شناسهٔ خبر: 34708033 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاکستان جنگنده های خود را به نزدیکی مرز هند منتقل کرد

تهران- ایرنا- مقامات هندی از انتقال هواپیماها و تجهیزات پاکستان به پایگاه هوایی اسکاردو در نزدیکی منطقه لداخ کشمیر در شمال هند خبر دادند.

صاحب‌خبر -

مقامات دولتی هند به خبرگزاری آسیا نیوز اینترنشنال گفتند، پاکستان با استفاده از سه فروند هواپیمای باری "C-130"، هواپیماهای "جی اف-17" و سایر تجهیزات را به پایگاه اسکاردو منتقل کردند و سازمان های اطلاعاتی و نیروی هوایی هند از نزدیک تحرکات نیروی هوایی پاکستان در طول مرزهای خود را رصد می کند.

به گفته این مقامات، ممکن است این تجهیزات برای پشتیبانی عملیات جنگنده های پاکستانی و یا در راستای رزمایشی باشد که نیروی هوایی این کشور قرار است برگزار کند.

اسکاردو، پایگاه عملیاتی نیروی هوایی پاکستان است و از آن برای پشتیبانی عملیات ارتش این کشور در مرز هند استفاده می شود.

نخست وزیر هند 5 اوت از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

حزب حاکم بهاریتا جاناتای تحت رهبری "نارندرا مودی"، نخست وزیر هند، از مدت ها پیش این منطقه را بخش جدایی ناپذیر هند محسوب و مالکیت پاکستان بر آن را رد می کند. این حزب با لغو حالت استقلال و خودکفایی کشمیر می تواند به طور رسمی از ادغام منطقه حرف بزند و ضربه ای جدی به گرایشات استقلال طلبانه آن وارد کند.

پیشنهاد "دونالد ترامپ" برای میانجیگری در مناقشه کشمیر و روند سریع پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان، دو تحولی بودند که احتمالا باعث دست به کار شدن دولت هند شد زیرا هر یک از این تحولات موضع و جایگاه پاکستان را تقویت می کند. دهلی با انجام اقدامی شگفت در رابطه با کشمیر می تواند پاکستان را به عقب براند و پیامی جدی به واشنگتن درباره تمایل نداشتن دهلی به مداخله خارجی ارسال کند.

نظر شما