شناسهٔ خبر: 34861857 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نگرانی پمپئو از نزدیک‌شدن به زمان پایان تحریم تسلیحاتی ایران و محدودیت سفر سردار سلیمانی

زمان پایان تحریم تسلیحاتی ایران و محدودیت سفر مقامات تهران از جمله سردار سلیمانی در اکتبر سال ۲۰۲۰ نزدیک است؛ جامعه جهانی باید چاره جویی کند / از زمان اعلام سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران، تهران همه تلاش خود را صرف یک دیپلماسی اخاذی کرده

صاحب‌خبر -
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاهایی علیه ایران درباره به پایان رسیدن تحریم تسلیحاتی ایران و حمایت از کشتی‌های حامل سوخت ایران هشدار داد و ایران را متهم کرد که «بزرگ‌ترین تهدید جاری علیه صلح و ثبات در منطقه» است.
 
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به نزدیک شدن زمان پایان تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی و محدودیت سفر مقامات ایران از جمله قاسم سلیمانی گفت که جامعه جهانی برای جلوگیری از آنچه اشاعه ترور توسط جمهوری اسلامی ایران خواند، باید چاره جویی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی.ان.ان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت که زمان کمی برای محدود کردن ظرفیت ایران در زمینه پروراندن آن‌چه حکومت ترور می‌خواند، باقی مانده است، اما جامعه جهانی زمان زیادی برای این خواهد داشت که ببیند ایران چونه برای ایجاد کردن غوغایی دیگر آزاد است و چه کاری باید برای جلوگیری از رخ دادن آن انجام بدهد.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا با منتشر کردن شمارشی معکوس که پمپئو آن را «شمارش معکوس ترور» نامیده است، زمان باقی‌مانده تا پایان تحریم تسلیحاتی ایران و ممنوعیت سفر سرلشکر قاسم سلیمانی را نشان می‌دهد.

تحریم تسلیحاتی دربرگیرنده تمامی فروش تسلیحات و «موارد مربوط» به ایران را دربر می‌گیرد. این تحریم توسط سازمان ملل اعمال شد و قرار است پنج سال پس از امضای توافق هسته‌ای لغو شود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در جمع خبرنگاران با تکرار ادعاهایی علیه فعالیت کشتی‌های حامل سوخت ایران گفت: ما به وضوح اعلام کرده‌ایم که هر کسی به یک کشتی متعلق به ایران نزدیک شود، از آن حمایت کند یا اجازه سکو گرفتن به آن بدهد، در معرض مورد تحریم واقع شدن از سوی آمریکا قرار  می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شوند که آمریکا تا کنون با خروج از توافق هسته‌ای ایران و به دنبال آن، اعمال تحریم‌هایی یک‌جانبه بر ایران، موجب ایجاد تنش در منطقه شده است.

هشدار پمپئو نسبت به عدم حمایت از هر کشتی حامل سوخت ایران در خلیج فارس در پی کارشکنی‌های دولت آمریکا برای توقیف دوباره کشتی آدریان دریا[گریس 1] مطرح می‌شود که در اوایل ماه ژوئیه توسط نیروهای دریایی انگلیس با ادعای حمل سوخت غیرقانونی به سوریه در منطقه جبل‌الطارق توقیف شده بود.

مایه تأسف است که نفتکش ایرانی  آزاد شد

 «مایک پمپئو» روز دوشنبه در واکنش به رفع توقیف و آزادسازی نفتکش حامل نفت ایران موسوم به «گریس۱» از سوی مقامات جبل الطارق، در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به صراحت گفت: «مایه تأسف است که به یک نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل الطارق اجازه خروج از بندر داده شد!»

وی در ادامه مدعی شد که چنانچه ایران در کسب سود از این محموله نفتی موفق شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران «پول بیشتر، ثروت بیشتر و منابع بیشتری برای تداوم بخشیدن به عملیاتهای تروریستی خود در اختیار خواهد داشت».

واکنش پمپئو به آزادی نفتکش ایرانی: مایه تأسف است!/گزارش شبکه «ان.بی.سی» از تهران/اذعان آمریکا به ناتوانی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران/۹۰ کشته و ۲۰۰ مجروح در درگیری های جنوب غرب لیبی

در همین راستا، وزارت امور خارجه آمریکا موضع سرسختانه خود را در قبال هرگونه کمک از جانب دولتهای خارجی به نفتکش ایرانی گریس ۱ به اطلاع دولت یونان رساند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت که هر گونه تلاش برای کمک رسانی به این کشتی که از «گریس ۱» به «آدریان دریا ۱» تغییر نام یافته و بنابر گزارشها عازم یونان است، به مثابه «ارائه کمک مادی به یک سازمان تروریستی خارجی قید شده در فهرست آمریکا» است.

گفتنی است که شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد که نفتکش گریس۱ (آدریان دریا) در حال حرکت به سمت یونان است. وبگاه «مرین ترافیک» نیز مقصد نفتکش ایرانی گریس ۱ را بندر «کالاماتا» در جنوب یونان ذکر کرده است.

لازم به ذکر است که آزادی نفتکش ایرانی گریس ۱ در جبل الطارق پس از آن صورت گرفت که برخی مقامات محلی این منطقه از مخالفت آمریکا با آزادسازی این نفتکش خبر داده بودند و یک مقام رسمی جبل الطارق نیز گفته بود که واشنگتن خواستار توقیف و مصادره نفتکش ایرانی گریس۱ به نفع آمریکاست، هرچند درنهایت مقامات جبل الطارق درخواست‌های آمریکا را رد کرده و دستور رفع توقیف و آزادی این نفتکش را صادر کردند.

واکنش تخت روانچی به ادعاهای بی اساس پمپئو

مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل، نیز روز سه‌شنبه آمریکا را متهم کرد که با حضور نظامی خود در منطقه، بی‌ثباتی ایجاد کرده و امنیت را زدوده‌است. او گفته «دخالت این کشور تقریبا در همه منازعات دیگر منطقه نیز آشکار است».

به گفته تخت روانچی «علاوه بر خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، یکی دیگر از دلایل بی‌ثباتی خاورمیانه، سرازیر شدن بی‌رویه سلاح‌های آمریکایی به این منطقه است که آن را به یک بشکه باروت تبدیل کرده است».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، نیز خواستار بازگشت ایالات متحده به «برجام» و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شده‌است.

ایالات متحده برای بازگرداندن تهران به میز مذاکره و دستیابی به توافقی «جامع» رو به تحریم‌های گسترده‌ای آورده که مهم‌ترین آن‌‌ها «به صفر رساندن فروش نفت» ایران است.

خود پمپئو روز سه‌شنبه اعلام کرد آمریکا موفق شده «۲.۷ میلیون بشکه نفت ایران را از بازار حذف کند». مقام‌های ایرانی اما می‌گویند به فروش نفت «به هر کشوری که بخواهند» ادامه می‌دهند.

بر اساس ارزیابی خبرگزاری رویترز از منابع صنعتی و کشتی‌رانی، صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه ژوئیه روی هم رفته به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. در اردیبهشت سال پیش که آمریکا از برجام خارج شد، این رقم حدود ۲.۸ میلیون بشکه بود.

 

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما