شناسهٔ خبر: 34964578 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادامه تنش ها در شهر مرزی اردن

 تهران – ایرنا- اهالی شهر مرزی الرمثا دیشب (یکشنبه) نیز به اعتراضات خود علیه محدودیت های جدید گمرکی دولت امان به صورت مسالمت آمیز ادامه دادند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبر گزاری "عمون" اردن، ده ها اردنی با تجمع در میدان اصلی شهر خواستار آزادی دستگیرشدگان شب گذشته شدند.

نیروهای امنیتی ۱۶ نفر را  در اعتراضات جمعه و شنبه اهالی الرمثا دستگیر کرده اند.

در همین راستا  یک منبع امنیتی اعلام کرد که هیچ گونه اقدام خشونت آمیزی از سوی مردم ثبت نشده است.

دولت اردن تلاش می کند با نمایندگانی از البحاره به توافق برسند.

البحاره به افرادی در این شهر گفته می شود که از راه جا به جایی مسافران میان اردن و سوریه و حمل محموله هایی که اجازه ورود به کشور دارند، ارتزاق می کنند.

حوادث شهر مرزی الرمثا واقع در شمال اردن با وجود نشست های پی در پی وزرا با نمایندگان این شهر همچنان ادامه دارد با وجود آن که خبرگزاری عمون اردن بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات شب گذشته تاکید کرده اما برخی رسانه ها اعلام  کردند که اعتراضات دیشب خشونت آمیز تر از شب های قبل بود و ۴ خودروی پلیس هم تخریب شد اما این اعتراضات خسارات جانی به دنبال نداشته است.

اعتراضات اهالی اردن در پی محدودیت های جدید گمرکی دولت در گذرگاه  جابر- نصیب میان سوریه و اردن صورت گرفته است. شهروندان  الرمثا این اقدام دولت را ضرری بزرگ به منبع درآمد البحاره می دانند.

 در همین راستا منابع دولتی به روزنامه فرامنطقهای "رأی الیوم" گفتند که هدف دولت تنها گذرگاه  جابر – النصیب نبوده و تمام گذرگاه های مرزی مشمول این قانون می شوند.

 دولت اردن تلاش می کند با اتخاذ چنین تدابیری با قاچاق دخانیات، مواد مخدر و اسلحه مقابله و ۱۳۰ میلیون دینار کاهش مالیات را در ۷ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ جبران کند اما به نظر می رسد برنامه ای برای جبران ضرر اهالی این منطقه ندارد. در  مورد تجارت دخانیات به  نظر می رسد که دولت میان تجار و  کارخانه های بزرگ تولید سیگار و قاچاقچیان بزرگ گیر کرده است. کارخانه ها از قاچاق سیگار ناراضی هستند و مردم بر این بارو هستند که قاچاقچیان بزرگ تنها گروهی هستند که مورد حمایت قرار می گیرند.

 دولت اردن همچنان با بحران قاچاق سیگار دست و پنجه نرم می  کند و به تازگی اعلام کرده است که حمل بیش از یک جعبه سیگار از گذرگاه های مرزی قاچاق محسوب می شود. 

نظر شما