شناسهٔ خبر: 34878406 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پارلمان وابسته به دولت فراری یمن خواستار تجدید نظر در روابط با ائتلاف سعودی شد

تهران- ایرنا- مجلس نمایندگان وابسته به دولت "عبدربه منصورهادی" رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، چهارشنبه شب خواستار تجدید نظر در روابط با ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، هیأت رئیسه مجلس نمایندگان دولت هادی در بیانیه ای اعلام کرد: نسبت به عواقب انحراف ائتلاف امارات و عربستان از اهداف خود هشدار می دهیم.
این هیأت در ادامه اعلام کرد: اقدامات شبه نظامیان شورای انتقالی و مورد حمایت امارات، یمن را بار دیگر به حمامی از خون تبدیل خواهد کرد.
ساعاتی پیش نیز "صالح الجبوانی" وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن اعلام کرد؛ امارات مسؤول تمامی اقدامات خشونت بار در عدن و جنوب این کشور است.
الجبوانی خواستار خروج امارات از ائتلاف سعودی علیه یمن شد و تأکید کرد که از ابوظبی به نهادها و دادگاه های بین المللی شکایت خواهد کرد.
به دنبال اظهارات مقام های دولت هادی که از حمایت عربستان برخوردارند، "سعود حمد الشامسی" معاون نماینده دائم امارات در سازمان ملل متحد سخنان مسؤولان دولت فراری یمن را رد و بر موضع خود به عنوان شریک ائتلاف سعودی در جنگ یمن تأکید کرد.
وزارت کشور دولت مستعفی یمن ۲۷ مردادماه نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که فعالیت وزارتخانه های این دولت در پی تصرف عدن توسط جدایی طلبان جنوب (مورد حمایت امارات) تا اطلاع ثانوی در این شهر متوقف شده است. 
نیروهای موسوم به "کمربند امنیتی" شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب در روزهای گذشته بسیاری از پادگان ها و ساختمان های دولتی در عدن را به کنترل خود در آورده اند.
پیشتر ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان از عقب نشینی نیروهای جدایی طلب شورای انتقالی از عدن خبر داده بود؛ اما سخنگوی این شورا بلافاصله این خبر را تکذیب و بر حضور استقلال طلبان جنوب در این شهر تأکید کرد.

ماجرای درگیری ها در عدن از زمانی آغاز شد که "هانی بن بریک" نایب رئیس شورای انتقالی جنوب یمن از نیروهای تحت امرش خواست تا به کاخ ریاست جمهوری معاشیق عدن که در کنترل نیروهای منصور هادی بود، حمله کرده و کنترل آن را به دست گیرند.

شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری "عیدروس الزبیدی" استاندار پیشین عدن توسط منصور هادی تشکیل شد.

عربستان و امارات که از کشورهای فعال در ائتلاف عربی بودند و از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۹۴) با ایجاد یک ائتلاف مبهم به بهانه بازگرداندن منصور هادی، یمن را هدف حملات خود قرار داده اند، اکنون پس از گذشت بیش از چهار سال نه تنها هیچ دستاوردی کسب نکرده و به اهداف خود نرسیده اند، بلکه به جان هم افتاده و به عقیده کارشناسان، دیگر چیزی از این ائتلاف باقی نمانده است.

برچسب‌ها:

نظر شما