شناسهٔ خبر: 34961202 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

معرفی اعضای هیئت رده‌بندی سنی آثار سینمایی + متن دستورالعمل نظام درجه‌بندی سنی

رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، اعضای هیئت رده‌بندی سنی آثار سینمایی را معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، هم‌زمان با برگزاری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان، طی احکامی از سوی رئیس سازمان سینمایی، اعضای هیئت رده‌بندی سنی آثار سینمایی معرفی شدند.

حسین انتظامی اسامی این هیئت مرکب از ۳۰ شخصیت آشنا با فیلم و سینما در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، تربیتی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه را به شرح زیر معرفی کرد.

مرضیه ابراهیمی، حمیدرضا ابک، اسدالله اعلایی، محمود امانی تهرانی، عماد افروغ، رضا امیرخانی، مرضیه برومند، رضا پورحسین، سمیه توحیدلو، مهدی تهرانی، مریم جلالی دهکردی، علی زرافشان، مهری زعفرانی، محمد سلگی، روح‌الله عالمی ، افشین علا، مهرزاد دانش، مصطفی رحماندوست، فریدون عموزاده خلیلی، سید علی کاشفی خوانساری، محسن کاشانی وحید، عباس کاظمی، الهه کسمایی، میترا لبافی، جواد محقق، سید محمدتقی معراجی، سید محمدحسین نواب، مهدی نوید ادهم، وحید نیکخواه آزاد و محمدرضا وصفی.

لازم به ذکر است، دهم اردیبهشت‌ماه امسال بود که پس از چند ماه گمانه‌زنی، «دستورالعمل نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی» توسط سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری ابلاغ شد. این آیین‌نامه در یک مقدمه، ۱۶ ماده و ۹ تبصره تدوین و بر مبنای آن رده‌بندی سنی برای فیلم‌های سینمایی در چهار دسته طبقه‌بندی شد:

گروه ۹+: این فیلم دارای الفاظ یا صحنه‌های نامناسب برای کودکان است و تماشای آن برای کودکان زیر ۹ سال توصیه نمی‌شود.

گروه ۱۲+: این فیلم دارای صحنه‌های نسبتاً خشونت‌آمیز یا دلهره‌آور یا استعمال دخانیات و یا الفاظ نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.

گروه ۱۵+: این فیلم دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز، ترسناک یا استعمال مواد مخدر یا روابط خلاف عرف جامعه و یا زبان تند و نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه نمی‌شود.

گروه ۱۸+: این فیلم دارای صحنه‌های افراطی از خشونت یا صحنه‌های استعمال مواد مخدر یا صحنه‌هایی تداعی‌کننده روابط زناشویی و یا الفاظ و حرکات نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

متن «دستورالعمل نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی» را از اینـجا بخوانید.

چند روز بعد هم رئیس سازمان سینمایی از تشکیل یک شورای تخصصی با تخصص‌های مکمل برای درجه‌بندی سنی فیلم‌ها امسال خبر داد.

رعایت این آیین‌نامه برای تمامی سینماها، تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها لازم‌الاجرا عنوان‌شده و دفاتر پخش فیلم، سالن‌های نمایش فیلم، سامانه‌های برخط نمایش فیلم و سامانه‌های پیش‌فروش و فروش اینترنتی بلیت سینما مکلف به اطلاع‌رسانی درجه‌بندی سنی مندرج در پروانه نمایش فیلم‌ها در تمامی مواد تبلیغی، فضای فیزیکی و مجازی مرتبط با نمایش فیلم می‌باشند.

انتهای پیام/4072/4104/پ

نظر شما