شناسهٔ خبر: 34868687 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

 طي اطلاعيه‌اي؛

اعلام زمان مصاحبه دانشگاه‌هاي شاهد، ارتش، بقيه‌الله، علوم زيستي و توانبخشي

اسامي پذيرفته شدگان و زمان مصاحبه مرحله دوم دانشگاه‌هاي شاهد، علوم پزشکي ارتش و بقيه‌الله (عج) و علوم بهزيستي و توانبخشي منتشر شد.

به گزارش دانشجو، اسامي واجدين شرايط مرحله دوم دانشگاه‌هاي شاهد، علوم پزشکي ارتش و بقيه‌الله (عج) و علوم بهزيستي و توانبخشي براي رشته‌هاي مورد پذيرش اين دانشگاه‌ها درآزمون کارشناسي ارشد سال 98 منتشر شد.

اسامي اعلام شده چند برابر ظرفيت بوده و صرفاً بر اساس اولويت نمره و انتخاب محل داوطلب است لذا هيچ گونه حقي اعم از قبولي يا مجاز بودن براي داوطلب وجود ندارد.

مصاحبه با دانشگاه شاهد در رشته‌هاي مورد پذيرش، ساعت 8:30 صبح فردا پنج شنبه 31 مرداد 98 و دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در رشته مددکاري اجتماعي، ساعت 8:30 صبح روز يکشنبه 3 شهريور ماه انجام خواهد شد.

رشته روانشناسي باليني دانشگاه علوم پزشكي ارتش فاقد داوطلب داراي شرايط و حد نصاب است؛ بنابراين مصاحبه براي اين رشته برگزار نخواهد شد.همچنين مصاحبه دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله به دليل اينکه پذيرش اين دانشگاه صرفاً از ميان نيرو‌هاي مسلح انجام مي‌شود، به صورت حضوري نخواهد بود.

مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد اسلامي در اطلاعيه اي؛

افزايش رشته محل‌هاي کارشناسي پيوسته سوابق تحصيلي

اطلاعيه مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد اسلامي درخصوص افزايش رشته محل‌هاي کارشناسي پيوسته سوابق تحصيلي براي نيمسال اول سال تحصيلي 99-98 منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد اسلامي؛ متقاضيان تحصيل در دوره کارشناسي پيوسته (پذيرش براساس سوابق تحصيلي) دانشگاه آزاد اسلامي مي‌توانند در صورت تمايل اين رشته محل‌ها را در انتخاب‌هاي خود اضافه کنند.

همچنين داوطلباني که قبلا به انتخاب رشته اقدام کرده اند، مي‌توانند در صورت تمايل با مراجعه به سامانه ثبت نام به ويرايش رشته محل‌هاي انتخابي اقدام کنند.

ثبت نام کارشناسي پيوسته (پذيرش براساس سوابق تحصيلي) براي نيمسال اول 99-98 دانشگاه آزاد اسلامي تا چهارشنبه 6 شهريور ادامه دارد.

طرح افزايش ظرفيت پزشکي هفته آينده به صحن علني مجلس مي‎رود

نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي از مطرح شدن فوريت طرح دو برابر شدن ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشکي در هفته آينده خبر داد.

دکتر محمد حسين فرهنگي در گفتگو با مهر افزود:فوريت طرح 2 برابر شدن افزايش ظرفيت پذيرش پزشکي در کنکور 98 يکشنبه آينده در جلسه علني مجلس مطرح مي‎شود.

وي افزود: در صورتي که فوريت اين طرح راي بياورد براي بررسي به کميسيون هاي مربوطه بهداشت و آموزش ارائه مي‌شود.

نماينده مردم تبريز ، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي درباره اين طرح گفت: دليل امضاي طرح افزايش ظرفيت پذيرش پزشکي
خالي ماندن ظرفيت ها از يک سو و نياز کشور از سوي ديگر است.

به گزارش مهر، 86 نماينده مجلس شوراي اسلامي طرحي را امضا کرده اند که ظرفيت پزشکي از سال جاري و بعد از آن به 2 برابر افزايش يابد.

در طرحي که نمايندگان مجلس آن را امضا کرده اند، آمده است: «طبق گزارش شوراي عالي انقلاب فرهنگي سرانه پزشک در ايران به 1.6 پزشک به ازاي هر 1000 نفر جمعيت برآورد شده است، اين در حالي است که اين شاخص در کشور قطر 7.8 و در کشور يونان 6.2 و در کشور يمن 5 و در کشورهاي پيشرو در حوزه سلامت مابين 3 تا 5 پزشک و اين شاخص در بسياري از کشورهاي دنيا عموما بيش از 2 است.

بدون کمترين ترديد ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشکي و رشته هاي علوم پزشکي مهمترين عامل در تعيين نرخ سرانه پزشک در دراز مدت است و مقايسه ظرفيت پذيرش دانشجوي پزشکي و علوم پزشکي در ايران با اکثر کشورهاي دنيا حاکي از پايين بودن ظرفيت پذيرش دانشجوي علوم پزشکي است.مضافا اينکه با توجه به افزايش جمعيت کشور به بيش از 2 برابر و به تبع آن افزايش تعداد داوطلبان کنکور سراسري در گروه تجربي (افزايش تعداد داوطلبان از 248 هزار و 41 داوطلب در سال 1365 به 570 هزار و 103 نفر داوطلب در سال 1397) و به ويژه افزايش نياز مردم به خدمات فارغ التحصيلان رشته هاي علوم پزشکي به ويژه در شهرهاي مناطق محروم و روستاهاي کشور، متاسفانه کاهش شانس قبولي مثلا در رشته پزشکي از 3 درصد در سال 13367 به 0.68 درصد در سال 1382 تنزل داشته است.

اين در حالي است که تعداد دانشگاه هاي علوم پزشکي در 40 سال گذشته به 10 برابر افزايش يافته است ولي پذيرش دانشجو با اين نسبت همخواني ندارد.»

در نهايت اين نمايندگان درخواست خود را در ماده واحده اي اعلام کرده اند که «سازمان سنجش آموزش کشور موظف است ظرفيت پذيرش مربوطه به رشته هاي علوم پزشکي براي سال تحصيلي 99-1398 و به بعد را به ميزان 2 برابر افزايش دهد و نسبت به انتقال دانشجويان رشته هاي علوم پزشکي واجد شرايط به داخل کشور اقدام کند.»

برچسب‌ها:

نظر شما