شناسهٔ خبر: 34680398 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کاهش سهمیه رشته تجربی با اجرای سیاست توسعه متوازن

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با اجرای سیاست توسعه متوازن، شمار محصلان رشته تجربی در حال کاهش است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در آیین تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور سراسری ۹۸ که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، اظهار کرد: به شما به عنوان سرمایه‌های ارزشمند کشور نگاه می‌کنیم و این موضوع را در ایران فرصت‌هایی می‌دانیم تا پیام‌های تعلیم و تربیت را به سراسر جامعه مخابره کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: از مجموع ۲ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۵۱۷ دانش‌آموز دوره متوسطه، ۶۵.۳۸ درصد در شاخه نظری و ۳۴.۶۲ درصد در شاخه فنی‌وحرفه‌ای تحصیل می‌کنند.

وی آمار توزیع دانش آموزان در رشته‌های تحصیلی را نیز اعلام کرد و گفت: ۲۸.۴۲ درصد در رشته تجربی، ۲۶.۳۱ در رشته علوم انسانی، ۱۸.۵ درصد در رشته کاردانش،
۱۶.۱ درصد در شاخه فنی‌وحرفه‌ای، ۱۰.۱۲ درصد در رشته ریاضی و ۰.۵۲ درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل می‌کنند.

کمرئی با طرح این پرسش که «آمار ۶۳ درصدی شرکت‌کنندگان در رشته علوم تجربی در کنکور سراسری از کجا تولید شده است؟»، اظهار کرد: تمام شرکت کنندگان کنکور یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۷۰۳ نفر بودند؛ در حالی که کل دانش‌آموزان پایه دوازدهم که امسال برای اولین بار در کنکور شرکت کردند ۵۵۱ هزار و ۵۴۹ نفر بوده‌اند، بنابراین مابقی برای بار دوم یا چندم در کنکور شرکت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: تعدادی از این افراد نیز ممکن است در گروه زبان و هنر شرکت کرده باشند که به یک درصد کل هم نمی‌رسد و مابقی انباشت رشته‌های سال قبل هستند؛ در حالی که گاهی تصور می‌شود توزیع نامتوازن ۶۳ درصدی داریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از کل شرکت‌کنندگان،  ۵۶.۹۴ درصد یعنی ۶۳۷ هزار نفر در رشته تجربی شرکت کردند در حالی که ۲۶۳ هزار و ۳۰۱ نفر آن‌ها محصل پایه دوازدهم تجربی بودند و تعداد مجموع شرکت‌کنندگان ۳ برابر بیشتر از پایه دوازدهمی‌ها بوده که برای اولین بار کنکور داده‌اند.

وی افزود: ۱۶۴ هزار و ۲۳۷ نفر یعنی ۱۴ درصد در رشته ریاضی کنکور داده‌اند که ۹۴ هزار و ۸۲۷ نفر پایه دوازدهمی بوده‌اند؛ ۲۸۲ هزار نفر معادل ۲۵ درصد در رشته انسانی کنکور دادند که ۱۸۹ هزار نفر نفر از پایه دوازدهم وارد شدند.

کمرئی با بیان اینکه سیاست توسعه متوازن در حال تحقق و شمار تجربی‌ها در حال کاهش است، گفت: میانگین نمره کتبی نهایی در سال ۹۱، از ۱۱.۲۳ درصد به ۱۲.۶۰ ارتقاء یافته است و ۱.۳۷ نمره افزایش داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: همچنین درصد قبولی در سال ۹۱ از ۷۶.۳ درصد به ۸۴.۷ در خرداد ۹۸ افزایش یافته است و امیدواریم نتیجه تلاش‌های نظام آموزش کشور منجر به موفقیت‌ها و دستاورد‌های دانش‌آموزان شود.

نظر شما