شناسهٔ خبر: 34712197 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

اطلاعيه جديد شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي:

استفاده از کارت سوخت از امروز اجباري مي‌شود

صاحب‌خبر -

1- در صورتي که مالکان خودروها در استفاده از کارت سوخت خود با هر مشکلي روبرو شدند، از طريق سايت niopdc.ir و يا تماس با شماره 09627 اقدام نمايند. لازم به توضيح است که تا تاريخ 1398/06/22 علاوه بر رمز جاري کارت، 4 رقم آخر کد ملي شخصي که نام او پشت کارت سوخت درج گرديده، به عنوان رمز کارت در جايگاه سوخت‌گيري، قابل قبول مي‌باشد.

2- به رغم همه تلاش‌هاي انجام شده، براي ثبت نام و صدور کارت سوخت المثني، براي آن دسته از مالکان خودروها که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، محتمل است هنوز تعدادي از مالکان خودروها، کارت سوخت در اختيار نداشته باشند، لذا براي حل مشکل تحويل سوخت به اين‌گونه خودروها، مقرر شده که به مدت محدودي از کارت جايگاه‌دار براي تحويل مقدار محدود سوخت به اين گونه خودروها استفاده شود و حسب مورد، تا زماني که در هر منطقه متناسب با شرايط، اعلان خواهد شد، اين رويه ادامه دارد.

3- مالکان خودروهايي که تاکنون اقدامي براي تقاضاي صدور کارت سوخت المثني به عمل نياورده‌اند بايد با مراجعه به دفاتر خدمات پليس 10+ نسبت به ثبت نام براي دريافت کارت المثني اقدام نمايند. به‌زودي درگاه ملي سامانه دولت همراه نيز براي ثبت نام اينگونه درخواست‌ها راه‌اندازي خواهد شد و در اين زمينه اطلاع‌رساني مي‌گردد.

4- حدود 500 هزار کارت سوخت صادره به دلايل مختلف توسط مالکان خودروها دريافت نشده و به باجه‌هاي پست برگشت داده شده و درباجه‌هاي معطله پست مي‌باشد. مالکان خودروها مي‌توانند با مراجعه به وب‌سايت epolice.ir نسبت به دريافت مشخصات باجه پستي مربوطه اقدام و براي دريافت کارت سوخت خود به باجه پستي مربوطه مراجعه نمايند.

در هر حال شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران تمامي تلاش خود را خواهد کرد که در اجراي اين طرح، هم‌وطنان با کمترين مشکل روبرو شوند.

ميزان آمادگي جايگاه‌ها براي اجراي طرح کارت سوخت

اجراي طرح الزام استفاده از کارت سوخت هوشمند از بيست و دوم مرداد آغاز مي‌شود، طرحي که به گفته برخي فعالان در اين حوزه، هنوز زيرساخت‌هاي آن تکميل نشده و با چالش‌هايي دست‌وپنجه نرم مي‌کند که يکي از آن‌ها، ميزان آمادگي جايگاه‌هاي سوخت است.شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، درخصوص آخرين وضعيت نصب تجهيزات کارت‌خوان جديد در جايگاه‌هاي سوخت اعلام کرد که قرار نيست کارت‌خوان جديدي در جايگاه‌هاي سوخت نصب شود و سوخت‌گيري با کارت‌هاي سابق به همان روال گذشته انجام خواهد شد. هم‌چنين به‌روزرساني سامانه هوشمند نيازمند تجهيزات اضافي نيست و صرفاً نرم‌افزار است که تماماً در داخل کشور انجام مي‌شود.

75 درصد از جايگاه‌هاي سوخت کشور بالاي 35 سال سن دارد

در اين ميان، به دنبال تعداد جايگاه‌هاي سوخت در پايتخت کشور رفته و مطلع شديم که استان تهران داراي 247 جايگاه سوخت است که 141 جايگاه براي پايتخت و مابقي براي توابع استان تهران است و آن‌طور که شرکت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي اعلام کرده است، 17 جايگاه در مرکز تهران، 26 جايگاه در شمال تهران، 35 جايگاه در جنوب تهران، 33 جايگاه در غرب تهران و 30 جايگاه در شرق تهران وجود دارد. هم‌چنين در دماوند، پاکدشت و اسلام‌شهر هر کدام 9 جايگاه، فيروزکوه سه جايگاه، ري 25 جايگاه، ورامين 11 جايگاه، رباط‌ کريم 14 جايگاه و شهريار 26 جايگاه وجود دارد.

در کل کشور نيز حدود 6800 جايگاه سوخت در کشور وجود دارد که در اين جايگاه‌ها بين 70 ميليون ليتر بنزين و 30 ميليون مترمکعب گاز عرضه مي‌شود اما علي‌رغم اين‌که 90 درصد محصولات مربوط به جايگاه سوخت از طريق شرکت‌هاي داخلي تأمين مي‌شود، طبق گفته‌هاي رضا رضايي - قائم‌مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ريزي جايگاه‌هاي سوخت - 75 درصد از جايگاه‌هاي سوخت کشور بالاي 35 سال سن دارد.

صدور کارت سوخت هوشمند المثني فقط از طريق دفاتر پليس +10

با توجه به اينکه افرادي سودجو با هدف دستيابي به اطلاعات شخصي و کارت بانکي و کلاه‌برداري از هم‌وطنان و سوءاستفاده‌هاي احتمالي اقدام به ايجاد سايت‌هاي غيرمجاز کرده‌اند شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران اعلام کرد تنها سايت تحت پوشش و نظارت اين شرکت به آدرس WWW.niopdc.ir است که هيچگونه ثبت نامي براي صدور کارت سوخت در اين سايت صورت نمي‌پذيرد.در حال حاضر ثبت نام براي صدور کارت سوخت هوشمند المثني فقط از طريق دفاتر پليس +10 انجام مي‌شود.شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران همچنين اعلام کرد که جهت رفاه حال هم‌وطنان کارت آزاد جايگاه تا اطلاع ثانوي محدود همچنان در جايگاه‌هاي کل کشور وجود خواهد داشت.

نظر شما