شناسهٔ خبر: 34854932 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ولایت روح احکام دینی است/غدیر باشرافت ترین اعیاد اسلامی است

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه ولایت به مثابه روح سایر احکام است، گفت: غدیر باشرافت ترین اعیاد اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، آیت الله « مرتضی مقتدایی » در اجتماع بزرگ علویون که به مناسبت عید غدیر در مسجد جامع شهر بندرعباس برگزار شد، با تبریک عید غدیر، از غدیر به عنوان بزرگترین عید اسلامی نام برد و اظهار کرد: در جهان اسلام چندین عید از جمله فطر، قربان و مبعث وجود دارد اما در راس همه و با شرافت ترین اعیاد، عید غدیر، عید امامت و ولایت و عیدالله اکبر است.

 

وی با اشاره به اینکه خدا روز غدیر را عید نامیده است، افزود: پیامبر(ص) در این روز امیرالمومنین حضرت علی(ع) را به امر و دستتور خداوند به خلافت، امامت و جانشینی خود منصوب کردند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت که خداوند می فرماید که هیچ پیامبری را قبض روح نکرده ام مگر اینکه تمام احکام را بیان کرده است، عنوان کرد: جبرئیل به رسول الله گفت که شما تمام احکام به جز حج و خلافت بعد از خودت را بیان کرده اید.

 

وی با ذکر این نکته که رسول خدا به مسلمانان اعلام کردند که امسال برای بیان احکام حج عازم مکه خواهد شد و هرکس توانایی دارد خود را به مکه برساند، گفت: جمعیت عظیمی در آن سال به حج مشرف شدند و ۱۲۰ هزار نفر به همراه پیامبر(ص) از مدینه و جمعیت کثیری به همراه حضرت علی(ع) از یمن به سمت مکه رهسپار شدند.

 

آیت الله مقتدایی با یادآوری اینکه جبرئیل در عرفات بر پیامبر(ص) نازل شد و دستور خداوند مبنی بر معرفی حضرت علی(ع) به ولایت، امامت و جانشینی را ابلاغ کرد، افزود: آن حضرت به دلیل خوف از دشمنی و عداوت منافقین و به خطر افتادن دین اسلام در ابلاغ این پیام به مردم صبوری به خرج داد.

 

وی ادامه داد: پیامبر(ص) مناسک حج را انجام داد و مکه را به قصد مدینه ترک کرد، در محلی به نام غدیر خم دوباره جبرئیل بر رسول خدا نازل شد و گفت که خداوند متعال فرموده است که اگر موضوع جانشینی و ولایت علی(ع) را ابلاغ نکنی به مثابه آن است که هیچ رسالتی را تاکنون انجام نداده ای.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ولایت برای احکام دیگر به منزله روح است، اظهار کرد: اگر ولایت امیرالمومنین علی(ع) نباشد، نماز، روزه، خمس، زکات، حج و جهاد بی روح است.

 

وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) دستور توقف داد و امر فرمود به آنهایی که جلوتر هستند اعلام شود که برگردنند و صبر کنند تا کسانی که عقب هستند برسند و پس از اجتماع همه افرادی که از حج باز می گشتند رسول خدا نماز ظهر را اقامه کرد و بعد از نماز دستور داد تا از جهاز شترها منبری درست کنند و آن حضرت بر بالای منبر رفت و خطبه مفصلی خواند و سپس دست علی(ع) را بالا برد تا همه او را ببیند و فرمود هرکس من مولای او هستم از امروز علی(ع) مولای اوست.

 

مقتدایی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) سپس دستور داد همه بیایند و با علی(ع) بیعت کنند، افزود: پس از بیعت همه مردم و آیه « الیوم اکملت لکم دینکم ...» برپیامبر نازل شد که می فرماید: امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را برای شما برگزیدم.

 

وی تصریح کرد: ۳۰ نفر از علمای اهل سنت می نویسند که این آیه همان جا در روز عید غدیر که هنوز مردم متفرق نشده بودند نازل شد.

 

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: احکام اسلام در غدیر روح پیدا کرد و دین اسلام مورد پسند خدا قرار گرفت.

 

وی تاکید کرد. اگر امیرالمومنین را به عنوان امام، صاحب اختیار و مولای خود پذیرفته ایم باید به سیره آن حضرت نیز عمل کنیم آن حضرت به داد نیازمندان می رسید و امروز ما نیز باید در این شرایط اقتصادی باید به فکر همنوعان خود باشیم.

 

 

 

 

نظر شما