شناسهٔ خبر: 34691870 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادامه واکنش ها به حمله روز گذشته در قدس،

مسجدالاقصی خط قرمز فلسطین و جهان اسلام است

تهران- ایرنا- نهادهای فلسطینی و بین المللی در پی حمله روز گذشته نیروهای رژیم صهیونیستی و شهرک نشین ها به نمازگزاران عید قربان در مسجد الاقصی با صدور بیانیه هایی ضمن محکوم کردن این حادثه ، مسجدالاقصی و قدس را خط قرمز فلسطین و جهان اسلام دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فلسطینی "وفا"، نهادهای مختلف خواستار حمایت جهانی از ملت فلسطین و محاکمه اسرائیل برای نقض قوانین بین المللی شدند.

تشکیلات خودگردان: خط قرمز فلسطین مسجدالاقصی است

«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین با محکوم کردن حوادث دیروز و حمله به نمازگزاران فلسطینی در روز عید قربان، رژیم صهیونیستی را مسئول افزایش تنش ها و خشونت در قدس دانست.

وی با بیان اینکه مسجدالاقصی خط قرمز فلسطینیان است، گفت: ما در این خصوص سکوت نخواهیم کرد و تماس ها از سوی محمود عباس با طرف های مرتبط برای توقف تجاوزات اسرائیل ادامه دارد.

سخنگوی تشکیلات خودگردان همچنین خواستار الزام رژیم صهیونیستی به رعایت قوانین بین المللی درخصوص مسجدالاقصی شد و به تل آویو بابت اجازه دادن به شهرک نشینان برای ادامه جنایات خود و تعرض به مسجدالاقصی هشدار داد.

دبیرکل اتحادیه عرب:اسرائیل به دنبال یهودی سازی مسجدالاقصی است

دبیرکل اتحادیه عرب، تعرض و یورش شهرک نشینان صهیونیست‌ و یهودیان افراطی به مسجد الاقصی هنگام برگزاری نماز عید سعید قربان را محکوم کرد.

احمد ابوالغیط گفت: این حمله که  زیر نظر نیروهای اشغالگر و با اجازه آنها انجام شد، بیانگر ادامه سیاست رژیم صهیونیستی در زمینه یهودی سازی مسجد الاقصی و کاهش نشانه‌های اسلامی حتی در ایام مبارکی است که در آن نماز عید برگزار می شود.

وی تل آویو را مسئول هرگونه دامن زدن به تنش و تبانی با صهیونیست های افراطی دانست و تاکید کرد که این گونه سیاست‌ها، درگیری مذهبی در قدس را تشدید می کند.

سازمان آزادیبخش فلسطین: حملات به مسجدالاقصی شانتاژ تبلیغاتی نتانیاهو است

کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله به نمازگزاران فلسطینی در روز عید قربان، این حوادث را با برنامه ریزی نهادهای امنیتی اسرائیل و به منظور گسیل کردن منطقه به سوی خشونت، تندروی و تروریسم دانست.

سازمان آزادیبخش فلسطین با "وحشیانه" خواندن حوادث دیروز، این اقدامات را شانتاژ تبلیغاتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل برای پیروزی در انتخابات آینده پارلمان ارزیابی کرد.

وزارت خارجه فلسطین: یونسکو در برابر قانون شکنی اسرائیل بایستد

وزارت خارجه فلسطین نیز با صدور بیانیه ای از نهادهای بین المللی خواست ضمن محکوم کردن جنایت های رژیم اسرائیل، برای حمایت از مسجد الاقصی اقدامی فوری کنند.

این بیانیه با تاکید بر اینکه ملت فلسطین تمامی توطئه های رژیم صهیونیستی را درهم خواهد شکست از نهادهای تابع سازمان ملل متحد از جمله سازمان یونسکو خواست با مسئولیت پذیری، در برابر قانون شکنی و جنایت های صهیونیست ها ایستادگی کنند.

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل «یونسکو» سه سال قبل با تصویب قطعنامه‌ای،  مسجدالاقصی را به عنوان میراث اسلامی شناسایی کرد.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین افزود: صهیونیست ها در گام اول برای اشغال مسجد الاقصی تلاش می کنند تا شرایط را برای یهودی سازی این مکان مهیا کنند تا در گام بعدی آن را به صورت کامل منهدم کنند.

شورای ملی فلسطین خواستار اقدام پارلمان های عربی و اسلامی شد

شورای ملی فلسطین هم با صدور بیانیه ای هجوم به مسجدالاقصی در روز قدس را محکوم و از پارلمان های کشورهای عربی و اسلامی خواست با مسئولیت پذیری در قضیه فلسطین با همکاری دولت ها تصمیمات عملی برای حمایت از اماکن مقدس در قدس اتخاذ کنند.

کمیته عالی ریاست کلیساهای فلسطین: تجاوز دیروز در نتیجه جنون و تعصب کور تندروهای اسرائیل است

کمیته عالی ریاست کلیساهای فلسطین با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن تجاوز به مسجدالاقصی آن را در نتیجه جنون و تعصب کور تندروهای اسرائیل دانست.

این نهاد مسیحی همچنین حوادث روز گذشته را در ادامه عدم پایبندی رژیم اسرائیل به تعهدات و قوانین بین المللی در خصوص شهر قدس دانست.

رسانه های فلسطینی روز گذشته (یکشنبه) گزارش دادند که صهیونیست‌ها از ساعات ابتدایی روز قصد داشتند با یورش به مسجد الاقصی مانع حضور فلسطینی ها برای ادای نماز عید قربان شوند که جمعیت انبوه نمازگزاران فلسطینی، توطئه آنان را خنثی کرد.

این حملات در حالی صورت گرفت که بیش از یکصد هزار فلسطینی نماز عید قربان را در صحن مسجد الاقصی اقامه کردند.

منابع خبری افزودند که پس از ناکام ماندن صهیونیست ها برای ورود به مسجدالاقصی، ماموران این رژیم با پرتاب بمب های صوتی و گازهای اشک آور سعی کردند جمعیت را متفرق کرده و خود وارد محوطه این مسجد شوند.

در اثر این حملات، شمار زیادی از فلسطینی ها که نماز عید قربان را در این مسجد برپا کرده بودند، دچار جراحت و مسمومیت شدند.

نظر شما