیابی می شود.

تحلیلگران مسایل منطقه معتقدند که همزمانی تجاوز پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت و حمله راکتی بمب افکن های این رژیم به پایگاه المزه دمشق و سپس حمله به یک پایگاه گروه های مقاومت در شمال غزه با چند منظور به بیروت انجام شده است:

نخست آنکه این تجاوزهای تقریبا همزمان رژیم صهیونیستی به خاک لبنان و سوریه و پس از آن غزه، نشان می دهد که این رژیم از شکست گروه های تروریستی مورد حمایت خود در استان ادلب و حماه در شمال غرب سوریه عصبانی است و به دنبال تاخیر و تاثیر در این مساله می باشد، چرا که شکست تروریست های تکفیری مورد حمایت جبهه غربی – عربی – صهیونیستی در ایستگاه آخر خود یعنی استان ادلب شکست جبهه یاد شده محسوب می شود.

دوم آنکه، همانگونه که میشل عون رییس جمهوری لبنان در خصوص تجاوز آشکار پهپادهای رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت اعلام کرد، این تجاوز نیات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را برای برهم زدن ثبات منطقه بر ملا کرد.

رییس جمهوری لبنان که اظهاراتش روز یکشنبه در خبرگزاری رسمی لبنان منتشر شد با محکوم کردن نقض حاکمیت لبنان از سوی پهپادهای رژیم صهیونیستی افزود: این اقدام نقض آشکار قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است و نشان می دهد که رژیم تل آویو با نیات تجاوزکارانه خود به دنبال تهدید امنیت و صلح در منطقه است.

سوم آنکه، این اقدام رژیم صهیونیستی برای تاثیر گذاشتن بر نشست سران گروه ۷ که برای بررسی چند مساله بین المللی به ویژه موضوع ایران گردهم آمده صورت گرفته است.

به اعتقاد کارشناسان، حضور دوباره محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در فرانسه که هم اکنون محل اجلاس سران گروه ۷ می باشد، و مذاکره مجدد وی با رییس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه در مدت کمتر از سه روز نشان از اهمیت مساله ایران برای سران حاضر در این نشست دارد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز در آن حضور دارد.

رژیم صهیونیستی می کوشد تا موضوع ایران در این نشست کم رنگ شود از این رو با حملات به کشورها و نیروهای مقاومت اسلامی ایران در منطقه به دنبال به حاشیه کشاندن موضوع ایران در نشست گروه ۷ در پاریس است.

برای روشن شدن تحلیل های بالا باید منتظر بود و مشاهده کرد که در روزهای آینده چه اتفاقاتی در حوزه منطقه رخ خواهد داد.

نظر شما