شناسهٔ خبر: 34844480 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی ایران آغاز شد

آزمون و خطای نسل امروز پای میز استاد

صاحب‌خبر -



«ایران»: سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی ایران چند روزی است که در تالار رودکی آغاز شده و شرکت‌کنندگان در رده سنی الف، ب، ج و در بخش‌های آواز ایرانی، نوازندگی سازهایی چون، نی، عود، تار و همچنین بخش آفرینش در تکنوازی به رقابت می‌پردازند.
مظفر شفیعی خواننده موسیقی ایرانی و از اعضای هیأت داوران بخش آواز می‌گوید: در آواز، شعر مقوله بسیار مهمی است و اگر شعر را از آواز حذف کنیم، تنها چهچهه باقی می‌ماند بنابراین در قسمت انتخاب اشعار باید تلاش بیشتری شود و به گونه ای نباشد که فقط آواز دستگاهی را فرا گرفته باشید.
حسن ناهید نوازنده نی و عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز نی در مورد اجراها گفت: برای من مایه خوشبختی است که برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره موسیقی جوان باعث می‌شود جوانان ما به نوازندگی تشویق شوند و تلاش کنند به مراحل بالاتر برسند. زمانی که نواختن ساز نی را آغاز کردم، تنها یک نوازنده نی و در واقع استاد بنده حسن کسایی بودند و بجز اصفهان در هیچ شهر دیگری نوازنده نی وجود نداشت اما امروز می‌بینم که به‌دلیل برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره موسیقی جوان و همچنین استادان خوبی که در کشور وجود دارد، یک نوازنده نی تبدیل به هزاران نوازنده نی شده و این ساز جایگاه خودش را پیدا کرده و این موضوع باعث خوشحالی است. بنده به جوانان سنین پایین بسیار امیدوار هستم و به نظر من بهترین اجراهای خودشان را ارائه کردند.
مسعود حبیبی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش دف نیز بیان داشت: آنچه که ما امسال از شرکت‌کننده‌ها مشاهده کردیم، جنبه‌های مثبت زیادی داشت و تعدادی از نوازندگان خلاقیت‌های مثال زدنی داشتند و قطعات بسیار خوبی را اجرا کردند و جای گسترش نیز دارد. اما اکثر نوازندگان روی توانایی ریزنوازی و فشار زیاد به جسم آوردن و کوبیدن روی ساز دچار مشکل هستند و انگار این موضوع در سطح کشور اپیدمی شده است و اگر فردی روی ساز شلاق نزد، نامشان را دف‌نواز نمی‌گذارند.
وی ادامه داد: ریتم، یک زبان است و باید حتماً درک عمیق تری از ریتم و سازتان پیدا کنید و پس از آن مشاهده می‌کنید که می‌توانید به وسیله نواختن این ساز با مخاطب صحبت کنید. نکته دیگر این است که شرکت‌کنندگان باید به اشعار بسیار گوش داده و شعر و ادبیات را باید بیش از اندازه فرا بگیرند و درک عمیقی نسبت به ملودی داشته باشند.
حسین علیزاده عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش آفرینش در تکنوازی در مورد اجراهای برگزارشده گفت: این دومین سالی است که بخش آفرینش در تکنوازی به جشنواره موسیقی جوان اضافه شده و اجراهای امسال نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود. به هرصورت در هر رقابتی تعدادی از شرکت‌کنندگان به‌عنوان نفرات برتر انتخاب می‌شوند و تفاوت فاحشی بین فردی که مقامی کسب می‌کند و فردی که مقامی به‌دست نمی‌آورد وجود ندارد و از نظر من تمام شما نوازندگان جوان برنده هستید به‌دلیل اینکه ما تمام اعضای هیأت داوران از اجراهای شما لذت بردیم.
وی افزود: این بخش از جشنواره یک جرأت و جسارتی به نوازندگان می‌دهد که بتوانند آن چیزی که فکر می‌کنند را انجام دهند و آن فکر صرفاً به آنها دیکته نمی‌شود. عده‌ای از نوازندگان امروز معمارهای عجیبی بودند و ساختمان‌هایی که ساخته بودند تمام زوایای آن با هم توازن نداشت. عده‌ای از نوازندگان نیز با احتیاط  بیشتر پایشان را از خط قرمز فراتر می‌گذاشتند و عده‌ای نیز بی‌محابا کار کردند اما نتیجه خوبی گرفتند. هر اتفاق و تغییری حتماً باید نگاه هنری در آن وجود داشته و تأثیرگذار باشد.
محمدرضا فیاض دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش آفرینش در تکنوازی در مورد اجراهای این بخش گفت: بنده تعبیر مهندسی زمان را می‌پسندم به‌دلیل اینکه زمانی که می‌تواند در سکوت بگذرد، شما یک زمانی در اختیارتان است و مهم این است که شما در این زمان چه سازه‌هایی می‌گذارید و از چه ایده‌هایی استفاده می‌کنید. پیشبرد یک مسیر و سازندگی تنها در زمانی است که مؤلف همزمان بتواند از بین دو اندیشه مختلف نوسان کند. همچنین از طرفی بتواند جزئیات بسیار‌ ریزی را ببیند و به‌صورت بسیار مینیاتوری بتواند به کوچک‌ترین عناصر تکیه کند و از طرفی نیز حتماً بتواند کل نگر باشد و هر دو آسیب ممکن است دست به گریبان ما شوند. بنده می‌توانم یک توصیه دوستانه به شما کنم و آن این است که همزمان شخصیت خودتان را در جهت جزءنگر و کل نگر بودن توسعه دهید.
پریچهرخواجه دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش قانون نیز گفت: برای من موسیقی ایرانی بسیار پرارزش و پراهمیت است و امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم برای موسیقی کشورمان کاری انجام دهیم و میراث و فرهنگ موسیقی را زنده نگه داریم. زمانی که بنده ساز قانون را زیر نظر خانم ملیحه سعیدی آغاز کردم، در آن زمان عوام به‌دلیل اینکه ساختار و صدای آن را کم‌تر شنیده بودند، نمی‌دانستند که قانون چه‌سازی است و گمان می‌کردند که این ساز عربی یا ترکیه‌ای است و خانم سعیدی همت کردند و شاگردانی مانند من را تربیت کردند. دغدغه بنده فقط موسیقی ایرانی است و خیلی خوشحالم که امروز نوازندگان جوانی چون شما ادامه‌دهنده راه فرهنگ و موسیقی کشور هستید.
وی ادامه داد: موضوع تکنیک یعنی بهره‌برداری از موضوعات نوازندگی. تکنیک باید در اختیار شعور و فکر موسیقی باشد و اگر در اختیار فکر موسیقی باشد خیلی خوب است و اصولاً تکنیک یعنی توانایی پشت ساز.
پریچهر خواجه در پایان در مورد سطح کیفی نوازندگان شرکت‌کننده در این جشنواره گفت: به نظر من سطح اجراهای امسال بسیار بالا بود خصوصاً رده سنی الف که قطعات بسیار خوبی را از این رده سنی شنیدم و باز هم تأکید می‌کنم که دست در دست هم دهیم تا فرهنگمان را گرامی بداریم و هیچ‌کس در دنیا مانند یک ایرانی دغدغه کشورش را ندارد.

نظر شما