شناسهٔ خبر: 34819536 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لزوم تشکیل ستاد تقویت بنیه علمی دانش آموزان در گیلان

سرپرست استانداری گیلان با بیان اینکه باید تشکیل ستاد تقویت بنیه علمی دانش آموزان در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار بگیرد، گفت: در این ستاد بایستی همه مسؤولان و مدیران ذی‌ربط عضو شده تا در تصمیم‌گیری و اجرا نقش داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع عصر امروز در شورای آموزش‌وپرورش استان گیلان در سالن اجتماعات استانداری گیلان با اشاره به‌پیش رو بودن عید مبارک غدیر اظهار کرد: کامل‌ترین پیوند امامت و نبوت در عید غدیر توسط کسی که از ابتدای بعثت در کنار آخرین فرستاده باری‌تعالی بود، خجسته و مبارک بود‌.

وی با بیان اینکه اجرای مصوبات جلسات قبل توسط مدیرکل آموزش‌وپرورش قابل‌تقدیر است، گفت: شایسته است در موضوعاتی که قرار بر پیگیری است اتلاف وقت صورت نگرفته و تسریع انجام آن در دستور کار قرار بگیرد.

سرپرست استانداری گیلان با ابراز خرسندی از شرکت دو نفر از برگزیدگان تک‌رقمی گیلانی کنکور ۹۸ در این جلسه افزود: علاوه بر همت بلند این نخبگان نقش معلمان، مدیران و مسؤولین آموزش‌وپرورش استان و خانواده‌های آن‌ها تأثیر بزرگی بوده است از این‌رو، مؤکدا تأکید می‌کنم که ظرفیت منابع ارزشمند انسانی فرهنگی استان گیلان؛ شایسته کسب شاخص‌ها و رتبه‌های بالاتری هستند.

زارع با تأکید بر لزوم هدف‌گذاری و مشخص کردن برنامه‌های کمی و کیفی در سال جدید تحصیلی بیان کرد: وقتی از افزایش کیفیت آموزش صحبت می‌شود، یعنی یکی از شاخص‌های بررسی استان رتبه‌های داوطلبان استان است بنابراین رتبه‌های امسال دانش آموزان در کنکور ۹۸ شایسته تقدیر است.

وی با تأکید بر تلاش بیشتر برای ارتقا رتبه‌های دانش آموزان بیان کرد: هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش استان گیلان برای کنکور سال آینده باید کسب رتبه پنج کشوری باشد ازاین‌رو، هدف باید منجر به برنامه‌ریزی برای تحقق آن در نظر گرفته شود.

سرپرست استانداری گیلان با اشاره به اینکه دانش‌آموزانی که رتبه‌های برتر کسب می‌کنند از پایه پیوسته جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند بیان کرد: باید کوشش کرد تا تجربه موفق استان‌های موفقی را در استان خود انجام دهیم بنابراین در این خصوص حتماً باید عوامل مؤثر در کسب موفقیت‌ها، از جمله ارتقای رتبه کنکور در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون برگزاری جلسات شورای آموزش‌وپرورش به ازای هرماه در همه شهرستان‌ها تأکید شده است، گفت: باید مؤکدا تشکیل جلسات شورای آموزش‌وپرورش به ادارات ابلاغ شود.

زارع با تأکید بر اینکه دستور جلسات باید متناسب با همه وظایف آموزش‌وپرورش باشد، افزود: ظرفیت‌های قانونی خیلی خوبی از سازمان‌های غیردولتی مانند شهرداری و دهداری‌ها وجود دارد لذا توجه به این موضوع باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اذعان بر لزوم طرح تقویت بنیه علمی در مدارس از پایه به بالا تا رسیدن به کنکور بیان کرد: برخی از مدارس عمومی، علی‌رغم میل و تمایل توان هزینه کردن برای کنکور را ندارند لذا بایستی در راستای عدالت آموزشی بیشتر تلاش کرده و فضای مدارس عمومی را نیز برای ارتقای بنیه علمی دانش آموزان ارتقا دهیم.

