شناسهٔ خبر: 34947179 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ذو علم:

به دنبال حل مشکل تامین کاغذ هستیم/ زبان آموزشی ما، زبان فارسی است و نه زبان بومی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بر اساس قانون اساسی، زبان آموزشی ما، زبان فارسی است و نه زبان بومی چراکه ممکن است بچه‌های مناطق دو زبانه در فهم زبان فارسی مشکل داشته باشند و در آینده در مواردی مثل کنکور با مشکل مواجه شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت، گفت: بنا نداریم از وزرا در کتب درسی تعریف و تمجیدی کنیم؛ برجام یک قرارداد است و قرار نیست هر قراردادی به کتب درسی وارد شود و تاکنون درباره این مسأله هیچ بحثی صورت نگرفته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره تأمین مشکل کاغذ بیان کرد: به دنبال این هستیم که این مشکل حل شود، ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است؛ با سازمان‌های مختلف مکاتبه شده و در تلاشیم که این مشکل حل شود؛ در زمینه تولید داخلی کاغذ پیگیری شده و در صدد هستیم که مشکلی در تأمین کتب سال ۹۹ به وجود نیاید، ولی تاکنون ۴ ماه از زمان بندی عقب هستیم.

وی افزود: هنوز مصوبه تامین ارز به دست ما نرسیده است و تولید کننده داخلی فقط توانسته است ۳ هزار تن کاغذ به ما بدهد در صورتی که نیاز ما ۴۵ هزار تن است و در زمینه مقوا برای جلد نیز در داخل اصلا توان تولید نداریم.

ذوعلم ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حجیم‌ترین کار در زمینه تولید کتب درسی را انجام می‌دهد و ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم و در سایر کشور‌ها با این حجم از دانش‌آموز، تولید کتاب متمرکز نیست و اینکه تولید این کتاب‌ها فقط توسط یک سازمان انجام می‌شود، عملیات بسیار سنگینی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: به صورت متوسط روزی ۵ کتاب باید در سازمان پژوهش تأیید شود و روزی ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی باید چاپ شود تا بتواند ۱۴۰ میلیون کتاب را به دانش‌آموزان برای اول مهر برساند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در یک حرکت رو به جلو باید برنامه درسی ما کارآمدتر و مفیدتر باشد و متناسب با نیاز‌های دانش‌آموزان باشد که این مسأله شامل همه کتاب‌ها و نه فقط کتاب‌های دینی است؛ خوشبختانه با باز آرایی که صورت گرفته، این امر تا حدودی محقق شده است.
 
وی درباره طرح بوم و آموزش زبان هر منطقه به دانش‌آموزان گفت: بر اساس قانون اساسی، زبان آموزشی ما، زبان فارسی است و نه زبان بومی چراکه ممکن است بچه‌های مناطق دو زبانه در فهم زبان فارسی مشکل داشته باشند و در آینده در مواردی مثل کنکور با مشکل مواجه شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: در طرح بوم، در مناطق دوزبانه کشور مصوب شده که دانش‌آموزان با ادبیات منطقه و فرهنگ و تاریخ منطقه خود بیشتر آشنا شوند و در صدد هستیم پاسخ به همه نیاز‌های مغفول بچه‌ها و نه فقط زبان را بدهیم؛ مدیران مدارس با توجه به اقتضائات و شرایط خودشان تصمیم‌گیری خواهند کرد که آیا زبان مخصوص آن منطقه به دانش‌آموزان آموزش داده شود و آن‌ها خودشان به صلاحدید خودشان تصمیمی‌گیری خواهند کرد.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: ارتقای تربیتی در جهان مهم‌ترین نیاز امروز است و هر قدر بتوانیم از توانمندی دیگران استفاده کنیم و به دیگران کمک کنیم، مفید خواهد بود.

وی افزود: خیرین کتب درسی نداریم، ولی باید در نظر بگیریم و بیشتر باید خیرین کمک محتوایی را باید دنبال کنیم و در عرصه ارتقای کیفیت و محتوا نیز باید وارد شویم و حتی برخی خودشان در کلاس‌هایی حضور پیدا کنند و به صورت رایگان به دانش‌آموزان در جهت تحقق اهداف تعامل کمک کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه در سیستان و بلوچستان برای تأمین کتب درسی امسال دانش‌آموزان صرف خواهد شد و کمترین اقدام برای این مناطق است.

وی ادامه داد: بودجه سازمان پژوهش سال گذشته کمتر از ۴۰ درصد نسبت به بودجه مصوب تأمین شده است و توان اینکه کتاب رایگان برای تمام مناطق محروم را تأمین کنیم، نداریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سطح شورای آموزش و پروش استا‌ن‌ها و خیرین محلی و منطقه‌ای باید اقدامی صورت گیرد که نیاز به کتب درسی محرومان تأمین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره کاهش ساعات آموزشی بیان کرد: گلایه و نقد سازمان پژوهش در این زمینه در مرحله اجراست و قرار است ۲۵ ساعت برای یادگیری دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: باید ۲۵ ساعت ۴۵ دقیقه‌ای باشد و اگر دقیقه‌ای از آن کم شود نمی‌توان از آن صرف نظر کرد، زیرا اگر چنین چیزی به وجود بیاید زمینه برای افت دانش‌آموزان فراهم می‌شود، اما اگر قرار شد یک بازنگری داشته باشیم باید حتماً به زمان و عنوانین توجه داشته باشیم و به طور کل باید یک برنامه‌ریزی کلی برای اجرای برنامه ملی برنامه درسی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: اکنون به این جمع بندی نرسیدیم، اما انچه که مهم هست، این بوده که ما به اهداف آموزشی‌مان برسیم و اگر این اهداف می‌گوید باید به عناوین اضافه یا از آن کاسته شود، ما به آن عمل می‌کنیم.

وی گفت: باید مصرف کاغذ را در تولیدات کتب خود کاهش دهیم و باید طی ۵ سال آینده مصرف کتب درسی را به ۵۰ درصد کاهش دهیم به شرط اینکه به جایگزین مناسب‌تری برسیم که مخالف با مسائل آموزشی نباشد.

نظر شما