شناسهٔ خبر: 3478040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

مانیتور

کنفرانس مونیخ در میانه <مه بی‌نظمی> جهان

صاحب‌خبر -


   بنفشه غلامی

از دیروز 400 سیاستمدار و تحلیلگر سیاسی در کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ گرد‌هم آمده‌اند تا درباره وضعیت امنیت کنونی جهان و آنچه می‌تواند امنیت مخدوش کنونی را اصلاح کند و نظم جهانی را به آن بازگرداند، به مذاکره بنشینند و راهی برای بحران‌های جهانی که هرچه بشر رو به جلو می‌رود بر تعداد آنها افزوده می‌شود، پیدا کنند. کنفرانس امنیتی مونیخ از دیروز شروع شده و تا فردا ادامه خواهد یافت.
سایت شبکه خبری دویچه وله به انگیزه برپایی کنفرانس امنیتی مونیخ به سراغ ولفگانگ ایشینگر، مدیر برپایی این نشست رفته و با وی مصاحبه کرده است. ایشینگر که در مقاله‌‌ای درباره این کنفرانس وضعیت امنیتی کنونی جهان را «مه بی‌نظمی» خوانده است، در این مصاحبه با اشاره به اینکه با وجود بحران‌های اوکراین و خاورمیانه در جهان دیگر نظمی به جا نمانده است، تأکید کرده، کنفرانس امنیتی مونیخ امسال می‌تواند به همین دلیل از اهمیت ویژه‌ای نسبت به هر کنفرانسی برخوردار باشد، چرا که کنفرانس امسال برای سیاستمدارانی که خواهان ارائه طرح‌هایی سودمند برای حل مسائل جهان هستند، می‌تواند جایگاهی مناسب باشد بویژه که در حال حاضر هیچ گونه طرح مشترک مؤثر و فرا‌گیری در مناطق مختلف و در کل جهان برای حل مشکلات جهانی وجود ندارد. تمام قواعد و قوانین سابق شکسته شده‌اند و در این بین نقش دو بحرانی که ذکر آنها رفت، همانطور که در به وجود آمدن این بی‌نظمی‌ها نقش بسزایی داشته، می‌تواند در حل آنها نیز مؤثر باشد.
سایت اندیشکده کارنگی با نگاهی به وضعیت امنیتی اروپا و خاورمیانه به عنوان یکی از مباحث اصلی این نشست، در تحلیلی نوشته است: اگر اروپایی‌ها و سایر رهبران غربی نتوانند امنیت را در مقیاس کوچک شرق اوکراین بر‌آورده سازند، امید آنان برای بنای یک امنیت دائم و همیشگی با روسیه از دست خواهد رفت، بویژه که روسیه در یک سال اخیر بارها غرب را به خاطر این ارزش‌های دوگانه در برابر وقایع سوریه و اوکراین که شباهت‌هایی دور به یکدیگر دارند، زیر سؤال برده است.
خبرگزاری فرانس پرس هم در گزارشی نوشته است: هرچند بحران اوکراین بخش زیادی از نشست را به خود اختصاص خواهد داد اما جنگ سوریه که در واقع همان مبارزه با داعش است، نیز دیگر مبحث بزرگ نشست را تشکیل می‌دهد. در واقع به عقیده برپاکنندگان این نشست، همه کشور‌های جهان در کنار شورای امنیت موظف به مشارکت در حل بحران خاورمیانه هستند. اما بجز این دو مبحث، موضوع هسته‌ای ایران، بحران مهاجرت‌ها که تاکنون باعث مرگ تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی در آب‌های بین‌المللی شده است و همچنین مبارزه با ابولا و تروریسم سایبری که تبدیل به یکی از ابزار اصلی تروریست‌ها در عصر مدرن شده است، از دیگر مباحث نشست امنیتی مونیخ خواهد بود. نشستی که در آن 20 مقام اول، 60 وزیر خارجه و ده‌ها سیاستمدار تراز اول جهانی تحت تدابیر امنیتی شدید حضور خواهند داشت.

 

نظر شما