سرپرست استانداری گیلان  با بیان اینکه باید تشکیل ستاد تقویت بنیه علمی دانش آموزان در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار بگیرد، تصریح کرد: در این ستاد بایستی همه مسئولان و مدیران ذی‌ربط عضو شده تا در تصمیم‌گیری و اجرا نقش داشته باشند البته این موضوع باید خیلی زودتر اتفاق می‌افتاد چراکه برخی استان‌ها زودتر شروع کرده و نتایج مطلوبی گرفته‌اند.

زارع با تأکید بر اینکه تعیین سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهبردهای آینده دانش آموزان لازم و ضروری است بیان کرد: برخی دانش آموزان در زمان هدایت تحصیلی بدون توجه دقیق و با اصرار، در رشته‌های خاص حضور می‌یابند لذا ضروری است نقش مشاوران در هدایت تحصیلی به‌صورت دقیق و جدی‌تر صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه برخی از شهرستان‌های استان گیلان نسبت به دیگر شهرستان‌ها موفق‌ترند، گفت: شرایط یکسانی برای همه شهرستان‌ها وجود دارد لذا باید با برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر، شهرستان‌های ضعیف‌تر خود را ارتقا دهند.

سرپرست استانداری گیلان با تأکید بر اینکه باید به همه امور آموزش‌وپرورش به یک اندازه توجه شود، گفت: آموزش، پرورش، ورزش و دیگر موضوعات به صدرت یکسان بایستی موردتوجه قرار بگیرند.

وی با ابراز تأسف از سهل‌انگاری برای عدم اعتبارات فرهنگ هنر در اردوگاه‌ها گفت: اگر هر دستگاه اجرایی بیشتر چانه‌زنی و حضورداشته باشد بیشتر دیده‌شده و راه‌حل‌هایی نیز بر آن پیدا می‌کنند.

زارع با بیان اینکه موضوع حمل‌ونقل دانش آموزان مهم و قابل‌توجه است، تصریح کرد: بایستی تلاش شود تا قانون مبنا شود لذا بر اساس دستورالعمل ماده ۱۸ با اولویت دانش آموزان شهری باید تعداد شرکت‌های مجاز حمل‌ونقل دانش آموزان افزایش پیدا کند ازاین‌رو؛ باید از ایاب و ذهاب با موتورسیکلت دانش‌آموزانی که بدون گواهی استفاده می‌کنند، ممنوعیت به عمل آید، چراکه این کار کاملاً غیرقانونی است.

 میانگین نمرات دانش‌آموزان گیلانی از میانگین کشوری پایین‌تر است

مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان  نیز در این نشست با تقدیر از تعامل سازنده همه مسؤولان استانی در  برگزاری جشنواره ملی جابر بن حیان در گیلان اظهار کرد: رتبه‌های تک‌رقمی در کنکور نتیجه تلاش و استعداد فردی دانش‌آموزان بوده و از طرفی آمار نشان می‌دهد میانگین نمرات نهایی دانش‌آموزان گیلانی در پایه دوازدهم 11.73 درصد و میانگین کشوری 12.4 درصد است.

نادر جهان‌آرای  با بیان اینکه میانگین نمرات دانش‌آموزان گیلانی از میانگین کشوری پایین‌تر است، گفت: طبق آمار گیلان نیازمند تلاش بیشتر برای کسب جایگاه بهتر است، چراکه میانگین نمرات دانش‌آموزان گیلانی از میانگین کشوری پایین‌تر است اما دلیل بالاتر بودن رتبه پنج استان دیگر از گیلان، بالا بودن جمعیت دانش‌آموزان آن استان‌ها است.

 وی وضعیت فضای آموزشی در گیلان را  ضعیف و گاهی بسیار فقیر دانست و افزود: گیلان در زمینه اختصاص اعتبار در فصل فرهنگ و هنر در بحث اردوهای دانش‌آموزی نیز وضعیت بسیار نامطلوبی دارد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با انتقاد از وضعیت  توسعه کمی و کیفی پیش‌دبستانی‌های گیلان در کشور  گفت: در استان گیلان حداکثر ۳۳ هزار دانش‌آموز پنج تا هفت‌ساله بایستی تحت پوشش تحصیلی قرار گیرند.

 انتهای پیام/3389

نظر شما