شناسهٔ خبر: 34694089 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آنسوي جنگ نيابتي امارات و عربستان در عدن

درگیری های عدن در چارچوب شکست ائتلاف سعودی در جبهه های شمالی، عبور عربستان و امارات از منصور هادی و تجزیه یمن تحلیل پذیر است.

صاحب‌خبر -

از روز چهارشنبه عدن شاهد درگیری های شدیدی میان نیروهای وابسته به امارات با نیروهای مورد حمایت عربستان بوده و این در گیری ها در نهایت به فراری دادن نیروهای منصور هادی از عدن و تسلط نیروهای تحت حمایت امارات بر کاخ ریاست جمهوری شده است.
هر چند برخی کارشناسان در گیری های عدن را در چارچوب اختلاف ائتلاف سعودی در تقسیم و بهره مندی منافع جنگ در یمن تحلیل می کنند اما به نظر می رسد سکوت معنا دار عربستان در قبال اخراج نیروهای هادی از عدن که حتی اعتراض مقام های دولت مستعفی و فراری هادی را در پی داشته است می تواند نشانه ای از هماهنگی دو طرف برای دستیابی به دو هدف مشترک باشد.
هدف اول/ عبور از منصور هادی و به قدرت رساندن دولتی دست نشانده که توانایی کنترل جنوب یمن را داشته باشد.
هدف دوم/ تجزیه یمن
در تشریح این دو هدف به چند نکته اشاره می شود:
نخست اینکه ائتلاف سعودی در طول 52 ماه از تجاوز نظامی نه تنها در به کنترل درآوردن صنعا و نابودکردن انصارالله شکست خورده بلکه اکنون سراسر خاک عربستان و امارات درتیررس حملات موشکی وپهپادی ارتش وکمیته های مردمی یمن قرار دارد و بنابر این ائتلاف پذیرفته است که هرگز در شمال یمن پیروز نخواهد شد.
دوم اینکه منصور هادی توانایی کنترل اوضاع در جنوب یمن را ندارد بنابر این عبور از او برای اکتفا کردن به جنوب یمن لازم است.
سوم اینکه تجزیه یمن از ابتدا از اهداف اصلی ائتلاف متجاوز سعودی، و پیش از جنگ نیز این هدف در طرح منصور هادی برای تقسیم یمن به شش اقلیم سیاسی مستتر بوده است.
چهارم اينکه نامشروع بودن تهاجم نظامي ائتلاف سعودي به يمن با اقدامات اين ائتلاف در عدن آشکار شد.
پنجم اينکه دوت منصور هادي رئيس جمهور مستعفي و فراري يمن فاقد مشروعيت، و او ابزاري براي پوشش تجاوز نظامي ائتلاف سعودي بوده است.
ششم اکنون که نامشروع بودن تهاجم نظامي ائتلاف سعودي به يمن روشن شده،  اين ائتلاف مسوول تمامي خسارت ها و کشتارهايي  که در يمن به راه انداخته، است.
-----------------------
رضا محمدمراد
 

نظر شما