شناسهٔ خبر: 34875401 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

مصاحبه آفرينش با دکتر فرشته آرين‌فر متخصص قلب و عروق؛

شيوه زندگي سالم ، خطر ابتلاء به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كاهش مي دهد

صاحب‌خبر -

مدتي است شهروندان جامعه ما به دلايل مختلف بيش از هر زمان ديگري درگير بيماري‌هاي قلبي-عروقي هستند و در برخي موارد به علت ناآگاهي و عدم آشنايي با علائم اين بيماري كه به راحتي قابل پيشگيري و درمان است، جان خود را از دست مي‌دهند.

البته در اين ميان نبايد فشارهاي ناگهاني و تحمل استرس‌هاي بلندمدت را ناديده گرفت؛ اما درعين حال بايد توجه داشت كه انجام تست‌ها و آزمايش‌هاي دوره‌اي مي‌تواند تا حدود زيادي بيماري و عوارضي چون سكته قلبي را كاهش بدهد و يا حتي از بروز آن‌ها جلوگيري كند.

در همين رابطه و به دليل شيوع و اهميت اين بيماري، گفت‌وگويي داشته‌ايم با دكتر آرين‌فر، كه در پي مي‌آيد.

دکتر فرشته آرين‌فر متخصص قلب و عروق متولد 1360 در تهران، در سال 1378 موفق به قبولي در دانشگاه تهران در رشته پزشک عمومي شد. وي در سال 1387 با رتبه عالي جهت ادامه تحصيل در دوره تخصص قلب و عروق در دانشگاه تهران پذيرفته شد.

دکتر آرين‌فر که از روي علاقه رشته قلب و عروق را انتخاب کرده‌، رسيدگي به حال بيمار، گوش دادن و وقت گذاشتن براي بيمار را سرلوحه کار خود قرار داده‌ است.

خانم دكتر به‌عنوان اولين سوال بفرماييد بيشتربيماراني كه به شما مراجعه مي‌كنند از چه مشكلات قلبي رنج مي‌برند؟

اولين علت مرگ‌ومير در زنان و مردان بيماري‌هاي قلبي و عروقي است كه در افراد بالاي 40 سال شيوع بالاتري دارد ولي در هر سني مي‌توانيم شاهد اين بيماري باشيم و متاسفانه در سال‌هاي اخير ميزان بروز سكته‌هاي قلبي در افراد جوان رو به فزوني گذاشته است يكي از مهم‌ترين علائم گرفتگي عروق كرونر ، احساس ناراحتي در قفسه سينه است كه مي‌تواند به شكل فشار در قفسه سينه يا تير كشيدن بازو و دست چپ و بعضي موقع درد گردن و فك باشد . همچنين احساس ضعف و خستگي‌پذيري زودرس، تنگي نفس ، سرگيجه ، تپش قلب، و تعريق از ديگر علايم گرفتگي عروق كرونر مي تواند باشد.

چه عواملي سبب ايجاد بيماري هاي قلبي عروقي مي شوند؟

دكتر آرين‌فردر پاسخ به اين سوال گفت: فاكتورهاي خطرناكي كه باعث ايجاد و پيشرفت بيمارهاي قلبي عروقي مي‌شوند

شامل : فشارخون بالا،‌ سيگار كشيدن ، افزايش چربي خون، ديابت، بي‌تحركي و عدم فعاليت، چاقي و استرس و سابقه خانوادگي بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌باشد. يك شيوه زندگي سالم شامل داشتن فعاليت ورزشي منظم و مديريت استرس مي‌تواند خطر ابتلاء به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را به‌طور بارزي كاهش دهد .

هنگام سکته بهتر است چه كارهايي انجام دهيم؟

دكتر آرين‌فر تاكيد كرد هرگاه با فردي كه دچارحمله قلبي شده روبه‌رو مي‌شويم ابتدا بايد مصدوم را از انجام فعاليت باز داريم و به او كمك كنيم كه بنشيند و پاها را آويزان كند تا بار كاري قلب كاهش يابد سپس پوشش‌هاي تنگ دور گردن ، سينه و كمر را باز كنيم قرص زيرباني نيترو گليسرين را زير زبان بيمار بگذاريم ولي چيزي به بيمار نخورانيم و بلافاصله با مراكز امدادي اورژانسي تماس بگيريم.

وي افزود افراد بالاي 40 سال و كساني كه عوامل خطرزا مانند ديابت و فشار خون و چربي خون و يا سابقه فاميلي بيماري‌هاي قلبي و عروقي دارند مي‌بايست غربالگري مربوط به بيماري قلبي و عروقي را انجام دهند.

براي پيشگيري از سکته بايد چه آزمايش‌هايي انجام دهيم؟

تست‎هايي كه براي تشخيص بيماري‎هاي قلبي و عروقي استفاده مي‎شوند بستگي به بيماري دارد . كه پزشك معالج آن‌را تشخيص مي‌دهد، البته پزشك بدون توجه به نوع بيماري قلبي ، فرد را معاينه مي‎كند و سئولاتي درباره سابقه پزشكي او و خانواده‌اش مي‎پرسد سپس برايش دستور تست تشخيص مي‌دهد.

اين پزشك متخصص قلب بيان كرد نوار قلب، اكوكارديوگرافي، تست ورزش، سي‌تي انژيوگرافي، اسكن هسته‌اي و ... از جمله روش‌هاي تشخيص بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌باشند.

نظر شما