شناسهٔ خبر: 3482956 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برلين: ارسال سلاح به اوکراين همچون ريختن نفت روي آتش است

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/11/18
اورسلا فان درلین ، وزیر دفاع آلمان روز جمعه در مورد تحویل سلاح از سوی کشورهای غربی به ارتش اوکراین هشدار داد و آن را همچون « ریختن نفت بر آتش » توصیف کرد.
اورسلا فان درلین در افتتاحیه کنفرانس سالانه امنیت در مونیخ (جنوب آلمان) اعلام کرد : « تنها متمرکز شدن بر مسئله تحویل سلاح مانند ریختن نفت بر آتش است و ممکن است ما را از راه حل مورد نظر دور کند.»
وی افزود : « در حال حاضر در این منطقه بیش از حد سلاح وجود دارد... حمایت تسلیحاتی روسیه از جدایی طلبان شرق اوکراین احتمالا نامحدود است.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مونیخ، وزیر دفاع آلمان گفت : « آیا مطمئن هستیم که تحویل سلاح به اوکراین، شرایط مردم این کشور را بهبود می بخشد؟ آیا متوجه هستیم که (تحویل سلاح به اوکراین) می تواند آتش مناقشه را شعله ورتر کند؟ آیا این مسئله بهانه ای برای روسیه فراهم نمی کند تا آشکارا در این مناقشه وارد عمل شود؟»
وی خاطرنشان کرد : « غلبه بر روسیه با سلاح دشوار است و این به قیمت جان بسیاری از مردم تمام خواهد شد.»
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان شب گذشته در نشستی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلاش کردند وی را برای پذیرش طرح صلح در اوکراین متقاعد کنند.
این طرح در حالی پیشنهاد شده است که آمریکا در حال بررسی ارسال تسلیحات به نیروهای دولتی اوکراین است.
ژنرال آمریکایی فیلیپ بریدلاو، از فرماندهان ارشد ناتو نیز به نوبه خود گفت در صورتی که راه مذاکره به نتیجه نرسد، گزینه نظامی منتفی نخواهد بود.
وی گفت : « ما جعبه ابزار بزرگی، در حال حاضر با تدابیر دیپلماتیک و همچنین فشارهای شدید اقتصادی تحریم های وضع شده بر ضد روسیه از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، در اختیار داریم.»
ژنرال بریدلاو خاطرنشان کرد : « اما اگر آنچه امروز انجام می دهیم، به نتیجه دلخواه نرسد، باید از همه ابزارهای این جعبه استفاده کرد و راههای متعارف (تحویل سلاح) کنار گذاشته نمی شود.»
175/153

نظر شما