شناسهٔ خبر: 34836757 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درپی تشدید تنش های مرزی

کاردار هند بار دیگر به وزارت خارجه پاکستان احضار شد

اسلام آباد - ایرنا - وزارت امور خارجه پاکستان روز دوشنبه در اعتراض به تداوم حملات خمپاره ای مرزبانان هندی به خاک پاکستان و کشته شدن دو غیرنظامی این کشور، کاردار هند را برای چندمین بار طی روزهای اخیر احضار کرد.

صاحب‌خبر -

روابط عمومی ارتش پاکستان شب گذشته اعلام کرد: آتشباری نیروهای هندی به خاک پاکستان در امتداد خط کنترل مرزی، منجر به جان باختن دو غیرنظامی شد.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز امروز صدور بیانیه‌ای گفت: کاردار سفارت هند در اسلام آباد توسط مدیرکل جنوب آسیای این وزارتخانه احضار و مراتب اعتراض پاکستان به تیراندازی‌های نظامیان هندی به خاک این کشور اعلام شد.

«محمد فیصل» ضمن محکوم کردن اقدام اخیر هند در تیر اندازی به خاک پاکستان که منجر به جان‌باختن دو غیرنظامی این کشور شد، هشدار داد: تداوم حملات مرزی هند علیه پاکستان صلح و امنیت در منطقه را در وضعیت خطرناکی قرار داده است.

این دیپلمات پاکستانی تاکید کرد: میزان نقض پیمان آتش بس در امتداد خط کنترل مرزی دو کشور از سوی نیروهای هندی از سال 2017 افزایش بی سابقه ای داشته به طوری که هند تاکنون 1970 بار مرتکب نقض قوانین مرزی شده است.

اختلافات بر سر کشمیر، را می توان دلیل عمده ایجاد تنش در روابط نه چندان گرم پاکستان و هند و شعله ور شدن آتش اختلافات در روزهای اخیر دانست.

 روابط میان پاکستان و هند از زمان استقلال پاکستان در سال 1947 میلادی رقابتی و به نوعی دارای سوءظن نسبت به یکدیگر بوده، مسائل مختلفی به تقسیم دو کشور منجر شده، ولی یکی از مهمترین و حساس ترین مساله پس از استقلال دو کشور، وضعیت منطقه بزرگ کشمیر تحت مناقشه دو کشورعنوان می شود.

تحلیلگران با توجه به سه جنگ بین هند و پاکستان از جمله 'جنگ کارگیل' که تا سال 1999 میان دو کشور به طول انجامید، می گویند: زمان آن فرا رسیده که پاکستان و هند با چشم پوشی از منافع خود به فکر ثبات و سعادت کل منطقه باشند.

نظر شما