شناسهٔ خبر: 34962811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

در«میدان انقلاب» سیما انجام شد

مناظره ترکان و جبرائیلی درباره دولت

گروه سیاسی/ «میدان انقلاب» شامگاه شنبه به مناسبت هفته دولت میزبان اکبر ترکان و یاسر جبرائیلی بود. برنامه‌ای که بنا داشت راهکارها و فرصت‌های دولت در دو سال باقیمانده را به گفت‌وگو بگذارد، اما به محلی برای مناظره مشاور سابق رئیس‌جمهوری با یکی از منتقدان جدی دولت تبدیل شد که همزمان با انتقاد از دولت حسن روحانی، به دفاع از اقدامات دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش «ایران»، ترکان در این گفت‌وگو ریشه اصلی مشکلات موجود کشور را فشارهای ناشی از تحریم ایالات متحده علیه ایران دانست و با بیان اینکه اشکالاتی که از دهه‌ها قبل در اقتصاد کشور وجود داشته از جمله توزیع نابجای درآمد نفتی به عنوان عوامل تکمیل کننده اثر تحریم‌ها عمل کرده‌اند، گفت: «این اشکالات با آن تحریم‌های بین‌المللی جمع شده است و شرایطی درست کرده که زندگی را بر مردم سخت کرده است.»
در مقابل جبرائیلی با فهرست کردن مشکلاتی همچون افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها، افزایش حجم نقدینگی و نرخ تورم به نقد دیدگاه دولت نسبت به پروژه مسکن مهر پرداخت و گفت:  «شش سال گذشته است و این دولت با شعار مسکن مهر مزخرف است، هیچ آجری روی آجر دیگر نگذاشت.» او سپس در پاسخ به این موضع ترکان که دلیل مخالفت آخوندی با مسکن مهر را خانه‌سازی بدون شهرسازی و در وسط بیابان بدون امکانات اولیه زندگی اعلام کرد، گفت: «خیلی ممنون دولت قبل هستم که با ساخت مسکن مهر، ما را خانه‌دار کرد. اکنون بنده خانه خود را در پردیس فاز 8 تحویل می‌گیرم.» سخنی که این گونه از سوی ترکان پاسخ گرفت: «اگر امروز خانه‌تان را تحویل می‌گیرید، به این دلیل است که دولت آقای روحانی شش سال است روی آن کار می‌کند تا تمام کند... مسکن مهر دارای نواقصی است و بر همین اساس، آن حرف آقای آخوندی درست است. ایشان آن نواقص را برطرف و آن را تکمیل کرد.» ترکان با یادآوری اینکه دولت احمدی‌نژاد 25 درصد و دولت روحانی 75 درصد مسکن مهر را تحویل دادند، افزود: «شما یک خانه در آن‌جا دارید اما من تمام ایران را بازدید کردم و می‌گویم که مسکن مهر فاقد زیرساخت‌های شهرسازی، آب، برق، گاز و شبکه است. اکنون کاری که در دولت آقای روحانی شده است، تکمیل کردن نمونه خوب مسکن مهر است.»  در مقابل جبرائیلی که معتقد بود ارزیابی اقتصاد به عنوان تابعی از روابط بین‌المللی اشتباه است، مدعی شد وضعیت اخیر نتیجه بی‌اعتنایی به ظرفیت‌های داخلی و امید به ظرفیت‌های خارجی است. اما این ادعای او در تقبیح سرمایه‌گذاری خارجی که گفت «توتال آمد و اطلاعات پارس جنوبی را گرفت و رفت»، با واکنش ترکان مواجه شد.  ترکان در واکنش به او توضیح داد: «شاید لازم باشد که برای فهم صحبت‌های آقای زنگنه بیشتر مطالعه کنید... شما فکر می‌کنید که چند حمله کردید و بر همین اساس دولت را ناک‌اوت کردید. در حالی که اگر می‌خواهید راجع به خودرو صحبت کنید، باید پرونده خودرو را باز کنید، اگر می‌خواهید مسکن مهر را باز کنید، باید پرونده‌اش را باز کنید، اگر می‌خواهید راجع به مالیات بر خانه‌های خالی صحبت کنید، باید بحث مالیات را باز کنیم. نمی‌توان یکسری تیترها را گفت و از آن به عنوان هتاکی استفاده نمود. پارس‌جنوبی در زمان آقای ‌هاشمی رفسنجانی آغاز شد. وقتی مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی این پروژه را در فاز یک آغاز کرد، فاز دو و سه به دوره آقای خاتمی رسید... توتال در ابتدای قرارداد خود، منعقد کرد که یک لرزه‌نگاری سه‌بعدی از میدان گازی پارس‌جنوبی داشته باشد. وقتی که این لرزه‌نگاری انجام شد، پی بردیم که ابعاد این میدان 10 برابر تصور اولیه ما است. بنابراین اطلاعات میدان را ما به توتال ندادیم بلکه آنان به ما دادند. براساس این ابعاد میدان، طراحی جدیدی انجام دادیم و آن‌جا را به 28 فاز تقسیم کردیم. هر فاز یک میلیارد فوت‌مکعب شد.» ترکان سپس درباره اینکه دولت در دو سال باقیمانده چه باید بکند، گفت: «اقتصاد مقاومتی در زمانی که ما تحت حملات ناجوانمردانه امریکا و همراهانش هستیم، تنها انتخاب ما است و با انتخاب آن می‌توانیم آسیب‌های اقتصادی‌مان را به حداقل برسانیم.»‌‌‌

نظر شما